Hej !
Vi har köpt ett hus byggt 1974 enplan med källare, orginal värmekälla har varit så kallad takvärme, alltså värmen kommer från taket.
Nu har tidigare ägere dragit in vattenburen golvvärme i hela källaren + badrum övervåning och anslutet det till en elvärmepatron.
Vi har fortfarande el-takvärmen kvar på övervåningen, nu till frågan!

Hur ska vi gå vidare för att få den mest ekonomiska/komfortmässiga/bästa lösningen på resten av huset, och kan vi ansuta golvärmen till något som är mera enegieffektivt, huset har en öppen planlösning med sovavdelningen för sig på entreplan.

Mycket tacksam för svar och förslag.
Lillemor

jag har ju ingen aning om hur ditt hus ser ut, men om jag bara ska välja rakt av så är ju golv värme komfortablast & snyggast,men kräver omfattande arbete.
annars funkar vanliga radiatorer (en under varje fönster så blir det minst kallras)

Men då du idag har takvärme, kanske du inte är så kinkig, så då kan du har några enstaka fläcktkonvektorer, detta är enklaste instalationen, men dom låter lite o ger huset lite ojämn värme.

energi källa, där väljer du helt fritt ! kan ju ta presis vad som helst.
men med tanke på at huset idag inte har skorsten, så skulle jag inte ta nåt av alla dom alternativen som kräver en skorsten & ett brand säkert pannrum.

Förtydligande
127m2 vån 1 med takvärme förutom badrum där vattenburen golvvärme är indragen.
123m2 källare med vattenburen golvvärme indragen samt ansluten till en el patron, även badrummet vån 1 ansluten till den, gammal vänlig vv-beredare till v-vatten finns nu.

Någon sa till oss att satsa på en vatten/luft pump till det vattenburna systemet/ny dubbelmantlad varmvatten beredare och en luft/luft pump till vån 1.

Kan det vara ekonomiskt rätt?

Hur/om kan man docka solvärme till vatten/luft pumpen och om, måste man ha acctankar?

Vi ska även installera en braskamin på övervåningen samt stoppa in en kasset i öppna spisen källaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.