Hej,
vad jag har förstått på min husförsäljare från LB-hus så måste jag få mitt bygglov innan årsskiftet för att jag inte skall drabbas utav de ny energireglerna som kommer, vet ej volka men han saäger så.

Om jag inte får in det så kommer jag att få betala en kostnad på 45 000:- för att jag behöver byta ut värmepumpen till en effektivare i mitt lb-hus classic 121.

Kan detta stämma prisskillnaden på en nibe 360p som e standard i dagsläget till en 640p fighter är ju inte mer än ca 8000:-

Någon som kan förklara detta för mig?

Mvh johan

Försäljare har en tendens att försöka snabba på affärer ligger sas.i deras intresse
man ska nog ta deras argument med lite lugn o.ro om skillnaden är så liten varför inte försöka pruta till den dyrare 2010 varianten om du kan göra affär i år ett bygglov tar väl inte så lång tid att få i dessa lågkonjukturstider ,byggandet /försäljning av hus är lågt just nu kan inte vara någon större kö i byggnadsnämder för tillfället.

Skillnaden är liten om man tittar på ett listpris på dom olika pumparna.
men om man frågar försäljaren så snackar ju vi om 45000:-

I någon annan tråd var det också ett orimligt högt pris för uppgradering av frånluftvärmepump
pga nya regler, men det var tydligen så att det inte bara var en annan värmepump, utan dessutom extra tjock isolering i huset.

/Hasse

Om man "drabbas" av de nya reglerna och då får en villa som förbrukar mindre energi så är det väl inte helt fel...

Frågan är ju hur mycket man tjänar på det?
Tar det 150 år att tjäna in kostnaden så är det ju inte så intressant.

Tror inte ens värmepumpar av modell du skriver klara av dom nya stränga reglerna. Sitter själv i samma sitts, men ska köpa ett stomrest hus. Då jag läst och läst vad jag ska ha för uppvärmning så säger alla att flvp inte klarar nergikraven som kommer 2010 endast comfortzone i vissa fal kan klara dessa. Kommer bli en stor kostnad i framtiden att få ner elanvändningen till det boverket vill.

B
var hittar man regler om detta? gäller det energiförbrukning av huset, eller måste det vara så bra isolerat att det faktiskt inte går åt mer energi att värma det?

W/m2, är det det vi stoppar in, eller det som faktiskt går åt?

Kolla boverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.