Har f.n. två slingor i min ackumulatortank, som så här års värms från en vedpanna: En bottenslinga som används för solvärme (äldre solfångare - ej vakumrör), och en toppslinga som används för att värma tappvattnet.

I ackumulatortanken finns även 4 st nyinstallerade uttag på olika nivåer i tanken. För att förbättra utbytet för såväl solvärmen som tappvattnet skulle jag vilja disponera om slingorna enligt något av följande alternativ:

Alt. A: Använda bägge slingorna för tappvattnet, med dubbla blandningsventiler för att behålla skiktningen i tanken. Komplettera med extern solvärmeladdare (VVX + ventiler för styrning av laddningen).

Alt. B: Använda bägge slingorna för solvärmen (toppslingan sommartid och bottenslingan vår/höst) och komplettera med en tappvattenautomat.

Tacksam för synpunkter på vad som är klokast!

menygards skrev:
Alt. A: Använda bägge slingorna för tappvattnet, med dubbla blandningsventiler för att behålla skiktningen i tanken. Komplettera med extern solvärmeladdare (VVX + ventiler för styrning av laddningen).
Detta alternativ använder vi och det fungerar bra samt behåller skiktningen i tanken (2.5m3). Varför det skulle behövas 2 blandningsventiler förstår jag inte eftersom den övre slingan inte påverkas om den undre slingan värmt vattnet tillräckligt för då tas ingen energi ur den övre slingan.
//Bosse

Det är ofta som utgående vatten från förvärmningsslingan innebär skållningsrisk, så den andra ventilen är en försiktighetsåtgärd.

exerg skrev:
Det är ofta som utgående vatten från förvärmningsslingan innebär skållningsrisk, så den andra ventilen är en försiktighetsåtgärd.
Men det räcker väl att ha blandningsventilen efter den övre slingan som vi har och vi har aldrig skållat oss.
//Bosse

Den "före" är till för att inte ta värmen ur tankens övre del i onödan. Ställer man den på 60 så slipper det gå tex 60 gradigt vatten via toppslingan när den omges av 90...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.