Hej, har precis flyttat in i ett hus som är ca 20år gammalt. dessutom är jag även ny på denna sida =)
När huset byggdes så byggde de en kamin också, den förra ägaren sa att kaminen funkade och att de inte brukar använda kaminen så mycket.

Jag har testat kaminen i tre dagar nu och kommit fram till detta.

Första dagen luktade det skit i huset men jag luktade aldrig på röken som kom från skorstenen.

Andra dagen luktade det ytterst lite i huset och allt verkade vara som det ska, däremot fanns det en stickande lukt från skorstenen som påminner om fyverkerier.

Tredje dagen luktade det inget alls, men fortfarande samma stickande lukt.

Eftersom jag inte bott i villa så kan jag inte regler och sånt för kaminer, men är det normalt att man känner lukten/röken från kaminen?

dessutom undrar jag vad för sorts trä man brukar elda i kaminen och vad för trä man får elda.

Elda med torr ved, lövträd är att rekommendera, välj Björk.
Barrträd har en förmåga att kunna ”smälla” och skvätta ut gnistor
Alltså torr björkved är bäst

Per sv skrev:
Elda med torr ved, lövträd är att rekommendera, välj Björk.
Barrträd har en förmåga att kunna ”smälla” och skvätta ut gnistor
Alltså torr björkved är bäst
Får man elda gamla trämöbelbitar? =)
eller måste det vara ren ved? har nämligen hyllor och sånt som skall slängas, tror inte man får elda dem för att de kanske är lackade med något eller?

Får å får, det får du nog inte om du frågar... Lite lack skulle jag inte vara rädd för men inget annat än rent trä, inga spånskivor tex.
Inomhus ska du inte känna någon röklukt, möjligen någon puff vid upptändning och en del eldstäder kan ryka in en aning när man öppnar och lägger på ved.
Stickande lukt från röken ute beror på dålig fart på brasan och/eller sur ved, eller möjligen något gammalt kajbo i rökgången.

Fotografen skrev:
Får å får, det får du nog inte om du frågar... Lite lack skulle jag inte vara rädd för men inget annat än rent trä, inga spånskivor tex.
Inomhus ska du inte känna någon röklukt, möjligen någon puff vid upptändning och en del eldstäder kan ryka in en aning när man öppnar och lägger på ved.
Stickande lukt från röken ute beror på dålig fart på brasan och/eller sur ved, eller möjligen något gammalt kajbo i rökgången.
Just nu är det ingen lukt inomhus, jag kan ju dra ut ett fack så att det blir mer fart på elden (mer syre antar jag), skall testa det och kolla om det luktar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.