977 läst ·
4 svar
977 läst
4 svar
Golvvärme på träbjälklag - snåla på bygghöjden?
Hej
Jag kommer lägga klinker i hall + badrum (12 kvm) på bottenvåningen (av 75 kvm, huset har 2 plan + källare) och i resten lägga 14 mm parkett. Det gäller att få höjderna rätt så att man slipper fula lister, därför tänkte jag följande:
Klinkerdelen:
bort med råspont, lägg golvspån mellan bjälkarna. Fäst 12 mm golvvärmeslang med slanghållare, flytspackel fiberarmerat minst 15 mm ovan golvvärmeslangen, fix + klinker ca 14 mm. Total höjd över bjälkar 41 mm.
Trägolvsdelen:
Råspont ca 25 mm, lumppapp 1 mm, trägolv 14 mm, totalt 40 mm. I princip i nivå alltså.
Synpunkter?
Jag kommer lägga klinker i hall + badrum (12 kvm) på bottenvåningen (av 75 kvm, huset har 2 plan + källare) och i resten lägga 14 mm parkett. Det gäller att få höjderna rätt så att man slipper fula lister, därför tänkte jag följande:
Klinkerdelen:
bort med råspont, lägg golvspån mellan bjälkarna. Fäst 12 mm golvvärmeslang med slanghållare, flytspackel fiberarmerat minst 15 mm ovan golvvärmeslangen, fix + klinker ca 14 mm. Total höjd över bjälkar 41 mm.
Trägolvsdelen:
Råspont ca 25 mm, lumppapp 1 mm, trägolv 14 mm, totalt 40 mm. I princip i nivå alltså.
Synpunkter?
Frågan är om du får en brottanvisning vid varje bjälke när du lägger spånet imellan istället för tvärs över. Gissar att du måste vara noga med inpassningen så att inte spacklet läcker ner i trossbotten någonstans, hur blir det med höjden mot ytterdörrens tröskel?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ring till supporten hos spackeltillverkaren och fråga. Har mycket god erfarenhet av att fråga både hos MAXIT och Mapei (fast mapei har jag för mig var via mail). Att du inte har heltäckande spånskivor tror jag kan vara ett problem.
Inga problem med ytterdörren, den skall ändå flyttas.Lymmeln skrev:
Klicka här för att svara