1 694 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenburet element i källare
Hej
Har en fråga angående vattenburet element.
Skall inreda källaren och måste installera element där. Min fråga är om det går att ta vatten från rören i taket ner till elementet (alltså både tillflöde och frånflöde) till saken hör att jag har ett tvårörssystem och jag kan inte riktigt hur vattnet skall ta sig ner i tilloppsröret och tillbaka upp i frånloppsröret.
Hur funkar det??
/André
Har en fråga angående vattenburet element.
Skall inreda källaren och måste installera element där. Min fråga är om det går att ta vatten från rören i taket ner till elementet (alltså både tillflöde och frånflöde) till saken hör att jag har ett tvårörssystem och jag kan inte riktigt hur vattnet skall ta sig ner i tilloppsröret och tillbaka upp i frånloppsröret.
Hur funkar det??
/André
Du behöver inte oroa dig. Vattnet rinner genom det ena röret ner i radiatorn av tyngdlagen. Luften som finns i radiatorn pressas upp i det andra röret. Däremot så blir det till att avlufta någon annan stans, troligen hamnar luften i en av radiatorerna "efter" den nya och våningen ovanför.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Cirkulationspumpen driver vattnet både uppåt och nedåt. Brukar inte vara något problem.
Protte
Protte
Klicka här för att svara