1 779 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stratifieringsrör
Med tanke på att det dykt upp en del (dyra antagligen) tankar med skiktningsförbättrande lösningar ("stratifieringsrör" eller liknande) som Heatacc 400 TBS och Stocksbros "Siljanstanken" : Finns det några erfarenheter där ute ?? (Tyska Solvis har tydligen också stratifieringsrör i sina acktankar)..
Skiktplåtar i tanken ? (Förbättrar inte i sig skiktningen men hindrar kanske onödig omrörning genom att lugna ner vattenströmmar i tanken...)
Diffusorer för inmatning av radiatorretur ??
Är det värt att satsa på eller onödig hitech ?
(Får själv ingen skiktning att tala om just nu i en 500l tank laddad från tre 30-rörs solfångare, men misstänker att jag har för högt flöde i tankkretsen, laddar via extern VVX )
Skiktplåtar i tanken ? (Förbättrar inte i sig skiktningen men hindrar kanske onödig omrörning genom att lugna ner vattenströmmar i tanken...)
Diffusorer för inmatning av radiatorretur ??
Är det värt att satsa på eller onödig hitech ?
(Får själv ingen skiktning att tala om just nu i en 500l tank laddad från tre 30-rörs solfångare, men misstänker att jag har för högt flöde i tankkretsen, laddar via extern VVX )
Redigerat:
Har en Euronom med diffusor och tycker det blir hyfsad skitning till och med med värmepump. Nu har jag ju ingenting att jömföra med då jag inte haft annan tank... Dock så tror jag mer på stratifieringtstekniken än på diffusor men jag lyckades inte hitta nån tank med både det och sling-VVB när jag var i farten.
Generellt sett tycker jag att de färdiga tankarna av olika fabrikat är:
1) För små.
2) Dåligt isolerade
3) Dyra
Jag vill ha en stor tank, utan dyra "slingor", dvs ladda solvärme via extern platt-VVX, (Kanske även en VP via VVX, så jag kan köra med en billig luft/vtn pump med glykol på "vattensidan") liksom ha tappvattenautomat för VV. Men ältar fortfarande hur jag skall koppla in allt som behövs på ett flexibelt men ändå funktionellt sätt. Eftersom jag vill kunna hålla toppen av tanken värmd med en elpatron vid och därmed slippa en seriekopplad VVB, är det viktigt att skiktningen verkligen fungerar, likaså för att sommartid kunna ladda & använda värmen till VV på ett effektivt sätt...Men det kanske är bäst att helt skippa den iden och alltid ha en EL-VVB inkopplad på ett smart sätt..?
Står också och velar kring om jag ska ha en fyrkantig eller rund tank (Fyrkantig = Dyr men stor, har ju rätt begränsat med utrymme och jag vill ha minst 1000 liter...).
Utan stratifieringsrör måste jag åtminstone för solkretsen ha externa växel- eller termiska ventiler för att kunna ladda efter tillgänglig temperatur i tanken,,,Så fungerar de där stratifieringsrören även under hela tankens livslängd känns de lockande...(Men jag tror inte på rörliga delar/klaffar i de fallet...)
Diffusorer behövs? ju annars för de inflöden i tanken som är "kraftiga" och inte går med hög temp till tanktoppen..Men en diffusor borde man ju enkelt få till genom att stoppa in ett rör (man borrat hål i) horisontellt i tanken (Hålen placeras då så att de hamnar horisontellt), bara muffen är tillräckligt tilltagen borde det vara en enkel lösning att gänga in ett sådant...
1) För små.
2) Dåligt isolerade
3) Dyra
Jag vill ha en stor tank, utan dyra "slingor", dvs ladda solvärme via extern platt-VVX, (Kanske även en VP via VVX, så jag kan köra med en billig luft/vtn pump med glykol på "vattensidan") liksom ha tappvattenautomat för VV. Men ältar fortfarande hur jag skall koppla in allt som behövs på ett flexibelt men ändå funktionellt sätt. Eftersom jag vill kunna hålla toppen av tanken värmd med en elpatron vid och därmed slippa en seriekopplad VVB, är det viktigt att skiktningen verkligen fungerar, likaså för att sommartid kunna ladda & använda värmen till VV på ett effektivt sätt...Men det kanske är bäst att helt skippa den iden och alltid ha en EL-VVB inkopplad på ett smart sätt..?
Står också och velar kring om jag ska ha en fyrkantig eller rund tank (Fyrkantig = Dyr men stor, har ju rätt begränsat med utrymme och jag vill ha minst 1000 liter...).
Utan stratifieringsrör måste jag åtminstone för solkretsen ha externa växel- eller termiska ventiler för att kunna ladda efter tillgänglig temperatur i tanken,,,Så fungerar de där stratifieringsrören även under hela tankens livslängd känns de lockande...(Men jag tror inte på rörliga delar/klaffar i de fallet...)
Diffusorer behövs? ju annars för de inflöden i tanken som är "kraftiga" och inte går med hög temp till tanktoppen..Men en diffusor borde man ju enkelt få till genom att stoppa in ett rör (man borrat hål i) horisontellt i tanken (Hålen placeras då så att de hamnar horisontellt), bara muffen är tillräckligt tilltagen borde det vara en enkel lösning att gänga in ett sådant...
Klicka här för att svara