1 147 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Köpa vattenradiatorer för bergvärme, vad behöver man?
Ska skaffa radiatorer till ett vattenburet system som troligen kommer värmas med bergvärme.
Klarar jag mig om jag beställer:
Klarar jag mig om jag beställer:
- En radiator
- En radiatorkopplingssats
- En termostat
Har du termostaten på högsta vilket brukar vara 9 så betyder det 28grader i rummet innan den börjar strypa värmen. Så det ska inte vara några problem. En del rekommenderar att du tar bort termostaten på ett av elementen i tex kök eller vardagsrum där du vill ha det varmare och för att inte termostaten ska sätta resten av huset ur spel. Väljer du nu att köpa termostat så se till att den du beställer har just 28 eller högre som maxvärde. En del kommer nämligen med 24 och 26 som maxvärde från fabrik.
Du stryper inte in med termostaterna, det ska göras med en fast strypning, nyare koppel brukar ha en ring under termostaten för detta.
Därefter kan du aktivera termostaterna i nåt enstaka rum där det annars skulle bli för varmt pga sol, kamin, mycket folk osv. Ställ dom något högre än önskad temperatur så dom inte reglerar i onödan.
Därefter kan du aktivera termostaterna i nåt enstaka rum där det annars skulle bli för varmt pga sol, kamin, mycket folk osv. Ställ dom något högre än önskad temperatur så dom inte reglerar i onödan.
En modern värmepump arbetar mot en utomhusgivare och skickar bara ut den värme som man ställt in på framledningskurvan. Eftersom det är ett lågtempsystem bör elementen inte vara för små. Tag hjälp av någon rörfirma så det blir rätt. Köp inte bara på vinst och förlust.
Elementens storlek är väl relativt lätt att räkna ut. Det där med att man bara har en utomhusgivare har jag dock aldrig förstått... Och det finns ju gott om system som även har inomhusgivare...
Det är väl ganska vanligt att man vill kunna höja och sänka värmen i olika delar av huset från tid till tid...
Det är väl ganska vanligt att man vill kunna höja och sänka värmen i olika delar av huset från tid till tid...
Med endast utegivare händer inget med värmesystemet om du öppnar fönstren.
Den producerar samma mängd värme i vilket fall som helst.
Men varför skulle du vilja ha fönstren öppna, är det bara en kort stund för vädring har det ju ingen betydelse, är det pga att det är för varmt så är ju radiatorn fel instrypt, alternativt om det är för varmt pga solen eller nåt så kan en termostat vara en bra ide i just det rummet.
Den producerar samma mängd värme i vilket fall som helst.
Men varför skulle du vilja ha fönstren öppna, är det bara en kort stund för vädring har det ju ingen betydelse, är det pga att det är för varmt så är ju radiatorn fel instrypt, alternativt om det är för varmt pga solen eller nåt så kan en termostat vara en bra ide i just det rummet.
Känns som en väldigt b lösning att värmesystemet inte producerar mer värme när det faktiskt behövs mer värme... Men det kanske anses som good enough...
Likaså behöver ju inte värmesystemet producera lika mycket värme en kväll när det är fest och 20 pers i huset...
Sen är jag lite skeptisk till utomhussensorn i sig... vad mäter den? Endast lufttemperatur? För det är ju en jäkla skillnad i ett halvdåligt isolerat hus om det är 10 minus och vindstilla eller 10 minus och blåser halv storm...
Likaså behöver ju inte värmesystemet producera lika mycket värme en kväll när det är fest och 20 pers i huset...
Sen är jag lite skeptisk till utomhussensorn i sig... vad mäter den? Endast lufttemperatur? För det är ju en jäkla skillnad i ett halvdåligt isolerat hus om det är 10 minus och vindstilla eller 10 minus och blåser halv storm...
Utegivare funkar förvånansvärt bra.
Jag har själv både ute- och innegivare men det är inte ofta som innegivaren behöver kompensera.
Som du skriver så funkar det inte med bara utegivare i alla hus men då är det ju bara att installera innegivare. Att tänka på är ju att den sänker tempen för hela värmesystemet så i fallet med festen kanske det blir för kallt i andra rum om innegivaren skulle sitta nära festrummet.
Jag har själv både ute- och innegivare men det är inte ofta som innegivaren behöver kompensera.
Som du skriver så funkar det inte med bara utegivare i alla hus men då är det ju bara att installera innegivare. Att tänka på är ju att den sänker tempen för hela värmesystemet så i fallet med festen kanske det blir för kallt i andra rum om innegivaren skulle sitta nära festrummet.
Klicka här för att svara