Värme allmänt
drakhenke: [citat] om du ska flytta rad på över våningen räcker det med att göra systemet trycklöst genom att vrida på säkerhets ventilen vid exp kärlet
mexitegel: Generellt brukar man säga att ju mer otätt ditt hus är ju sämre verkningsgrad får du på ett FTX-system. Anledningen är att man ska ha ett litet undertryck i ett välventilerat hus - vilket i ett otätt hus inneär att du drar in kall uteluft. Du skall i princip ha till- och frånluft i samtliga rum.
Chinaski: Har använt mig av J Jonssons rör i Hässleholm till mitt nya badrum som innebar mycket nyinstallation av vatten och avlopp, har fungerat bra tycker jag, en stor seriös firma känns det som, även om hemsidan är lite sisådär uppdaterad. http://www.rorinstallation.se/
D09: Om man ska ha rör i rör, ska man dra igenom rören och skära av ytterröret i linje med gips / kakel och enbart låta själva vattenröret löpa in i badrummet? Eller finns det väggdosor som man kopplar in vattenröret i och sedan dra från det?
Jontaw: Hej är sugen på en vattenmantlad pelletskamin och hittade Duchessa Idro som verkar vara en lämplig kamin för mina 120m2 2plan (?). Funderade på om det finns utlänska företag man kan beställa den från så man spar lite pengar, förslag ? Spelar det någon roll vart på värmesystemet man kopplar in den ? Jag har i dag vattenburen el.
Josth: Tar många veckor att torka ur en fuktskadad källare med en professionell avfuktare. Hink efter hink efter hink... Viktigt att vattnet från stupröret leds bort från grunden och marken får inte luta mot huset. Bättre med en bra avfuktare än fläktarna tycker jag om det inte är lukten som är problem. Lite självdrag som beskrivs räcker för ventilationen. Avfuktaren värmer upp utrymmet
hokanp: Hej Någon som känner till en blandningsventil som är elektriskt styrd och kan kopplas till SMO 10. Den ska ha ett flöde likt bilden
niklas_mange: tack tack! tur att det e vissa som har huvudet på skaft! men ska mätvärdena vara dem samma eller hålla sig inom samma ram oavsett vilken brännare man har?
mroing: Elslinga blir oftast billigare iofs. Du behöver nog i storleksordningen 300W för komfortvärme på den ytan sommartid. En 490W Golvvärmekabel kostar under 1800 :- Ett annat alternativ skulle vara en tunnare 24V slinga som du lägger ovanpå gjutningen direkt i fästmassan. 24V systemen får du också lägga själv och elektrikern behöver inte komma två gånger. Driftkostnadsmässigt kvittar
studio1004: Ok, tack för hjälpen. Ska börja lägga slingorna i helgen.
Loner: [citat] Jag har ett snitt på ungefär 5-6h för varmvattentillverkning om dan. [citat] Mina rör är isolerade och jag har väl också runt 25 grader nu när det är runt 10 ute i snitt. /L
Uh Jeppe: Tackar! Ska kontakta sotaren... Känns som att även en lekman som jag bör klara av en installation. MVH /Jesper
Suomenneito: Erfarenheter om kakelugnspanna - någon? Verkar vara ett smart sätt att värma huset, särskilt i kombination med solfångare.
Berry: [citat] Smart, den tanken hade inte ens slagit mig! :blushing: men jag får väll märka ut slangen så jag vet att dom blir ungefär lika i alla fall!
Fotografen: Regler för eldstäder och regler för tryckbärande system.
drakhenke: http://gulasidorna.eniro.se/hitta:vvs+konsulter+sk%C3%A5ne
Immobil: En bild på härligheten vore inte fel. En till två gånger om året brukar räcka.
cerwin666: Hej Luften som blev över efter stökiometrisk förbränning ,mäts med rökgasanalysator. /Cerwin
FRS05: Har hittat ett hus som verkar intressant men just uppvärmningen av gas låter lite sämre? Pannan är från -89 så inte världens nyaste heller utan för den delen veta hur länge en sådan här panna beräknas hålla. Huset i sig är 131kvm med en källare som är lika stor, allt givetvis vattenburet. Mestadels radiatorer och så golvvärme i hall och det stora badrummet. Utan för den delen
Danne031: Som sagt hur vet du att det läcker.. Jag har 0.5bar när systemet är varmt, om shunten står stängd en stund så är trycket snart nere i nästan 0. Också gammal olje/vedpanna med öppet system.
lordvvs: vi brukade ta 4000 per radd, det var iofs för 3-4år sedan, önskar jag var där och kunde göra jobbet. konkurenten i samma stad tog bara 3600, men dom vara extremt duktiga o snabba och raddarna var så små som det bara gick.
The Door: Hej Igen, Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, men jag har renoverat en del hemma och dessutom så ominstallerade jag min dator... Jag måste verkligen säga tack till alla, för all god information, jag har dock inte gjort något beslut utan skall ta in lite offerter på alla system och sedan utvärdera dem och samtidigt ha i åtanke vad ni alla har sagt... Tack igen /Erik
Alpha: Det finns ju många sätt att få ned elförbrukningen men förbrukningen beror ju på många faktorer så som husets isolering runt om, fönster, hur stor vvb som finns, hur varmt har de haft, stor skillnad på ex.vis 18-19 contra 22 grader, fungerar luftvärmepumpen som den ska, är termostaterna hela på elementen har de vridit ned termostaterna när pumpen har gått etc etc. Det finns ju
kalleboston: Jag skulle inte räkna med att få det godkänt. (Fler eldkällor på samma rökkanal) Det andra förslaget var mycket bättre tycker jag. Att ansluta det till en ledig kanal.
Mikael_L: [citat] "Facit" ... :) http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Golvvarme/Projekteringsanvisning/ Se 4:e stycket "Värmeflödets påverkan av rörets monteringsdjup"
erik57: Hej, ny på forumet. Håller på och ritar värmesystem och skulle gärna vilja ha synpunkter på om jag är rätt ute. Jag har golvvärme och en vattenmantlad kamin på 6kW som om något år är tänkt att kompletteras med solfångare. Lösningen är lite ovanlig och experimentell eftersom jag inte hade plats för någon acktank, värmen lagras istället i 5 kubik betong under golvet (en
Varash: Hej ! Vi har inga varmvatten i huset , undrar vet någon om felet. Jag har kollat säkringar men inte hittat felet än. MVH
Motörelf: Det var styrningen till shuntventilen som inte ville vara med längre. Samtidigt var det en termostat i uteenheten som trodde att det var varmare än var det var.
mroing: Klart det går men mycke jobb. Jag hade nog testat att bara enkelt lägga golvrören underifrån och sedan stänga till med skiva och isolering under. Att krångla med spårade skivor tror jag inte kommer löna sig för du kommer ändå inte få tillräckligt bra kontakt mellan plåtarna och rören. Kommer vara avsevärt mycke mindre jobb och ganska billigt material typ 70 m PEX och en M60 mini