Vet inte om detta är rätt forum men iaf.

Har ett rum på min övervåning där murstocken luktar F*N!

har luktat sedan vi flyttade in och jag har inte tagit tag i det förens nu.

har haft diverse "experter" på området här, (min far, svärfar, en murare,)
svaren om vad det är som luktar har varierat mellan taket, något som dött i en annan kanal och golvet.

Men efter mycket arbete å timmar i telefon med diverse förstå sig påare så fick jag hit en kille från räddningstjänsten som sa att det var tjära som börjat och tränga sig ut ur murstocken och att det var det som luktade. Då ringde jag genast sotaren (som för övrigt är ny för detta året) och han sa att det säkerligen var så att min rökkanal blivit mättad på tjära och att det nu börjat att sippra ut i väggen..

så nu till min fråga: Går detta att rätta till? sotaren kommer inte förens "senare i veckan" som det alltid heter.

Men finns det något sätt att "rätta till" det utan att elda upp hela huset?

Jag eldar med ved, och har snåleldat ett tag då min panna är, enligt mina och tillverkarens ord, ett jävla hemmabygge utan dess like. vi köpte huset våren -09 och har inte några direkta planer att förändra våran uppvärmning på iaf 10 år.

Kan även tillägga att när den förra sotaren vart här så har jag fått beröm för hur ren och fin min murstock är.. Hur nu detta går ihop med att tjära sipprar ut i putsen på murstocken är för mig helt oförklarligt..

Är det något jag missat så fråga på, ska försöka svara så gott jag kan!

Tack på förhand!

edit: snåleldningen var pga att jag inte visste hur man skulle elda för att inte snålelda då detta som tidigare nämnt är ett ordentligt hemmabygge, och när föregående husägare/eldare dog så passade kärringen hans på att sälja huset snabbt som fan. typ

Redigerat:
Nu är jag inte nån skorstensexpert, men enklaste lösningen vore väl att sätta in en innerpipa.

förr gjorde man medvetet en skorstensbrand genom att sotaren tände tjäran uppifrån toppen av skorstenen och lät det brinna tills tjäran blev borta. Det är inte branden i sig själv som är problemet vid skorstensbrand utan att det börjar brinna längst ner och tjäran ovanför lossnar från skorstensväggarna och bildar ett tätt lock ovanför branden vilket får elden att söka sig ut genom skorstensväggarna istället.Tvivelaktigt att lukten skulle bli så mättad av tjära och att det inte skulle synas på putsen. Annorlunda skulle vara om det fanns en ventil i rummet där det luktade. När det är varmt ute finns inget drag i skorstenen utan det snarare blir omvänd luftriktning.Lukten skulle i så fall genast bli borta om murstocken blev varm

• Gilla
Mhast
  • Laddar…
GzO skrev:
Nu är jag inte nån skorstensexpert, men enklaste lösningen vore väl att sätta in en innerpipa.
Jo, Vi (Jag och sambon) satt och diskuterade denna lösningen igår kväll, men man blir fortfarande inte av med lukten då tjäran har börjat tränga ut ur väggen. :(

exerg skrev:
förr gjorde man medvetet en skorstensbrand genom att sotaren tände tjäran uppifrån toppen av skorstenen och lät det brinna tills tjäran blev borta. Det är inte branden i sig själv som är problemet vid skorstensbrand utan att det börjar brinna längst ner och tjäran ovanför lossnar från skorstensväggarna och bildar ett tätt lock ovanför branden vilket får elden att söka sig ut genom skorstensväggarna istället.Tvivelaktigt att lukten skulle bli så mättad av tjära och att det inte skulle synas på putsen. Annorlunda skulle vara om det fanns en ventil i rummet där det luktade. När det är varmt ute finns inget drag i skorstenen utan det snarare blir omvänd luftriktning.Lukten skulle i så fall genast bli borta om murstocken blev varm
Har tittat lite på denna lösningen med, men med risk för att elda ner hela huset så har jag helt övergivit den idén.

Rev även ner all tapet som fanns på murstocken igår (säkert 10 lager) och såg ett par missfärgningar på putsen under.

Satt och funderade på om man kanske skulle lägga i ett rostfritt rör hela vägen, samt knacka bort all puts på murstocken för att sedan putsa om den.

skulle detta lösa mitt lukt problem? ,eller skulle detta inte göra någon skillnad då murstocken, troligtvis, är "mättad" med tjära.

Hade sotaren här idag, och har nu några svar på mina egna frågor.. Så för att hjälpa framtida läsare (och mig själv) så fyller jag på denna tråd med lite tilläggs information.

