Nu är det dags att börja hård-smida i källarvalven :)

Till veckan kommer nog dom sista delarna som jag behöver för att färdigställa mitt egenkomponerade värmesystem :eek:

Tycktill och kom gärna med synpunkter och kanske rädda mig från årets fetaste misstag :p

ska försöka bifoga en paint-kladd som på nått vis ska visa hur jag tänkt mig det hela :rolleyes:

/R

• Ackumulatorkoppling v2.3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
ser ut som att du tänkt köra in het vattnet i toppen, ladda från sidan och använd tanktoppen som "luftficka"
annars kommer ev luft och hetvatten krocka, luften vill ut ur tanken och vattnet vill in.
annars var bilden lite liten.

okej, ja jag har kollat på hur dom ritningar som dom flesta panntillverkare har på sina hemsidor och andra ackumulatorkopplingar, och dom har just hetvatten(laddning) in i toppen på tanken och jag gissade att det bör fungera tillfredsställande om man säkerställer utluftningen, men helt klart så finns ju möjligheten att köra in laddkretsen i sidan istället och placera säkerhetsventilen på toppen av tanken(1) istället

Ska lägga upp den stora bilden på en site och länka till den imorgon istället, forumet verkar skala ned den till 640*480(365), om ingen vet nått sätt att bifoga större bilder här på forumet?

/R

Ritat om enl. _ap_´s förslag

Det här att pyttsa i 1 liter diskmedel per 1000 L , är det nått man bör göra, radiatorsystemet och element är från 1957 ?

Någon som ser det som ett allvarligt problem med att jag valt att dimensionera cu 28 ?

Jag gjorde det efter att kikat in i unionventilen på laddomaten, det är j-vligt små hål där, mindre än cu 28 till och med, och ska laddomaten klara att skotta hetvatten baki en 80kw-panna så bör cu 28 bli ok i mitt system med en 40kw-panna tänkte jag??

/R

• Ackumulatorkoppling v3.0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
självklart kan man även göra så,det är mest i uppstarten samt dom första brasorna som man kan få problem men man kan även få problem om du gillar att ladda till 100grader, då får man oftast lite ångbubblor som kan störa laddningen.

har du Cu 28 ska du absolut ladda från sidan, i ett så klent rör kan inte luft och vatten "mötas" ;)

Har aldrig monterat med 28 men det borde väl funka, någon vet säkert hur det funkar i verkligheten.

Vad är det för panna?

Redigerat:
Bilden syns bättre här
http://web.telia.com/~u35405265/Ackumulatorkoppling%20v3.0.JPG

Jag räknar med att inte behöva ladda så hårt med så pass stor volym, värmeförlusterna ökar ganske mycket med att köra upp tankarna till 100, jag räknar med att det innehåller ganska mycket energi även om man väljer att stanna vid 85-90° och det blir lite mindre påfrestning på grejerna (håller längre)
men man får se, teori och verklighet är skilda världar

jag tror cu 28 bör räcka i normalfallet, det enda är väl kanske att inströmningshastigheten i tanken blir ju högre med smalare rör som rör om mer i tankarna vid laddning, men som ni kanske ser så är tank 2 och 3 parallellkopplade i serie med tank nr 1 , så laddningsflödet är halverat när tank 2 och 3 laddas, dvs flödeshastigheten dit är 2xcu28 = cu40 i en singetank

Pannna är en Viadrus V8D 40kw

/R

Ett förtydligande (kanske onödigt då dom flest ändå redan noterat att:

> Bottenventil (V1) är stängd i normaldrift och (V2) och (V3) är öppna

> V1 är bara öppen om jag vill köra mot endast tank 1, då är V2 och/alt. V3 stängd

/R

Diskmedel och autoluftare är nåt man kanske kan ta till på en befintlig felkonstruerad anläggning, men jag tycker att det är vansinne att konstruera fel när du bygger nytt.

1. Sätt manuella avluftare i tanktopparna

2. Varför kör du inte tank 2 och 3 i serie??

3. Beredarna kommer att förstöra skiktningen.

4. Ovanför tank 2 och 3 har du byggt en perfekt luftficka som kommer att ge dig problem, varför ansluta i toppen???

5. Säkerhetsventilen ska sitta på pannan eller på röret upp från den.

6. 28-rör kanske funkar om du gör allt rätt luftmässigt. Men resonemanget att det är bara att jämföra tvärsnittsarea är fel. Prova att blåsa i 10 m trädgårdsslang jämfört med 10 cm, med samma tvärsnittsarea. Vilken går tyngst??

Jo , jag är också lite fundersam på det där med diskmedel, normalt borde det inte behövas

1 automatiska är just automatiska, men strular dom och ger problem kanske man ska köra manuella istället ? någon som har erfarenheter kring detta ?

2 Tja, jag funderade länge på att köra samtliga tankar i serie, men det skulle resultera i att jag måste ratta om i ett sommarläge och i ett vinterläge, att köra på detta sätt får jag fördelarna i båda variantera (serie/parallell) utan att behöva tänka på årstider just i och med att 2 av tankarna har beredare

3 ja, slingor är bättre när kommer till skickning, men tankarna var utrustade med beredare så det är bara att gilla läget, att köra utan är ett dåligt alternativ även om det är bättre för skickningen, jag hatar som s-tan att duscha i kallvatten :D

4 humm .. ja alltså jag har valt att placera en utluftning för att klara luftning för tank 2 och 3, kolla på länken nedan istället, dom där infogade minibilderna är för suddigt
http://web.telia.com/~u35405265/Ackumulatorkoppling%20v3.0.JPG
Utluftningen för tank 2 och 3 placeras på rörets översta del innan det går ned mot tank 1 botten, jag hoppas att det ska fungera?:confused:

Någon haft problem med luft när utluftningen sitter på översta punkten som luften kan/ska samlas ?

