3 098 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Värmen har försvunnit från golvslingan
Sida 1 av 2
Hej!
Hos mamma och pappa, på deras toa så har golvvärmen tappat effekt. Innan var det varm och skönt men nu är det bara fesljummet. Rörmojjen har varit där tre ggr utan resultat. Pumpen är nybytt.
Vad kan det vara för fel?
Luft? Hur har den då kommit dit?
Skit i termostaten eller nåt?
Ingående rör i Puschen är varmt.
Skruvar jag bort den lilla pecken som åker in och ut på termostaten så kommer det inget vatten, ska det inte göra det? Har för mig att det gör så på mina element.
Den delen man vrider för att ställa värmen på termostaten är bort plockad på bilderna

Hos mamma och pappa, på deras toa så har golvvärmen tappat effekt. Innan var det varm och skönt men nu är det bara fesljummet. Rörmojjen har varit där tre ggr utan resultat. Pumpen är nybytt.
Vad kan det vara för fel?
Luft? Hur har den då kommit dit?
Skit i termostaten eller nåt?
Ingående rör i Puschen är varmt.
Skruvar jag bort den lilla pecken som åker in och ut på termostaten så kommer det inget vatten, ska det inte göra det? Har för mig att det gör så på mina element.
Den delen man vrider för att ställa värmen på termostaten är bort plockad på bilderna

Det sitter en ventil innanför din "lilla peck"
och den kan ha fastnat i stängt läge, men det är väl nästan för nära en straffspark om din vvs'are varit där och kollat 3 ggr för att det ska vara problemet. Men visst kan man trycka på den "lilla pecken" så att den rör sig drygt 5mm och fjädrar tillbaka igen?
Pappa bytte pumpen för att han trodde det var den som orsakade det kalla golvet. Så först kallt golv sen pump byte. Det liksom bara kom, kan ju kommit stegvis men det kan inte bero på nåt ingrepp i systemet.
Jag tog ju lite snabbt bort pecken på juldagen bara för att kolla om det var skit där, och det var nåt svart och hårt där. För innan orkade man inte trycka in den. Sen satte jag dit den igen, joxade lite fram och tillbaka och nästa gång jag tog bort den kom det lite vatten.
Kanske att jag skulle ta bort hela den delen och rengöra på riktigt?
Jag tog ju lite snabbt bort pecken på juldagen bara för att kolla om det var skit där, och det var nåt svart och hårt där. För innan orkade man inte trycka in den. Sen satte jag dit den igen, joxade lite fram och tillbaka och nästa gång jag tog bort den kom det lite vatten.
Kanske att jag skulle ta bort hela den delen och rengöra på riktigt?
Det låter faktiskt som du har det klassika felet med en ventil som fastnat i stängt läge efter en sommar när den varit stängd i några månader. Normalt ska du inte behöva lossa något och du ska vara försiktigt med att dra i "pecken" (blir ganska komiskt detta) utan endast knacka med någon liten hammare på ventilhuset eller "pecken" tills ventilen innanför släpper. Men i värsta fall kan själva ventilen behöva plockas ned. Detta är ett vanligt problem med vissa element/ventiler som har termostat efter en "sommarstängning" att de fastnar i stängt läge.
Är det varmt framför ventilen men kallt efter om du känner på rören? Om ventilen är öppen så bör du ha varmt vatten på utgående slinga.
Någon gång i helgen pajade vår cirkpump (20år gammal) till motsvarande Push och trots att pumpen står stilla så orkar den vanliga cirkulationspumpen i värmepumpen trycka runt vattnet i en av de två anslutna slingorna, dock så räcker inte cirkulationen till riktigt när tempen sjunker nedåt -20 grader.
Någon gång i helgen pajade vår cirkpump (20år gammal) till motsvarande Push och trots att pumpen står stilla så orkar den vanliga cirkulationspumpen i värmepumpen trycka runt vattnet i en av de två anslutna slingorna, dock så räcker inte cirkulationen till riktigt när tempen sjunker nedåt -20 grader.
Gadeberg har du fått det att fungera? Vår pump blev utbytt i fredags och det konstaterades att den gamla inte snurrade.
Däremot så har jag nu samma problem som din tråd handlar om. Man hör att den nya pumpen snurrar men det blir ingen fart på slingorna...
Den nya pumpen liknar den på din bild och är en röd Perfecta, som ersatt den gamla Grundfos. Men det röda plasthöljet blir så varmt efter ett tag att man knappt kan hålla i den och framledningstempen ligger bara på 39grader.
Kollat att det inte finns luft i slangen, kört slingorna med cirk.pumpen i värmepump avstäng, japp gjort allt som vi diskuterat i tråden.
Däremot så har jag nu samma problem som din tråd handlar om. Man hör att den nya pumpen snurrar men det blir ingen fart på slingorna...
Den nya pumpen liknar den på din bild och är en röd Perfecta, som ersatt den gamla Grundfos. Men det röda plasthöljet blir så varmt efter ett tag att man knappt kan hålla i den och framledningstempen ligger bara på 39grader.
Kollat att det inte finns luft i slangen, kört slingorna med cirk.pumpen i värmepump avstäng, japp gjort allt som vi diskuterat i tråden.
Endast svag värme i en slinga (har två slingor till samma push) och jag har kollat att inkommande ventil är öppen, så även termostatventilen.
Stängde under dagen av värmepumpen+dess cirkulationspumpen för att se om jag kunde få igång slingorna men tyvärr det hjälpte inte och ingen luft kommer när jag luftar.
Stängde under dagen av värmepumpen+dess cirkulationspumpen för att se om jag kunde få igång slingorna men tyvärr det hjälpte inte och ingen luft kommer när jag luftar.