Jag undrar om man kan ha ett öppet expansionkärl i pannrummet se bild eller är jag tvungen att ha ett slutet Expansionkärl.
Elementet i boningshuset blir högre än Expansionkärl i pannrummet.

• Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt, men du behöver någon form av strypning på radiatorreturen för att kunna lufta radiatorerna.

Nu har inte jag hängt med under hela resans gång. Jag kan mycket väl ha missat nåt. Men är det inte så att om man stoppar pumpar och tex öppnar uppe vid radiatorn så kommer man att skvallra bort vatten tills nivån jämnat ut sig i höjd med skvallerröret?

Sitter det där slutna expansionskärlet kopplat till samma vattenvolym som det öppna? Det slutna lär väl inte göra mycket nytta i sådan fall eftersom det öppna gör att det blir väldigt små tryckvariationer i systemet. Förutom nackdelen att vattnet borde rinna ur elementen om inte pumpen är på och man öppnar luftningsventilen eller om det inte håller riktigt tätt när det blir undertryck i elementen.

mulpac skrev:
Förutom nackdelen att vattnet borde rinna ur elementen om inte pumpen är på och man öppnar luftningsventilen eller om det inte håller riktigt tätt när det blir undertryck i elementen.
Precis. Lufta med pumpen på och rätt dragna kopplingar är A & O. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.