Jag har en CTC 1100 Family -98. Jag seden en vecka problem med att trycket stiger till 1,5- 2 bar så säkerhetsventilen öppnar och släpper ut cirka 20 liter/dygn. Varför gör den det? Panna körs på el (oljebrännaren är bortkopplad). Jag har varit och skruvat på lite rattar och provat lite olika saker, både före och efter problemet.

Jag har kollat att det inte är vatten på ventilsidan i expansionskärlet och därefter pumpat tillbaka lite tryck.

Jag har stängt vad jag tror är påfyllningventilen för direktpåfyllningen av värmesystemet.

Cirkpumpen till elementen är avstängd sedan tre veckor.
Panntempraturen ligger på ca. 60 grader

Rör och anslutningar till pannans "expansionsutgång" är ganska varma, nästan heta innan jag skruvar på säkerhetsventilen för att sänka trycket till ca 1 bar.

Det kanske är jag som orsakat problemet med mitt skruvande på div. rattar :(
Eftersom jag är nybörjare i ämnet värmesystem skulle jag vara tacksam för råd på fortsatt felsökning.

Tomas

Endera läcker påfyllningsventilen eller så är det läckage på varmvattenberedaren. Prova att stänga av inkommande vatten vid mätaren och se om det slutar rinna i övertrycksventilen.

Protte

Bra! Jag ska prova att stänga av vattnet under natten och kontrollera i morgon bitti. Hoppas att det bara är vetilen som är paj:)

Tomas

Ctc 1100 har en växlare isf beredare, Tar 10 min att byta.

tomas.n skrev:
Jag har kollat att det inte är vatten på ventilsidan i expansionskärlet och därefter pumpat tillbaka lite tryck.
Det kan vara "slut" på luft i exp.kärlet, då blir systemet stumt och trycket kan pendla mycket.
När du fyller på luft i kärlet får det inte vara tryck i systemet, för då kan du inte blåsa upp "ballongen" till rätt tryck.

prototypen skrev:
Endera läcker påfyllningsventilen eller så är det läckage på varmvattenberedaren. Prova att stänga av inkommande vatten vid mätaren och se om det slutar rinna i övertrycksventilen.

Protte
Jag provade att stänga av vattnet vid mätaren under natten på morgonen hade trycket stigit till 1.5 bar, trycket har tidigare hunnit stiga till 2 bar på samma tid. Undra om kvarvarande vatten i ledningar från övervåning tryckts in genom den ev. trasiga ventilen? Jag ska prova att släppa ut vatten från ledningarn i kväll.

Jenzza skrev:
Ctc 1100 har en växlare isf beredare, Tar 10 min att byta.
Jag hittade växlaren under frontplåten, stor som en medelstor kakburk. Det sitter fyra röranslutningar på den. Kan den vara trasig så att det trycks in vatten i värmesystemet via den?:confused:

Tomas

Fråga om "trycksättning" av expansionskärlet.
Ska jag släppa ut tryck ur värmesystemet via säkerhetsventilen tills tryckmätaren står på NOLL och sedan pumpa upp trycket i expansionskärlet? (ca 0,5 bar enligt text på kärlet)

tomas.n skrev:
Fråga om "trycksättning" av expansionskärlet.
Ska jag släppa ut tryck ur värmesystemet via säkerhetsventilen tills tryckmätaren står på NOLL och sedan pumpa upp trycket i expansionskärlet? (ca 0,5 bar enligt text på kärlet)
japp, helst ska du hålla säk ventilen öppen medans du pumpar.
Men innan du börjar sänka trycket, stäng av så mycket ventiler du kan mot kärlet. Framför allt mot radiatorkretsen, så att du inte får luft i elementen.

Tack Hocke!
Jag ska genast ner i källaren och provpumpa.

Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.