8 078 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Billigare kulvertledning?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi håller på att byta ut den direktverkade elen i vårt hus mot vattenburen värme och funderar på olika alternativ.
Kollade på kulvertledning på Rikabyrör och det billigaste alternativet vi hittade landade på runt 10.000:- vilket känns lite hysteriskt bara för att få in värmen i huset även om det onekligen är smidigt att lägga färdiga rör. Vi gör allt jobb själva så tidsåtgången är inget egentligt problem.
Hur svårt skulle det vara att göra det själv? En kompis-kompis sägs ha fixat det med vanliga kopparrör som låg väl isolerade i stora avloppsrör. Är det någon mer som har provat något liknande?
Vi håller på att byta ut den direktverkade elen i vårt hus mot vattenburen värme och funderar på olika alternativ.
Kollade på kulvertledning på Rikabyrör och det billigaste alternativet vi hittade landade på runt 10.000:- vilket känns lite hysteriskt bara för att få in värmen i huset även om det onekligen är smidigt att lägga färdiga rör. Vi gör allt jobb själva så tidsåtgången är inget egentligt problem.
Hur svårt skulle det vara att göra det själv? En kompis-kompis sägs ha fixat det med vanliga kopparrör som låg väl isolerade i stora avloppsrör. Är det någon mer som har provat något liknande?
PEX-slang isoleras och förläggs i perforerad gul slang (100 mm?) borde vara ett billigt alternativ. Frågan är bara hur effektivt det är :S
Pex RiR sen isolering utanpå det (rörisolering) lägg sedan frigolit i botten och spåra ur för ledningarna sen friggo på det, det blir lika bra som vilken köpeskulvert som helst. 
Det som är viktigt är att marken är dränerad och att detta kalas vilar på en singelbädd så att det inte kan bli vått för då ryker all isolering. Köpes är täta (på fabriken) så detta kan klara fukt bättre men jag är tveksam.
Kolla på datat för en köpes såååå fruktansvärt bra är de inte.
Det som är viktigt är att marken är dränerad och att detta kalas vilar på en singelbädd så att det inte kan bli vått för då ryker all isolering. Köpes är täta (på fabriken) så detta kan klara fukt bättre men jag är tveksam.
Kolla på datat för en köpes såååå fruktansvärt bra är de inte.
v-g: Det låter ju som en rätt smidigt lösning!
Skulle något sånt här kanske funka?
http://www.vvs-boden.se/roth-multipex-plus-isol-22x60-met-p-10508.html
Om man, som du säger, lägger det på singel och tätar frigoliten med fogskum borde det gå att få hyffsat isolerat.
Skulle något sånt här kanske funka?
http://www.vvs-boden.se/roth-multipex-plus-isol-22x60-met-p-10508.html
Om man, som du säger, lägger det på singel och tätar frigoliten med fogskum borde det gå att få hyffsat isolerat.
Låter krångligt med lösa rör i rör + iso och singel, mera iso, fogskum osv. Färdig kulvert är alltid lättare och du får ett bättre system med det, så absolut är det värt att köpa en isolerad fukttät kulvert från fabrik! Hur lång ska kulverten vara och hur många rör ska det vara i den? dvs ska du ha vatten med också med värmen?!
2x roth multipex isolerad dn20 190kr/m
byggskum byggmax 28kr
cellplast byggmax 2st 140:-
Meterpris: 358:-
Maxitherm 2xdn20 332kr/m
Är det värt att krångla? Om kulverten tar in vatten då? En riktig kulvert är garanterat tät tillochmed i längsled.
Både billigare och bättre med riktig kulvert!
byggskum byggmax 28kr
cellplast byggmax 2st 140:-
Meterpris: 358:-
Maxitherm 2xdn20 332kr/m
Är det värt att krångla? Om kulverten tar in vatten då? En riktig kulvert är garanterat tät tillochmed i längsled.
Både billigare och bättre med riktig kulvert!
