Ska ni bygga så satsa på större tankar 2x 750 är inte mycket att hänga i granen om ni inte har jättelitet hus.

Var ska varmvattnet komma ifrån?

Om den e 30 meter så klarar du dig inte med dn 20...

v-g: Huset är på 95kvm i bottenvåningen plus inredd vind. Hur stora tankar föreslår du då?

Janzza: Utan ska ha hur mycket då? Hur beräknar man det?

Jag har 150m2 och installerar nu 4000L, fast börjar få ångest redan att jag nog tog för liten ändå...

Jag installerade ved anl. m kulvert i somras blev rek att ta 32 mm kulvert x2 detta funkar bra för mig värmer ca 200 kvm. Lågt flöde säger experterna detta har jag kör på 1 cirkpump till gv detta blir enligt mina flödsesmätare 15,5 liter/min. Apropå kulvert så funderade jag på att göra själv men räknade som ni här på forumet att det lönar sig inte. Betalade ca 16000 ink moms för 40 meter för en Uponor Eco flex 32 va lätt att lägga bara gräva ett schakt och tippa ner , MEN tänk på att lägga tomrör i samma schakt för kabel. Detta är guld värt för div motorshuntar, termometrar, nätverkskablar o dylikt.

Du skulle alltså klarat dig gott med 25 mm kullvertslang, men rörkrökarna tar till den för säkerhetsskull i sin okunskap....

Rörkrökarna tar inte till alls... Vi låter de som kan dimensionera göra det.
De som tillverkar kulverten kan berätta vilken dim som e lämplig.

Jag jobbar mycket med injustering o ser ofta för klent dimmade rör hos hempulare eller när rörisar har tänkt själva...
När det gäller injusteringsventiler brukar det märkligt nog vara tvärtom... För stora ventiler.

Jenzza skrev:
Vi låter de som kan dimensionera göra det.
Det är nog ovanligt, min erfarenhet är att man tar till kulverten i dimension helt i onödan.

Matss skrev:
Det är nog ovanligt, min erfarenhet är att man tar till kulverten i dimension helt i onödan.
Fråga: Om man nu som jag har 32 och hade i stället haft 25 hur menar du att det skulle räcka? Får man inte ett högre flöde vid mindre dimension och skulle värmen i acktankarna räcka längre?
Till mig räknade man att man behöver minst 25 men helst 32 för att kunna få tillräckligt med värme de kalla dagarna. Vad säger ni?

Jag har 22mm koppar kulvert som är cirka 20m lång och det är inga bekymmer dom kalla dagarna. Det kanske blir högre flöde i en mindre kulvert men värme överföringen har aldrig varit något problem.

silversmeden skrev:
Fråga: Om man nu som jag har 32 och hade i stället haft 25 hur menar du att det skulle räcka? Får man inte ett högre flöde vid mindre dimension och skulle värmen i acktankarna räcka längre?
Till mig räknade man att man behöver minst 25 men helst 32 för att kunna få tillräckligt med värme de kalla dagarna. Vad säger ni?
Varför skulle det inte räcka? Möjligtvis så skulle man få ett lägre flöde inte högre om man går ner i dimension.

Enda nackdelen med grövre kulvert är större förluster och högre pris.

Tanken räcker längre om du stryper flödet så att du får ner returtempen, det kan du göra även med din grova kulvert

TOBBE E skrev:
Jag har 22mm koppar kulvert som är cirka 20m lång och det är inga bekymmer dom kalla dagarna. Det kanske blir högre flöde i en mindre kulvert men värme överföringen har aldrig varit något problem.
Nä, det blir lägre flöde men högre hastighet och större slitage på systemet.

Vet du vilken effekt du vill flytta i kulverten så kan tillverkaren dimma den.

Tanken räcker längre om du stryper flödet så att du får ner returtempen, det kan du göra även med din grova kulvert[/QUOTE]
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, har man ett visst värmebehov altså få en inte för hög temperatur i golvet (golvvärme) så behöver man lågt flöde och mycket vatten, va:O
Enligt dig om jag förstår dig rätt så skulle 25 räcka för mig men då måste jag ha en framledningstemp på 50 grader för att klara -15 grader ute. Nu räcker det gott med 40 altså volymen på överfört vatten och temperatur. :|
Det måste väl bli ett högre flöde i en mindre diameter på rör eller har jag helt fel:S

Du kan få högre flöde ja, I en grövre kulvert. Är den för klen får du hög hastighet på mediet vid samma flöde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.