Hej.. Första inlägget :)
Jag har ett gammalt hus som jag vill dra ett nytt rörsystem i, Jag har gamla gjutjärnselement som jag vägrar göra mig av med.
Det nuvarande väremesystemet är nog ursprungligen byggd för självcirkulation, jag har 5 element kopplade och rörstammen till dom är 65mm, returen är 40mm för att sedan gå ner till 28mm.
Min tanke är att dra allt i 28mm, med stick till elementen på 15mm, detta borde vara överdimensionerat även det.
Min fråga är hur det ska kopplas? vägrar ta in hjälp då jag vill lösa detta själv. jag har även en luftluft värmepump som står för den huvudsakliga värmen i huset.

Jag har en krets som består av liten pump, elpatron, expansionskärl, vv-beredare.

Utöver detta har jag en större pump som matar elementslingan.
Pumpen sitter på returledningen från elementen, efter det har jag en trevägsventil som väljer att mata antingen direkt ut på matarledningen för elementslingan, eller så matar den ett stick före elpatronen, dvs det blir ett övertryck och det jämnas ut genom att det varma vattnet går ut i elementsystemet,

Är detta ett helt hopplöst system år 2010? i vilken ordning skulle Ni som är mer insatt i dessa system koppla? Idag har jag i princip alla delarna och kan koppla det som jag vill, finns det ett bättre sätt att koppla detta på så gör jag gärna det. Jag har sökt efter bra byggritningar men inte hittat något som hjälper mig.

Detta system ska i princip bara se till att jag har varmvatten och även ta över dom dagar på året som värmepumpen inte orkar

Väldigt tacksam för svar
Mvh / Görgen

Jag har just kapat bort mina gamla grova stammar och järnrör som byggdes för självcirkulation -49 och har byggt ett nytt system helt i kopparrör.
Ø22 som stammar, Ø15 till två-tre radiator (eller en golvvärmeshunt) och Ø12 som avstick.
Jag använde hårda kopparör, lödde alla kopplingar och har verktyg och vana att bocka 15 och 12mm rör.
Jag drog allt synligt i källartaket och på alla ställen där rören inte är isolerade valde jag förkromade rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.