Jag behöver ta bort 2st element och koppla in golvvärme på nedervåningen. Tror ni det går att tömma så att det finns vatten kvar i vedpannan så man fortfarande kan få varmvatten (kör med el)?

Brukar vara lite knepigt...

Går det inte att: tömma, kapa/proppa/växla in T-rör dvs göra klart för inkoppling av golvvärme och sen fylla systemet igen? Borde inte ta mer än max en dag.

Stäng alla radiatorventiler så behöver du inte tappa ut allt värdefullt radiatorvatten, vatten kan "hänga" upp till 10 m om man inte släpper in luft.

Protte

Alla radiatorventiler är avstängda. Jag tänkte även stänga av vid panna, vid pump och retur. Kan det fungera?

Jadå, en del vatten kommer rinna ut beroende på hur högt/lågt kapningarna sitter osv, men inte farligt mycket.
Bli inte paff när det sprutar en kort stund bara, radiatorn är ju full ;) (jag hoppade själv högt över hur det forsade innan jag kom på det :P)

Jag får ha våtdammsugare framme och suga upp det värsta. :)

Men så kan man bara göra om man har ventil/termostat på både in och utlopp? Jag står inför samma projekt nästa vecka, men har gamla sektionsradiatorer med ventiler från 50 talet, då är det väl inte mycket annat att göra än att tappa allt?

Nejdå MMR, vattnet självstår som protte säger, även i ett öppnat system. Till viss del kommer det rinna ut om det öppnas i 2 ändar men det blir inte farligt mycket. Jag har mestadels som du och jag brydde mig inte om att stänga någonting utom i pannrummet.

OK, så du menar att jag kan helt sonika kapa rören mitt i slingan i källaren och jag får inte vatten från alla radiatorer på första och andra våningen forsande över mig?

Jo, risken är stor om du inte stänger av vid elementen

Om man stänger termostatventilen/elementkranen så kan ju inte vattnet rinna hit eller dit, kan ju inte rinna ut genom framledningsröret eller returen, luft kan ju inte komma in, stopp. Prova att sätta en lite smalare slang på en vattenfylld flaska och vänd flaskan upp och ned. För att få liknelsen ännu bättre, ta två flaskor, de har ju inte förbindelse med varandra. Om man då öppnar termostatventilen så kan vattnet på ena sidan väga lite tyngre och dra ur den lättare sidan men är ventilen stängd så "hänger" vattnet kvar i elementet utan att stänga returventilen.

Stäng alla kranar som finns för att förhindra cirkulation (luft in - vatten ut), släpp ut (vatten)trycket ur expansionskärlet.

Lite vatten rinner alltid ut men inga mängder.

Var det Kopernikus som demonstrerade detta med 2 halvklot av koppar som inte hästar kunde dra isär eller är det någon annan som gjorde detta experiment med vacum.

Protte

Om man stänger termostatventilen/elementkranen så kan ju inte vattnet rinna hit eller dit, kan ju inte rinna ut genom framledningsröret eller returen, luft kan ju inte komma in, stopp. Prova att sätta en lite smalare slang på en vattenfylld flaska och vänd flaskan upp och ned. För att få liknelsen ännu bättre, ta två flaskor, de har ju inte förbindelse med varandra. Om man då öppnar termostatventilen så kan vattnet på ena sidan väga lite tyngre och dra ur den lättare sidan men är ventilen stängd så "hänger" vattnet kvar i elementet utan att stänga returventilen.

Stäng alla kranar som finns för att förhindra cirkulation (luft in - vatten ut), släpp ut (vatten)trycket ur expansionskärlet.

Lite vatten rinner alltid ut men inga mängder.

Var det Kopernikus som demonstrerade detta med 2 halvklot av koppar som inte hästar kunde dra isär eller är det någon annan som gjorde detta experiment med vacum.

Protte

Så. Nu har jag tagit bort 2st element och kopplat på golvvärme istället. Det kom inte så mycket vatten, mest det som var i elementen. Någon gång steg det upp lite vatten i rören men det sög man bort med våtdammsugaren. ;)

Går det att spara mina gamla element ifall man behöver dem senare? Jag har hört att dem börjar rosta inuti rätt så snabbt.

Töm ur dem och låt de stå torrt, du kan plugga anslutningarna så det inte kommer in ny fukt och underhåller rostandet.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.