Hej

Håller på att starta upp värmesystemet i mitt 50-tals hus, och funderar lite på hur man ska ställa in shunt och radiatortermostaterna. Allt är knasinställt för att tanten som har bott i huset tidigare hade ett trasigt expansionskärl och mycket luft i systemet. Med nytt expansionskärl och en bortplockad radiator har jag kört igång igen.

Läste någonstans att man ska börja med termostaterna på fullt, och shunten nere i botten, sen arbeta sig upp med shunten till dess att man har hittat komforttemperatur med låg temperatur i systemet och stort flöde.

Vad som slog mig var ju att det kan ju inte vara den slutgiltiga inställningen, då man ju har satt termostaterna ur spel?

Läste någon annanstans att en vanlig radiatortermostat har en max temp inställning på 28 grader. Eftersom det verkar vara ett fast värde så måste ju nuffrorna på den faktiskt vara kopplat till en viss temperatur.. Man vill ju egetligen har dom inställda på 21 grader, så de slår ifrån om man eldar i spisen.

Detta är ju teorin, funkar det i verkligheten?

Om du inte har värmepump:
Ställ in termostaterna på någonstans mellan 2-3 och vrid upp shunten så att termostaterna stänger av. Funkar för mig. :)

Finns olika termoster olika C ...finns dom som går till 3 max temp 21 C tex (

Vad har du för sort?

Manuell shunt...Så kan du ställ på 55-60 C tillopp och beroende på termostat får du ställa in önskad temp i rummet...Vid vargavinter får du kanske ställa upp tilloppstemp beroende på storlek på dina raddar -isoleringstjocklek mm ..;)

Sen så kan du ju ha små digital termometrar i varje rum så har du riktig kontroll på C

Mvh

Redigerat:
Så pass högt som 55-60?

Som jag förstår det ska radiatortermostaterna bara vridas lite på nu initialt för att få bort avvikelsen mellan olika rum. När man väl har kompenserat för den avvikelsen så ska all värmejustering ske på shunten? Men du menar lite mer tvärtom, att ge ut mer punch i systemet, och sen strypa termostaterna?

Jadu, vad det är för en termostater kan jag inte riktigt svara på just nu.. Ser väldigt ordinära ut med en fem gradig skala på. Inget nytt & fancy alls.

Ps. Ja, jag förstår att detta inte är så svårt, och att det finns olika sätt som förmodligen ger en marginell skillnad. Men det är intressant att få reda på olika och effektiva sätt att pilla med det. ;)

Jag vet inte dina raddstorlekar isolering etc ..Och du har ju manuell shunt..Så annars får du springa och ändra manuellt på shunten i källaren om vart annat ! Jag själv kör som i mitt inlägg ovan..;)..Jag ligger väl kring 45-50 C på vintertid (Har bra isolerad kåk..

Mvh

Köp en automatisk shuntstyrning så blir livet enklare och du kan spara några kronor på att köra ut lagom tempereratur.

omix skrev:
Så pass högt som 55-60?

Som jag förstår det ska radiatortermostaterna bara vridas lite på nu initialt för att få bort avvikelsen mellan olika rum. När man väl har kompenserat för den avvikelsen så ska all värmejustering ske på shunten? Men du menar lite mer tvärtom, att ge ut mer punch i systemet, och sen strypa termostaterna?
Termostaterna skall bra vridas på lite? De skall ställas in på den temperaturen man önskar, svårare än så är det inte. Och shunten skall stå så att värmen ut räcker (och oftast blir över) för att man skall kunna nå upp till den inställda temperaturen.

Om du inte vill krånga till det med en utegivare, innegovare, shuntautomat och ett reglersystem som jobbar i otakt. :)

Wigert skrev:
Köp en automatisk shuntstyrning så blir livet enklare och du kan spara några kronor på att köra ut lagom tempereratur.
På vilket sätt sparar man pengar på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.