Är på jakt efter en lågt byggande vattenburen golvvärme, har 1 rörssytem.

Har hittat LK, deras sytem funkar tyvärr bara på 2rörssytem.

Har även sett Thermotech, minifloor, kan den funka?

Finns något annat system, och var hittar man det?

Skall ligga i ett badrum, och ytan är ca 4 kvm

Mvh
Pimme

Men koppla golvvärmen som 2-rörs. Värmekällan bryr sig inte om hur elementen är kopplade. Se alla dina element som ett enda så har du ett "2-rörs". Shunta ut vatten från värmekällan parallellt med rörslingan.

Det skulle kunna vara möjligt att koppla golvvärmen sist i slingan där vattnet är kallast.

Det måste för båda alternativen kopplas och balanseras rätt.

Protte

Tack Protte,

Vi har ett bef. badrum med en radiator på övervåningen, nu vill vi ta matningen till radiatorn och koppla på golvvärmen på den, sen sticker slingan vidare ytterligare en radiator, kan jag gå bara gå på med tilloppet och ut i golvvärmen och sen tillbaka
in i slingan.

Doohhh... ursäkta att jag är trög

Ska man koppla som två-rörs system så måste man väl ha tillgång till båda rören? Jag har också 1rörs system och då är tillopp på ena sidan huset och retur på andra. Jag frågade en rörmokare vad jag skulle göra vid installation av golvvärme och han sa att jag måste dra ut en ny "matning" som tvårörssystem från värmekällan. För mig är detta inga problem eftersom jag har en fin krypgrund att drar rör i.

Japp, man får dra fram en ny matning men det är ju så ibland då det är 2-rörs också.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.