Han kom först hem och inspekterade hela murstocken, nerifrån och upp och trodde först att det kanske var en spricka i rökkanalen som orsakade den besvärande lukten, men efter att ha pluggat pipan och eldat igång rökbomben, så var det bara att hålla tummarna på att han inte skulle trycka sönder kanalen och att det inte skulle vara några sprickor.

Eftergenomförd provtryckning och ett långsamt, men MYCKET noggrant inspekterande så kom han fram till att skorstenen var "j*vligt tät" för att citera honom, han tittade även ner i kanalen för att se om det fanns tecken på att det var mycket tjära på insidan av kanalen, även detta visade negativt, så hans utlåtande blev som följer:

Lukten kom från att rökkanalen blivit mättad på tjära som nu började fälla ut ur teglet (och som sotaren berättade för mig, är ett sugande material). Och det är säkerligen inget svårt att bli av med heller, han bad mig knacka bort all puts på de utsatta delarna och kontrollera så det inte har runnit på insidan av putsen och sedan putsa om de sidorna.

Skulle detta inte hjälpa så skulle jag överväga ett rör, då de inte släpper igenom någon tjära och att de har vissa krav på utvändig värme, var något om att om röret blir 1000 grader invändigt så får murstocken endast bli 1 grad varmare.

Hoppas denna tilläggsinfo inte är helt värdelös

Jag har varit med om samma fenomen, lösningen för mig var att knacka ner all puts där det var "bom" även öppna upp i golv å tak runt murstocken.
Sedan på me nytt putsbruk å till sist färg.
Att sätta in ett rör tror jag inte löser dina problem! tjäran har redan trängt ut genom ngn dålig fog i din murstock å den vädras inte bort! :(
En snabblösning kan vara attmåla om hela rasket, kan mkt väl räcka :)

C
Innerröret hindrar dock vidare utträngning av tjära.

Angående skorstensbrand: Det absolut största problemet vid en skorstensbrand är att murstocken blir så varm att intilliggande material antänds. Inget annat. Vi har själva varit med om en skorstensbrand/sotbrand, vi lyckades själva stoppa själva brandförloppet, men brandkåren höll ändå på att riva i skorstenen och springa runt med termometrar för att mäta temperaturen på utsidan av muren.

Har du sett hur en skorstensbrand ser ut? Det står som en svetslåga ur skorstenen, det är inte fråga om att det rasar ner nåt, isåfall möjligen att det flyger upp antänd tjära och annat som kan sätta eld på omgivningen.

har börjat knacka ner all puts, det är rätt intressant att det bara låg ca 3 mm puts på det stället som var mest utsatt medans det på andra ställen var 20-25 mm puts..

Och jo, jag vet. det är för att den skall vara jämn och snygg.. men ändå. inte bättre att lägga minst 5-10 mm på det tunnaste stället?

Hej
Ett tillägg för att motverka att tjära bildas!
1 / Elda bara med torr ved !!
2 / Bra fyr och ingen pyreldning !!
3 / En bra modell av dragbegränsare som räcker till för vedeldning !!
Dragbegränsare hjälper även till att eliminera kondens som kan innehålla tjärsubstans.
------------------------
Tips om soteld uppstår....
Minska luft tillförseln i botten av rökgången om det går...+ täta pannans anslutnings rör...
detta minskar även risken för skadligt höga skorstens temperaturer !!
Vanlig isoleringsull går att använda för att minska / strypa ner draget till själva skorstenen.

C
Tips nummer 1A om man får sotbrand (skilj på eld och brand, eld vill man ha, brand vill man inte ha); ring 112 och få räddningstjänsten på plats så fort det går. Det är att jämställa med att det brinner inne i huset. Ring! Direkt!

Hej

Det är precis som cheetah1 nämner att vid brand ring alltid 112 Direkt !!

Mitt tips är ändå en bra metod att minska risken för hög och skadlig skorstens temperatur.
Men om soteld nu uppstår och denna upptäks i tidigt stadium innan brand uppstår ....
Minska luft tillförseln i botten av rökgången om det går...+ täta pannans anslutnings rör...
detta minskar även risken för skadligt höga skorstens temperaturer !!
Vanlig isoleringsull går att använda för att minska / strypa ner draget till själva skorstenen.
Detta tips skall bara ses som en fösta hjälpen metod för att hindra att skorstenens temperatur
skenar okontrollerat !!! Tills räddningstjänsten kommer !!!

En fråga är om någon här som provat att strypa skorstenens tillluft vid soteld ??
Jag har provat denna metod med bra resultat .
Tilläggas är att soteld ska tas med största allvar !!!!!

Jag nämner det igen !!
Det är precis som cheetah1 nämner att
Vid soteld eller brand ring alltid 112 Direkt !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.