Min bostadsrättsförening säger nej till vattenburen golvvärme, p.g.a. flödesproblem. Jag säger nej till elburen d:o, p.g.a. driftskostnader.

Fick en idé.

Det element som jag tänkte jacka på sitter i köket och är gammalt och fult. Jag kan skrapa av färgen, snickra in det och klä det med kopparrör (metall mot metall leder bra). Sedan kopplar jag en cirkulationspump till kopparrören och förser shunten till golvvärmen med varmt vatten.

Det fina i kråksången är att golvvärmesystemet blir helt slutet och att högst en hink vatten (som är vad som ryms) kan rinna ut.

:blushing:sorry uppfattade det lite fel...

Redigerat:
_chrille_ skrev:
som kopplas på befintliga framledningar till element
Det är det som brf:en säger nej till. Min idé är att sno värmen från elementet.

Det rör sig om kök och hall på sammanlagt 15 m2 där golven skall värmas. Frågan är om ett element kan leverera tillräcklig värme. Komfortvärme i golven räcker.

Ahh Det du vill göra är att använda elementet och dina rör som en värmeväxlare?

Du har högre framlednings temp på element än vad man har till golvvärme, så det kanske skulle kunna fungera.

En annan fundering är värme expansionen i din slutna slinga...

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Till att börja med är det nog smartare att försöka ha en "riktig" värmeväxlare med egen cirkulationspump + expkärl och styrning. Något liknande sådan som sitter på inkommande fjärrvärme slingor.

Dom vill inte att du sätter vattenburen golvvärme pågrund av flödesproblem. Det borde ju göra det möjligt att köra med deras vatten med en hjälppump kanske? Så att tryckfallet i din slinga inte påverkar systemet. En liten cirkulationspump som hjälper till att trycka vattnet runt i din slinga borde ju gå att få till en fungerande lösning med?

cem77 skrev:
Till att börja med är det nog smartare att försöka ha en "riktig" värmeväxlare med egen cirkulationspump + expkärl och styrning. Något liknande sådan som sitter på inkommande fjärrvärme slingor.

Dom vill inte att du sätter vattenburen golvvärme pågrund av flödesproblem. Det borde ju göra det möjligt att köra med deras vatten med en hjälppump kanske? Så att tryckfallet i din slinga inte påverkar systemet. En liten cirkulationspump som hjälper till att trycka vattnet runt i din slinga borde ju gå att få till en fungerande lösning med?
Jag tipsade om det till en början tex LK Minishunt M60 med cirkulationspump men fick tydligen inte koppla in något sådant. Vilket för mig är konstigt ,då det inte påverkar cirkulationen i övriga fastigheten.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/

_chrille_ skrev:
Jag tipsade om det till en början tex LK Minishunt M60 med cirkulationspump men fick tydligen inte koppla in något sådant. Vilket för mig är konstigt ,då det inte påverkar cirkulationen i övriga fastigheten.
Påverkar inte den flödet? Den släpper ju igenom olika mängd vatten? Vad skiljer den modellen isf från sedvanliga shuntar?

En värmeväxlare däremot borde ha konstant flöde och leda till högst en engångsjustering av fastighetens system.

Man kan undra hur brf:en ställer sig till att vrida av och på elementen...

Du kan justera och stänga av och på ditt element hur mycket du vill. Om du stänger ditt element stängs inte värmen av för resten av huset.

Där sitter en "egen cirkulations pump" så där bör ej ske någon större belastning än vad en radiator gör.

Däremot kommer du i din lägenhet att ha en större energi förbrukning än dina grannar.

"LK Minishunt M60 kan kopplas direkt till befintliga elementrör."

"Minishunten blandar tilloppsvattnet med det svalare returvattnet"

Skillnaden mellan denna och en vanlig är att denna drar in den mängd värme som behövs till sin egna cirkulationspump. resten skickar den vidare bara...

Redigerat:
_chrille_ skrev:
Du kan justera och stänga av och på ditt element hur mycket du vill. Om du stänger ditt element stängs inte värmen av för resten av huset.
Värmen i andra [parallellkopplade] lägenheter borde bli högre om jag stänger av alla mina element. Annars kan det inte finnas behov av balansering och golvvärme skulle aldrig kunna störa balansen.

_chrille_ skrev:
Skillnaden mellan denna och en vanlig är att denna drar in den mängd värme som behövs till sin egna cirkulationspump. resten skickar den vidare bara...
Uttryckte mig slarvigt när jag skrev enbart shunt. Jag menade de paket som säljs med pump och shunt. Jag ser inte att det paketet är unikt jämfört med andra.

Du skriver "skicka vidare". Det låter som du kopplar in push:en i serie med elementet på tilloppet. Men de pushar jag sett skall kopplas till tillopp och retur, parallellt med elementet. Om shunten då släpper igenom mycket vatten påverkas balansen i resten av fastigheten. Då det är varmt i lägenheten passerar "för mycket" vatten genom shunten, mer än elementet släppt igenom. Trycket och flödet i elementen i övriga lägenheter sjunker då.

Sölve skrev:
Värmen i andra [parallellkopplade] lägenheter borde bli högre om jag stänger av alla mina element. Annars kan det inte finnas behov av balansering och golvvärme skulle aldrig kunna störa balansen.
Det finns många anledningar till varför det inte gör det tex termostater, pannans framtemp osv. stänger du kommer pannan inte behöva "varma på lika mycket för att uppnå önskad fram temp.

Om fallet är så är det god tid att ni bytar ut era termostater (på radiatorerna) så att ni kan spara lite pengar i föreningen.

Sölve skrev:
Uttryckte mig slarvigt när jag skrev enbart shunt. Jag menade de paket som säljs med pump och shunt. Jag ser inte att det paketet är unikt jämfört med andra.
Vanligtvis sitter pumpen före shunten här sitter den efter (på din golv slinga så att din slinga inte belastar husets cirkulation )

Som jag ser det kopplas den in parallellt dvs skarvas in på befintliga rör till element eller ersätter ett i en slinga med fler element.

Kolla bilden så ser du. Har du fler frågor tycker jag att du kan ringa dem så kan de säkert förklara mer ingående. 99382812.jpg

Finns inget nyhetsvärde i den bilden. På alla paket jag sett driver pumpen slingan efter shunten. Frågan är vad som händer då termostatinställd temperatur för golvvärmen nåtts i lägenheten. Om shunten då skickar radiatorsystemets tillopp rakt till returen så går det att förstå att övriga fastigheten påverkas. Man kortsluter då en gren i en parallellkrets. Då kommer det varmt vatten tillbaka till värmekällan som tycker att den inte behöver "värma på så mycket" trots att andra lägenheter kan vara kalla.

Termostater på elementen finns inte. Nu spelar det ingen roll, så långt jag förstår. Balanseringen handlar om att få ut lika mycket värme till alla lägenheter när elementen står på för fullt. Det är denna balans som rubbas.

Redigerat:
Well, det jag skrivit bygger på tron att en shunt har en by-pass (som i bilden nedan hämtad från http://www.floore.se/filer/installation_FS36.pdf). Det vatten som inte tas in släpps förbi. En person jag talade med på telefon idag hävdade att shunten stänger förbindelsen mellan värmekällans tillopp och retur då slingan inte behöver värme. Rätt märkligt att inte ens wikipedia kan berätta hur en shunt är konstruerad. Om någon sitter inne med svaret är jag tacksam.

fs36.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.