17 919 läst ·
21 svar
18k läst
21 svar
docka värmepump och tankar mot vedpanna
men om nu värmepumpen är huvud källan så ska systemet optimeras för deta!
som det är nu är det inte bra.
om du nu komer hem o vill elda, då måste det ju ta flera timmar at ladda ackarna?? gissar på 5-8 timmar, (men är ingen fena på eldning)
som det är nu är det inte bra.
om du nu komer hem o vill elda, då måste det ju ta flera timmar at ladda ackarna?? gissar på 5-8 timmar, (men är ingen fena på eldning)
Möjligt som sagt att det skulle funka med nån typ av växelventil som kopplar bort tankar/panna då dom går ner under en viss temp/shunten öppnat fullt o vp tar över värmen på flytandekondensering.. Behöver iof inte bli varken dyrt el dåligt om man kan göra allt själv..
VV skulle då kunna ske med en seriekopplad elberedare efter pannan så att du har vv från ved om du eldat..
Sen är det en annan sak om det är lönsamt att köpa till en vp men jag är övertygad att det går lösa så det blir lika effektivt som ett system för vp/ved för värmebiten..
VV skulle då kunna ske med en seriekopplad elberedare efter pannan så att du har vv från ved om du eldat..
Sen är det en annan sak om det är lönsamt att köpa till en vp men jag är övertygad att det går lösa så det blir lika effektivt som ett system för vp/ved för värmebiten..
jag får endå inte ihopp det.
har du gratis ved & nån som kuggerden åt dig?
ska man köpa ved så är det ju inga stora skilnader i pris mot att köra enbart på värmepumpen.
Jag tycker inte helle om att elda, så jag har värmepump, bara värmepump.
har du gratis ved & nån som kuggerden åt dig?
ska man köpa ved så är det ju inga stora skilnader i pris mot att köra enbart på värmepumpen.
Jag tycker inte helle om att elda, så jag har värmepump, bara värmepump.
Passar på att låna denna tråd det var så bra skiss.
Jag har detta system nu med kombipanna laddomat 4030 och acctank
och har funderat på att kompletera med solvärme främst för att få varmvatten men även vårar och höstar när det är kalla nätter varma dagar så skulle man kunna kopla in en platvärmeväxlare till pannan enligt skissen och sen så laddar laddomaten tanken om det blir för varmt i pannan... mindre förlust mot att värma acctanken och ladda pannan.
// Jonas
Jag har detta system nu med kombipanna laddomat 4030 och acctank
och har funderat på att kompletera med solvärme främst för att få varmvatten men även vårar och höstar när det är kalla nätter varma dagar så skulle man kunna kopla in en platvärmeväxlare till pannan enligt skissen och sen så laddar laddomaten tanken om det blir för varmt i pannan... mindre förlust mot att värma acctanken och ladda pannan.
// Jonas
Klicka här för att svara