10 216 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Bästa ackumulatortanken på marknaden!!
Sida 1 av 2
Bästa ackumulatortanken är den som är bäst isolerad
Köp oisolerade tank och lägg på den minst 200mm i sidan och 300mm på toppen, ska ni producera varmvatten även sommartid så öka med minst 50%
Dom så kallade färdigisolerade tankar som säljs på den svenska marknaden idag ska ändå betraktas som oisolerade men utrustade med ett stöt- och transportskydd
/R
Köp oisolerade tank och lägg på den minst 200mm i sidan och 300mm på toppen, ska ni producera varmvatten även sommartid så öka med minst 50%
Dom så kallade färdigisolerade tankar som säljs på den svenska marknaden idag ska ändå betraktas som oisolerade men utrustade med ett stöt- och transportskydd
/R
Allt externt, både TVA för varmvatten och "TVA" för solladdning (dvs en plattvärmeväxlare externt).Calle&Lisa skrev:
Det ger billigast tank och bäst skicktning.
Möjligen kan man ha en solslinga i botten på tanken om man vill använda solpanelerna för att förvärma tankvattnet på vintern, men med den lilla effekt man får vintertid blir det svårt att motivera merkostnaden för solslinga.
Och som sagt, spara massor med pengar genom att isolera själv.
Bygg in tanken bakom en vägg (lite reglar och skivor från byggmax tex). Lägg sedan i så mycket lösull som får plats. Jag skulle förorda warmcell eller liknande cellulosa lösull (tidningspapper) före mineralull. Samma pris, betydligt miljövänligare och dessutom slipper du klia dig fördärvad efter att ha hanterat det.
Fast testkör systemet någon vecka först så det inte läcker någonstans pga av dåligt dragen koppling eller dyligt innan du bygger in det.
Fast testkör systemet någon vecka först så det inte läcker någonstans pga av dåligt dragen koppling eller dyligt innan du bygger in det.
Det bara inte låter smart, det är smart d^_^bCalle&Lisa skrev:
Jag valde vanlig glasfiberisolering 95mm på rulle från byggmax, och jag använde ålderbeständig plast för att hålla varje varv på plats, jag la på 3x95mm på sidorna och plast mellan varje lager, jag fick för mig att plasten minskar ev. luftrörelser i isoleringen med ytterligare minskade förluster, men jag har inga vetenskapliga belägg för den hypotesenCalle&Lisa skrev:
På toppen så mycket det gick upp under taket, mellan 300 - 600mm beroende på tankarnas olika höjder, bjälklaget/taket ovanför tankarna är också isolerat
Det finns inga pengar att spara med att snåla med isoleringen, dåligt isolerat mot bra skiljer bara kanske 500:- , och slår man ut tiden isoleringen ska göra sitt jobb så blir kostnad/tiden = helt försumbart
Ska tankarna stå i utrymmen som har anslutning till bostaden och ni ska troligen använda dem även sommartid för varmvatten vilket jag antar är fallet när ni har solvärme?Calle&Lisa skrev:
Värmeläckande tankar i bostaden på sommaren kommer ni att förbanna er över för att man inte kastade på den där sista 500:- isolering för att slippa extra tillskottsvärme när det redan är +30° utomhus och solfångarna kokar tankarna
Tips:
Så sök ett bättre utrymme för tankarna som rymmer också isolering
Går inte det (gud förbjuder mig att skriva detta men) så välj en något mindre tank för att ge utrymme för isolering
Tankar med PUR 10cm som anses bland det bästa färdigisolerade har ändå hela 2° förlust per dygn!
te.x på en 750L tank motsvara det ~1,74kW/h och det dygnet runt! , ett värmetillskott man verkligen betackar sig på sommaren q(;^
/R
Om man isolerar själv hur löser man då med mätare och ev ventiler som sitter på tanken?
Kan ju vara drygt att börja riva allting när man har isolerat.
rog_ohl du säger att färdigisolerade tankar har 2° förlust per dygn!
Hur mycket handlar det om som man kan spara om man isolerar så som du gjort ?
Har funderingar på en 750 liters tank.
Kan ju vara drygt att börja riva allting när man har isolerat.
rog_ohl du säger att färdigisolerade tankar har 2° förlust per dygn!
Hur mycket handlar det om som man kan spara om man isolerar så som du gjort ?
Har funderingar på en 750 liters tank.
Temp Mätare sätter man lämpligen med kabel/ledning och displayen där man vill ha den. En kulventil i toppen och en i botten kan man lika gärna ha på rören närmare pannan utanför isoleringen.Calle&Lisa skrev:
Beror ju mycket på hur man räknar. Med en tank inomhus så kostar det ju ingenting att den läcker värme till huset vintertid (möjligen kan fördelningen i huset bli lite lidande). Och sommartid med solpaneler så kostar det kanske inget heller, men kan vara mycket obekvämt att huset värms lika mycket som vintertid istället för bara tappvarmvattnet.
Sen räcker ju värmelagret från solpaneler betydligt längre vid ihållande dåligt väder om tanken är välisolerad, och där blir det ju en ren ekonomisk vinst jämfört med tex stödel-patron.
Redigerat:
Här finns test på acktankar o TVA, Är iof några år gammla men den bäst isolerade tanken va då effekta med 90 mm pur som hade 1156 kWh/år i förlust.. http://www.radron.se/Documents/Test...tem/tabeller/030516_5_ackumulatortank_tab.pdf
90 mm pur motsvarar 200 mm mineralull så har man dåligt utrymme så är det enda valet annars bör man isolera mer än 200 mm i sidorna, Gärna 300-400 mm o i toppen 500 mm
90 mm pur motsvarar 200 mm mineralull så har man dåligt utrymme så är det enda valet annars bör man isolera mer än 200 mm i sidorna, Gärna 300-400 mm o i toppen 500 mm
PUR har ca 0,23 W/mK
Mineralull finns med mellan ca 0,39 och 0,34 W/mK
90mm PUR är därför lika med ca 150-135mm mineralull. Redan 200mm är därför märkbart bättre än 90mm PUR.
