Nu har jag för första gången i mitt liv värmt upp ack. tankarna i huset som vi nyss flyttat in i. Cirkulationspumpen går, ventilerna är öppna - men värmen vägrar gå ut i elementen. När jag körde med elpannan funkade det dock, så systemet är ok i övrigt. Några tips på vad som kan vara fel?

Lägg upp en bild så blir det lättare att hjälpa till

Ja, hjälp, det förstår jag allt, men det finns en del att fota i så fall... Tänkte bara om det var något självklart som jag bara inte kom på.

Säkert en ventil från tanken till shunten som är avstängd.-.

Problemet löst! Till vänster och till höger om pumpen sitter två skruvar - trodde jag. Dessa visade sig vara ventiler som ska öppnas med skruvmejsel. Hade aldrig kommit på det om inte rörmokaren kommit ich visat. Alltid lär man sig något...

5aec20ae-a357-ba51.jpg

Sådana har jag faktiskt aldrig sett förut men jag har ju inte sett så mycket förutom föräldrahemmet och mitt eget hus när det gäller vvs-installationer.
Men man brukar ju ha en genomgång med föregående ägare av huset på den "dagliga driften" och annat bra att veta saker. Hade ni ingen sådan?

Jo, men förre ägaren hade nog aldrig använt vedpannan. Den vattenburna elen som han körde med hade egen pump.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan i framtiden som sitter och letar lösningar här på forumet!

Ok, det förklarar saken. Skönt att det löste sig på ett enkelt sätt.

Standardgrejjer för montering av pump. De sitter för att man smärtfritt ska kunna byta pump i händelse av att den avlider.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.