kanske lite i förtid detta, men jag letar just nu hus, lite äldre, och vill gärna montera in en ev två kakelugnar (om det inte finns fungerande, vilket väl inte är att hoppas på)
De hus jag tittat på hittills har direktverkande el, vilket verkar väldigt vanligt,
vill använda kakelugn som värmetillskott. realistiskt?

Hur mycket värmer en kakelugn, hur många ggr måste man fylla på ved..osv

Någon som har erfarenhet?

Hej och väkommen till forumet!

En kakelugn är en värmekälla med bra verkningsgrad samt hög mys- och prydnadsfaktor, så jag kan förstå att du vill ha en sådan.

Kakelugnen är ingenting som snabbt får upp temperaturen i ett kallt rum, däremot lagrar och avger den värmen under lång tid. Om du har eldat på kvällen är den fortfarande varm nästa morgon. Det blir rejält varmt i det rum som kakelugnen står i, sedan beror det på planlösningen hur mycket värmen sprider sig.

Ett problem är att eldstaden är relativt liten, vilket medför lite passning med mer ved efter ett tag. Kakelugnen skall iof aldrig eldas hårt och länge, då den blir för varm och kan ta skada. Jag brukar elda med kanske två - tre små ilägg per gång så att ugnen inte blir för varm för snabbt. Det blir med andra ord till att elda ganska många gånger i veckan om man skall hålla en lagom temperatur och undvika att de förhatliga el-elementen slår till... Bygger på att det finns någon hemma relativt ofta...

Tack för svar.
det blir väl mest att man eldar kvällar o helger, o försöka få ner el-kostnader den vägen.
Det hus jag tittat på nyligen har en liten gjutjärnskamin i vardagsrummet, både snyggare och kanske mer värme-effektivt (?) med kakelugn.

el-elementen gamla, så de måste bytas ut.
de kakelugnar jag tittat på hittills är dels Keddy, och Cronspisen...

Keddy och Cronspisen gör inga kakelugnar, de gör något som eventuellt kan misstas för en kakelugn på en liten katalogbild.

Moderna "kakelugnar" består i regel av block i något tungt material, ofta slaggprodukter från metallutvinning.
Fördelen med detta är att de oftast är tåligare än riktiga kakelugnar mot att eldas hårt (jag skulle aldrig elda en gammal kakelugn med mer än tre inlägg/dag (ett på morgonen, ett efter jobb och ett på kvällen)). Nackdelen är att när en ny ugn en gång har börjat läcka, så är det bara att köpa en ny.
En annan stor skillnad är utseendet. Jag tycker en riktig kakelugn är vackrare, men estetik är det knappast lönt att vi diskuterar.
Nya ugnar har i regel marginelt bättre verkningsgrad (dvs mängden nyttig värme inne i huset per kr) än gamla, men släpper ut mindre skit i naturen.

Gamla kakelugnar hittar du på blocket, från 2000:- och uppåt. Räkna dock med att det är dyrt att sätta upp dem (man "murar" med lera), ca 20-40kkr (som kvalificerar för rotbidrag).

Gjutjärnskamin är en helt annan fågel. Den har (ofta ganska mycket) sämre verkningsgrad än en kakelugn (ny eller gammal), eftersom den släpper ut mer värme genom skorstenen. Helt utan fördelar är dock gjutjärnskaminen inte. Den värmer snabbt upp ett utkylt rum, något som kan ta flera dagar för en kakelugn. Tyvärr bränner man sig duktigt om man tar på en gjutjärnskamin, lite olämpligt för småbarn. Vidare kallnar gjutjärnskaminen lika snabbt som den blir upphettad, så fort elden har brunnit ut.

Varför skall du förresten byta ut el-elementen? Så länge de fungerar borde det räcka att byta termostater. Ett nytt element värmer inte bättre än ett gammalt (om inte det gamla var underdimensionerat).

/ Fredrik

hej och tack för svar.
jag har fått rådet att byta ut el-elementen (om det nu blir köp på just detta hus) då de är från början av 80-talet, att de skulle dra mer energi än nyare, de kanske värmer lika bra, men till en högre kostnad???

Jag har som sagt inte köpt hus än, men det kan gå fort när det väl händer, så jag vill gärna ha vissa frågetecken utredda, och höra andras erfarenheter, så all info tas tacksamt emot.
Har nog inte tänkt mig en gammal kakelugn, men jag håller med dig om att nog är de vackrare......
är det mycket problem med de nya varianterna? är ju inte billiga i inköp, så man förväntar sig att de ska hålla..

tabby skrev:
jag har fått rådet att byta ut el-elementen (om det nu blir köp på just detta hus) då de är från början av 80-talet, att de skulle dra mer energi än nyare, de kanske värmer lika bra, men till en högre kostnad???
Var det han som säljer nya element som gav det rådet?
Ett (fungerande) elelement från 80-talet värmer exakt lika bra, effektivt och dyrt (elelement värmer aldrig billigt) som ett från i år. Däremot är det alldeles säkert bra att byta ut termostaterna (som styr när elementet slår på och av) för att sänka kostnaden.

tabby skrev:
Har nog inte tänkt mig en gammal kakelugn, men jag håller med dig om att nog är de vackrare......
är det mycket problem med de nya varianterna? är ju inte billiga i inköp, så man förväntar sig att de ska hålla..
Så vitt jag vet är det inga problem alls med dem, men som alla saker slits de ju och när de en gång är trasiga går de inte att reparera.
"Gamla" kakelugnar idag är ju som regel 50-300 år gamla, jag tror inte att många av dagens ugnar finns kvar om 100 år. Iofs är det väl mest ett filosofiskt problem för dig och mig, ingen av oss finns väl heller kvar om 100 år.

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.