(Sen rekomenderar jag miljövänligare alternativ som lin, fårull, cellulosa/tidningspapper, etc istället för just mineralull, men det är en annan diskussion).
Mineralull finns med mellan ca 0,39 och 0,34 W/mK
90mm PUR är därför lika med ca 150-135mm mineralull. Redan 200mm är därför märkbart bättre än 90mm PUR.
(Sen rekomenderar jag miljövänligare alternativ som lin, fårull, cellulosa/tidningspapper, etc istället för just mineralull, men det är en annan diskussion).
Tack för länken...verkar som att en TVA är överlägset bäst när det gäller att få ut tappvarmvatten..
Kommer att satsa på en sån...tyvärr verkar inte marknaden vara den största
.Det jag har sett är bara Baxi och Sfinxs
Antar att man får göra en avvägning med utrymmet och isolering av tanken....
Kommer att satsa på en sån...tyvärr verkar inte marknaden vara den största
.Det jag har sett är bara Baxi och Sfinxs
Antar att man får göra en avvägning med utrymmet och isolering av tanken....
Angående råd&röns test har jag några funderingar?
Enligt effecta själva så är ju deras tank bäst i test, men läser man i testet så hade ju faktiskt a-tank, nu känt som akvaterm mindre förluster per liter vatten?
Hur får dom ihop detta?
Och vad det gäller den bästa tanken så måste jag säga att det inte bara är isoleringen som spelar roll, långt ifrån.
Jag har själv en strömsnäspannan 500lit hemma med varmvattenberedare i toppen på 120lit.
När den är halvfull så kan allt varmvatten försvinna på bara några minuter pga. vissa brister i konstruktionen.
Exempel. Tanktopp 70grader
mitten 20grader
botten 15grader
Automatshunten öppnar fullt och radiatorkretsen sprutar i varmt vatten i returen, skickningen försvinner och tanken blir 30, 30, 30grader varmt och man kan inte duscha.
Solslingan i botten börjar att värma, samma problem.
Elpatronen, som sitter för långt ner slås på, samma problem.
Och om man kollar runt på alla märken så har jag iallafall fastnat för akvaterm, och jag skulle vilja påstå att det är den bästa tanken.
Manluckor så att man när somhelst kan montera eller byta ut förvärmning, solslinga, etc.
Inbyggda styrrör på anlutningarna som forslar vattnet till topp resp, botten.
m.m.
Kan fås oisolerad eller med hela 100mm skarvfri pur som även täcker botten.
Enligt effecta själva så är ju deras tank bäst i test, men läser man i testet så hade ju faktiskt a-tank, nu känt som akvaterm mindre förluster per liter vatten?
Hur får dom ihop detta?
Och vad det gäller den bästa tanken så måste jag säga att det inte bara är isoleringen som spelar roll, långt ifrån.
Jag har själv en strömsnäspannan 500lit hemma med varmvattenberedare i toppen på 120lit.
När den är halvfull så kan allt varmvatten försvinna på bara några minuter pga. vissa brister i konstruktionen.
Exempel. Tanktopp 70grader
mitten 20grader
botten 15grader
Automatshunten öppnar fullt och radiatorkretsen sprutar i varmt vatten i returen, skickningen försvinner och tanken blir 30, 30, 30grader varmt och man kan inte duscha.
Solslingan i botten börjar att värma, samma problem.
Elpatronen, som sitter för långt ner slås på, samma problem.
Och om man kollar runt på alla märken så har jag iallafall fastnat för akvaterm, och jag skulle vilja påstå att det är den bästa tanken.
Manluckor så att man när somhelst kan montera eller byta ut förvärmning, solslinga, etc.
Inbyggda styrrör på anlutningarna som forslar vattnet till topp resp, botten.
m.m.
Kan fås oisolerad eller med hela 100mm skarvfri pur som även täcker botten.
Låter som du mycket väl kan ha rätt angående bästa "smarta" tanken. Men jag förordar fortfarande en billig "dum" tank och allt det "avancerade" utanför via plattvärmeväxlare (både för tappvatten och eventuellt solpaneler). En "dum" tank man isolerar själv är svårslaget prismässigt och underhållsmässigt.
Enligt en forskare jag haft som lärare är ANSLUTNINGARNA mycket viktigare än supertjock isolering.
Ännu viktigare är att det är TÄTT så att luften inte kan stiga likt en skorsten bakom eller i isoleringen. Således kan ett lager fogskum för att täta regeln för golvet vara bättre än att man tex har 200 istället för 100mm isolering.
PUR är bäst men också ganska dyrt, färdigköpt kostar det mer än råtanken.
För anslutningarna bör man ha ett sk. hetvattenlås som förhindrar spontana värmeströmmar.
Ännu viktigare är att det är TÄTT så att luften inte kan stiga likt en skorsten bakom eller i isoleringen. Således kan ett lager fogskum för att täta regeln för golvet vara bättre än att man tex har 200 istället för 100mm isolering.
PUR är bäst men också ganska dyrt, färdigköpt kostar det mer än råtanken.
För anslutningarna bör man ha ett sk. hetvattenlås som förhindrar spontana värmeströmmar.