Behövs inte isolerad RiR luften runt räcker som en första barriär men RiR kan vara bra om man tex vill dra med en värmekabel annars kan man skita i RiR också bara dra 22pex Kostnad RiR 47kr/m Combipex 30 kr/ (ungefär på rinkaby om man köper hel rulle)
Rörisolering 12,50 eller 15 kr (dyrare = combipex)
Cellplast 70mm x 600 x 1200 (36
borde gå att dela i två bitar så man får en 30 cm kulvert i bredd vilket ger att meterpriset blir 30 kr
Summa då: RiR 154kr/m och combipex 115kr/m
Installera kulvertledning kanske är enkelt på rakan men sen ska skiten in i kåken också, då är det lätta slut om det inte är helt rakt på, nog träligt att få in en vanlig PEM slang av grövre storlek tycker jag.
Visst det tar tid att förbereda men svårt är det inte och på 25 meter så spar man dryga 5k med den billiga hemgjorda varianten. Grus måste man liks ha då jag knappast tror att någon vräker ner storsten på nyinköpt 332kr/meter kulvert eller har jag fel?
Cellplast 70mm x 600 x 1200 (36
Installera kulvertledning kanske är enkelt på rakan men sen ska skiten in i kåken också, då är det lätta slut om det inte är helt rakt på, nog träligt att få in en vanlig PEM slang av grövre storlek tycker jag.
Visst det tar tid att förbereda men svårt är det inte och på 25 meter så spar man dryga 5k med den billiga hemgjorda varianten. Grus måste man liks ha då jag knappast tror att någon vräker ner storsten på nyinköpt 332kr/meter kulvert eller har jag fel?
Du skall väll ändå ha 2st pipor? då blir ju ditt pris x2 308kr/m +byggskum 30krv-g skrev:Behövs inte isolerad RiR luften runt räcker som en första barriär men RiR kan vara bra om man tex vill dra med en värmekabel annars kan man skita i RiR också bara dra 22pex Kostnad RiR 47kr/m Combipex 30 kr/ (ungefär på rinkaby om man köper hel rulle)
Cellplast 70mm x 600 x 1200 (36borde gå att dela i två bitar så man får en 30 cm kulvert i bredd vilket ger att meterpriset blir 30 kr
=338kr/m:O
Och räcker det med 22pex? blir betydlig dyrare vid dimensioner som inte finns hos rinkaby
är det verkligen värt att riskera att få göra om allt igen? Det är oftast dyrt att köpa billigt!
110mm avloppsrör med combipex, biltemas rörisolering för 15kr/m utanpå. Visserligen ingen jättebra kulvert men ska du ladda satsvis så kallnar vattnet i kulverten oavsett isolering. Utbytbart och vattentätt. Luften i avloppsröret leder inte värme särskilt bra jämfört med omgivande mark...
Edit: Kör själv 2*22cu färdig kulvert
Edit: Kör själv 2*22cu färdig kulvert
Viken massa bra svar! Ledsen att mitt dröjde.
Kulverten är drygt 30 meter lång, en rak bit på ca 12 meter och en ca 20 meter med en nittio graders böj mellan. Vi tänkte oss två acc-tankar på ~5-700 liter och varmvattenberedaren inomhus. Det hela ska eldas med ved och pellets. Det ska väl vara så att hetvattnet från acc-tankarna cirkulerar hela tiden in till huset och shunten? Finns det någon bra bok man kan läsa på lite om hur såna här system ska vara konstruerade?
Vi har ju några månader på oss att fundera innan kylan släpper så passa att det går att göra nåt vettigt utomhus.
Huset ligger några km väster om Hovmantorp i Småland med gott om skogsbönder runt som vi hopas kunna köpa ved av.
Kulverten är drygt 30 meter lång, en rak bit på ca 12 meter och en ca 20 meter med en nittio graders böj mellan. Vi tänkte oss två acc-tankar på ~5-700 liter och varmvattenberedaren inomhus. Det hela ska eldas med ved och pellets. Det ska väl vara så att hetvattnet från acc-tankarna cirkulerar hela tiden in till huset och shunten? Finns det någon bra bok man kan läsa på lite om hur såna här system ska vara konstruerade?
Vi har ju några månader på oss att fundera innan kylan släpper så passa att det går att göra nåt vettigt utomhus.
Huset ligger några km väster om Hovmantorp i Småland med gott om skogsbönder runt som vi hopas kunna köpa ved av.