Jag behöver flytta på en radiator och tänkte tappa ur hela radiatorsystemet med dräneringsskruven på pannan och sen återfylla systemet när radiatorn är flyttad. Luftning av samtliga radiatorer behövs sedan?

Är det något annat att tänka på? Finns det alternativ till att tappa ur systemet? Hörde talas om möjlighet att frysa rören innan radiatorn för att orsaka ispropp. Är det ofarligt eller riskerar man att spränga rören? Kan frysutrustning hyras?

Peter

Till en del radiatormontage finns det en kran på anslutningen mellan rören och radiatorn så att man kan stänga av tillförseln till en radiator. När man gjort det så "pluggar" man igen rören med ett lock som man skruvar på röranslutningen (eftersom kranen kan läcka).

Tömmer man hela systemet och fyller på så får man räkna med att lufta alla radiatorer. Antagligen mer än en gång per radiator.

Visst går det att frysa rören för att stoppa flödet men det är nog inget du ska ge dig på själv.

Glöm inte att läven lufta inna cirkpumpen sätts igång. Samt efter.

Vart sitter radden i systemet?

Mvh

Tappa inte ur radiatorsystemet mer än alldeles nödvändigt, det vatten du har nu är neutralt och syrefritt och orsakar ingen rost i systemet.
Stänger man ventilerna på alla radiatorer så kan vattnet "hänga kvar" i radiatorn och bara en mindre mängd rinner ut.

Frysning fungera bra.

Protte

Men...Eftersom Du skriver att radiatorn skall flyttas så är det ingen idé att bara stänga ventilerna..... Rören skall väl förmodligen också dras om en bit.

S
OBS cirk pumpen skall stå silla när du fyller på vattnet ige!
Men undvik tappa ut för vatnet har blivit ganska syrefritt och det är bra.
Skalman

Undrar hur gick för TS, med tanke på att han ställde frågan 2002-08-13, 09:27? :rolleyes: :D

S
Åh...sorry....såg inte datumet för jag är på väg att tappa systemet själv, så jag var inte uppmärksam.
TS? = TrådSkapare?

Hälsningar,
Skalman

Ingen fara! Japp, TS = TrådSkaparen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.