834 läst ·
4 svar
834 läst
4 svar
Solvärmeslinga+TVA eller tappvattenslinga+extern solvärmeladdare?
Har f.n. två slingor i min ackumulatortank, som så här års värms från en vedpanna: En bottenslinga som används för solvärme (äldre solfångare - ej vakumrör), och en toppslinga som används för att värma tappvattnet.
I ackumulatortanken finns även 4 st nyinstallerade uttag på olika nivåer i tanken. För att förbättra utbytet för såväl solvärmen som tappvattnet skulle jag vilja disponera om slingorna enligt något av följande alternativ:
Alt. A: Använda bägge slingorna för tappvattnet, med dubbla blandningsventiler för att behålla skiktningen i tanken. Komplettera med extern solvärmeladdare (VVX + ventiler för styrning av laddningen).
Alt. B: Använda bägge slingorna för solvärmen (toppslingan sommartid och bottenslingan vår/höst) och komplettera med en tappvattenautomat.
Tacksam för synpunkter på vad som är klokast!
I ackumulatortanken finns även 4 st nyinstallerade uttag på olika nivåer i tanken. För att förbättra utbytet för såväl solvärmen som tappvattnet skulle jag vilja disponera om slingorna enligt något av följande alternativ:
Alt. A: Använda bägge slingorna för tappvattnet, med dubbla blandningsventiler för att behålla skiktningen i tanken. Komplettera med extern solvärmeladdare (VVX + ventiler för styrning av laddningen).
Alt. B: Använda bägge slingorna för solvärmen (toppslingan sommartid och bottenslingan vår/höst) och komplettera med en tappvattenautomat.
Tacksam för synpunkter på vad som är klokast!
Detta alternativ använder vi och det fungerar bra samt behåller skiktningen i tanken (2.5m3). Varför det skulle behövas 2 blandningsventiler förstår jag inte eftersom den övre slingan inte påverkas om den undre slingan värmt vattnet tillräckligt för då tas ingen energi ur den övre slingan.menygards skrev:
//Bosse
Klicka här för att svara