En värmepumpsinstallatörs kalkyl på mitt hus innebar att jag i skulle tjäna cirka 2.000-4.000 kr per år att välja en bergvärmepump istället för en luft/vatten. Borrhålet kostade ca 50-70.000 kr. Det blir ganska många år innan jag räknat hem borrhålet. Jag gissar att detta inte kan stämma för det kan väl inte finnas så många ointelligenta människor som i så fall skulle välja bergvärme? Vad sägs?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
kan mycket väl stämma

generellt: nånting behöver inte vara rätt eller bättre för att det stora flertalet tycker eller säger si eller så

Kommentar: Företagaren i detta fall får anses som seriös och ärlig, och han är bekant med bekanta så jag tror inte han försöker sälja på mig nåt som är fel. Han är gammal i gården och har installerat pannor i större fastigheter och villor i hela sitt liv och de senaste 15 åren värmepumpar, dvs ingen lycksökare som nyligen börjat kränga värmepumpar. Han säljer både bergvärme och luft/vatten och fyra olika märken, Nibe, CTC, Veissman och Euronom (sistnämnda min favorit vad gäller luft/vatten, i alla fall på pappret). Uppgiften om den lilla vinsten jag skulle göra med att borra är fortfarande smått chockerande. Nån som har mer input eller kommentarer?

Sitter fast i samma fråga. Det som är fördelen med det borrade hålet är att det går att använda i en massa år efter det att pumpen gått sönder. Luftpumpen sitter ute och "bör" gå sönder fortare. En positiv grej med bergvärmen är att den inte syns och att du kan få kyla på sommaren.

Nu låter det som jag tycker att man skall satsa på bergvårme men jag vet inte än. Så jag följer tråden noga.......

Guran1

Vi har precis bestämt oss för att det blir bergvärme i stället för luft/vatten. Vi fick samma svar av vår säljare, att det skulle ta längre tid att tjäna in bergvärmen.

Men allt detta är ju räknat på dagens förusättningar, och elpriser. Om elpriserna stiger så gör man större vinst i att installera bergvärme. Detta enligt den kalkyl som vi har räknat på. Det är ju alltid svårt att sia om framtiden, men vi hoppas vi har valt rätt.

//Petra

synpunkter skrev:
En värmepumpsinstallatörs kalkyl på mitt hus innebar att jag i skulle tjäna cirka 2.000-4.000 kr per år att välja en bergvärmepump istället för en luft/vatten. Borrhålet kostade ca 50-70.000 kr. Det blir ganska många år innan jag räknat hem borrhålet. Jag gissar att detta inte kan stämma för det kan väl inte finnas så många ointelligenta människor som i så fall skulle välja bergvärme? Vad sägs?
Ska detta tolkas som att du sparar 2-4kSEK per år EXKLUSIVE borrhålet?

Det är väl inte så konstigt att det finns hus och platser där luftvatten eller luftluft är ett bättre alternativ än bergvärme.

Jag bor i Sthlm. Så här menar jag: Jag skulle i mitt fall (dvs enligt kalkylen från installatören) tjäna blott 2-4.000 kr per år om jag valde bergvärme istället för luft/vatten, eller omvänt: det kostar mig blott 2-4.000 kr mer per år med luft/vatten jämfört bergvärme.

Dessa 2-4.000 kr skall sedan jämföras med jag slipper borra för 50-70.000 om jag väljer luft/vatten. Det tar såvitt jag kan bedöma många år med 2-4.000 kr besparing för att komma upp i 50-70.000 kr.

Jag är inte kapabel att säga vad som är bäst men i min värld så pekar dessa siffror (om dom stämmer dvs) på att en satans massa människor väljer fel när dom väljer bergvärme istället för luft/vatten. Det jag menar är också att det i så fall finns väldigt många hus och platser där luft/vatten är ett bättre alternativ än bergvärme.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
som petra nämde härovan så kommer nog elen knappast att bli billigare så om några år så kanske de 2-4000:- har stigit med avsevärda summor/år.

Men som sagt var man vet ju aldrig.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
50-70 000:- för borra energi brunn jo jag tackar. har ni så höga priser i stockholm? hur djupr ska du då borra?

jag bor 13 mil från stockholm ungefär & jag gav 51 000:-
för:
180m borra
2 foderrör a 3m
4m grävning från borrhålet till huset
håltagning i huset
all kolekrotslang & sprit som går åt.
& kontainerhyra samt tömning.