5 rätt där Matss, ritningen är justerad och uppdaterad med ventilen på ny placering :rolleyes:

6 valet att köra cu28 är mest av ekonomiska skäl i och med att det är väldigt korta längder mellan grejerna, dom står så nära varandra det bara går för att slippa just trögheten i rören när längden ökar, när jag skrev om att 2xcu28 är = med ett cu40 så är det just för att halverad flödeshastighet vid lika volym för att störa skickningen så lite som möjligt vid inlopp i tanken/arna

Hade ekonomin inte spelat någon roll hade det nog ståt en lamda-panna typ ETA eller liknande och allt hade varit hopspikat med cu32 och grövre :D

Förresten ... hade pengarna inte spelat någon roll hade jag nog inte eldat med ved alls :eek:

/R

_ap_
rog_ohl skrev:
Förresten ... hade pengarna inte spelat någon roll hade jag nog inte eldat med ved alls :eek:

/R
sluta nu, ved/flis eldar man i första hand för att det är KUL, sen är det ju bara ett + att det är billigt också! ;)

_ap_
vet inte om jag totalt missat nått, med vad gör diskmedlet i värmesystemet?!
nästan 5L i ditt fall!
Kan ine se någon som helst nytta av det.

Det är sant, det här att elda med ved är mer än bara pengar ....... man lider kanske av nått .... undra om det är botbart .... :rolleyes:

Det här med diskmedel läser man återkommande om på olika ställen, bl.a låter det som termoventiler m.f "etablerade" experter rekomenderar diskmedel, några säljer medel som ger samma effekt som diskmedel, dvs tar bort ytspänningen i vattnet ....

Jag är lite funderandes just kring om det är så bra i alla lägen att köra diskmedel i systemet ... men enl. termoventiler så är det för att förbättra prestandan på laddomaten och förhindra luft i pumpen :confused:

/R

1. Just därför att jag har erfarenhet som jag skriver att man ska sätta manuella luftare. Vid en korrekt byggd anläggning luftar man några ggr i början och nästa gång när det är dax att byta autoluftare. Använd avtapningskranar, inte radiatorluftventiler.

3. Jag förstår inte riktigt tanken med att seriekoppla (för bättre skiktning) och sen förstöra ev. skiktning med beredare. Du kanske kan kosta på dig en TVA om du kommit undan billigt i övrigt. Det kommer ungefär fördubbla eldningsintervallen sommartid jämfört med det du ritar...

4. Det kommer inte att funka så bra. En automatluftare klarar inte att skilja luft från vatten när pumpen skjuter runt vattnet. Det är därför man ALDRIG ska ansluta mer än en avluftare i toppen av tanken vid sluten expansion. Varför inte bara gå på röret nedanför mellan tankarna??

6. Om det är en överförbränningspanna med nominell effekt 40kW kan den troligen ge det dubbla i toppeffekt.

Jag har aldrig haft några problem vid uppstar av ett system och aldrig haft diskmedel i systemet, bara insett att luft stiger och att den måste kunna gå ut/samlas på högpunkter.

rog_ohl skrev:
1 automatiska är just automatiska, men strular dom och ger problem kanske man ska köra manuella istället ? någon som har erfarenheter kring detta ?
Ja vill man inte några som helst problem med luft i systemet bör man välja öppen exp vid vedeldning,Men som sagt det borde Matss kunna svara på....:)

1 Okej, sätter ett par ½-skjutventiler som jag har liggande som utluftning,
skippar gärna sånt som racklar per automatik ;)

3 det där med en TVA får du utveckla lite mer ?! :)

4 Jag skippar automatutluftarna och köra naturellt ..ehh ..manuellt istället :p
Anledningen till att jag tar ut tank 2 och 3 i toppen och inte i sidan är att jag vill föra över ALL värme från dem innan jag tar från tank 1 både för värme och varmvatten
Jag tycker mig förstå att tar jag ut från sidan på tank 2 och 3 så blir det kvar en massa gossigt varmvatten i topparna som bara ska "läka bort" utan att jag får den till direkt nytta även om toppvattnet i tank 2 skulle gå till varmatten så kommer inte tank
3 att bli helt tömd på energi , så därför tappar jag tank 2 och 3 parallell direkt i toppen. Men med en TVA kommer ju kanske allt i en annan dager ... först måste jag få veta vad en TVA är :p

6 Jo, det är en klassisk överförbränningspanna på 40kw som ger mer vid max, Laddomat-21 står märkt till att klara 80kw, så jag tror det bör gå vägen då?

All luft och varmvatten vill uppåt, så det är till att tappa på det högsta punkterna där det ansamlas :D

Ang expansionskärl så är det redan införskaffat och betalt, lika så tankarna så det är bara till att se till och begagna grejerna :o

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag valt att bygga ett helt tryckfritt system av en eller ett par fd oljetankar :cool:

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.