Jag borra för ett år sedan.

fråga 2.
har du nått du kan docka din luft/vatten värmepump mot eller ska det också införskaffas?

som andra nämt så tror jag att en luft vatten kan vara bra kortsiktigt, men så fort du måste byta värmepump så är det brakförlust

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vad har du för system idag ??? Finns ju andra alternativ som inte kräver en större investering. Tex pellets om du har en fullt fungerande oljepanna. Lite mer jobb, men rätt stor skillnad på 20000:- och 120000:-. Funderade själv på att sätta in bergvärme när vi köpte huset förra året, men det fick bli en pelletsbrännare till denna pannan rasar. ( CTC från -99.) Sen får vi se. Jag personligen kan inte förstå folk som "investerar" 120-150000:- för en värmeanläggning som dom aldrig kan räkna hem och säger " Funkar kanon! Vi gjorde bara av med 10000kwh förra året" Kanon! Vad betalar ni i amortering och ränta ???. ( Pratar om folk som inte caschar upp pengarna). Jag kan tänka mig att instalera en enbart pga bekvämlighet. Kan tilläggas att jag bor i Blekinge och förstår folk uppe i norra delarna som installerar BV för att sänka sina uppvärmningskostnader. Men det är hur som helst väldigt mycket pengar för uppvärmning. Tycker JAG ;)

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Lite svar....

Först, missförstå mig rätt: Jag säger inte att luft/vatten är bättre än bergvärme. Jag har inte bestämt mig ännu. Jag startade tråden pga att kalkylen jag fick visade en närmast löjligt liten skillnad i energivinst mellan berg och luft/vatten och jag kände inte till att det va så, liksom många andra menar jag.

Har idag en CTC 1100 Family Olja/El från 2000. Oljetanken är på väg ut eftersom vi behöver utrymmet till annat. Kör tills vidare med elpatronerna 12 kW.

Nån pennfajtare ovan tyckte vidare att 50-70.000 kr var dyrt men betalade själv 51.000... Men men, bergborrarmarknaden i sthlm är helt sjuk nu, det kostar nog mer i sthlm än andra ställen (även om jag i o f tycker att 51.000 kr är mer än 50.000 - sorry jag kunde inte låta bli).

Bef panna kan dockas till luft/vatten. Alternativt en 300 eller 500 l ackumulatortank som kostar peanuts i sammahanget.

Pellets går bort av olika orsaker som jag inte orkar utveckla här.

Varför är det brakförlust så fort jag skulle byta en luft/vattenpump? Är det inte brakförlust när man måste byta en markvärmepump?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
jag fick ett långt hål + presis allt runt igring för mina 51 000:-, behövde inte lägga till en enda utgift.
en normalstor villa behöver inte så långt hål som jag borrade, så det är inge problem att få en billigara borrning där jag bor, jag tog förövrigt inte den billigaste borraren!
om du betalar samma pris som jag så får du över 250m borra för 70 000:-

jag brukar säga att man ska räkna utifrån sin egen sitruation när man räknar & detta gäller även i ditt fall.
du har ju redan en panna att docka imot, altså blir det ingen utgift att införskaffa en sån & då är det klart at det blir ännu större skilnad mellan dessa alternativ.

om du dockar mot en ack & kör fast kondensering så komer du att sämre verkningsgrad, om du inte kör fast kondensering, hur spetsar du då med elpatronen?

varför skrev jag att det blir brakförlust?
jo, vi kan generelt säga att en luft/vattenvärmepump kostar lika mycke som en markvärmepump i inköp, sen tillkommer nått att docka imot för den ena & en kolektor för den andra.
markvärmepumpen är billigare idrift, specielt om du bor där det är många timmar med kallare väder.

om du dockar mot en kombi panna komer du ha stora värmeförluster för varmvattent.

när det är dags att byta värmepump kostar dom fortfarande likamycke. tänk på att kolektorn då en behöver bytas !!! Därimot kanske din dockstation har gjort sitt...

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Tycker du ska lita på din pumpleverantör....stämmer gott med min situation
För några månader sen satt jag i samma problematik
Har en årsförbrukning på ca 25.000kwh, kunde docka vatten/luft pumpen mot min pannretur och kunde utnyttja min befintliga elpatron och ack... det var omöjligt att räkna hem en bergvärmepump kontra en luft/vatten pump (bor i mellansverige). Som någon skrivit tidigare.....brytpunkten för lönsamhet beror på hur stor årsförbrukning du har

PS
Visst kan man ha tur och slippa borrra speciellt djupt och slippa den höga kostnaden för foderrör etc...men men vem har det.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.