Jag har ganska nyligen flyttat in i ett äldre hus byggt 1935 Jag har problem med att jag måste lufta element ofta, speciellt i ett element på ovanvåningen som jag måste lufta en till två gånger per vecka.

Först en lite bakgrund
- Huset är ganska stort , sammanlagt finns det 20 radiatorer i huset, varav vissa är av gammal typ breda med stor vattenmängd

- I våras i samband på jakt efter läckage så tog vi bort det öppna expansionskärlet och gjorde systemet slutet. Exakta volymen på det nya kärlet vet jag inte med det är en ordenligt behållare som står på golvet i pannrummet (jag tror att det är på 80L)

- För uppvärmningen har vi fjärrvärme

- Trycket i systemet ligger runt 0,9 bar

- Huset är 2 våningar samt källare.

- I slutet av augusti 2010 bytte vi alla termostater på elementen (efter att lokaliserat läckan till en gammal termostat) och i samband med detta tömdes hela värmesystemet och nytt vatten tillfördes

Speciellt är det ett element på ovanvåningen som jag har problem med och som blir iskallt. Elementet är av platt typ detta måste jag lufta en till två gånger i veckan. (i de stora schabraken verkar ingen luft samlas). Det finns ytterligare ett element på ovanvåningen som jag har problem med luft och detta element är antingen halvvarmt eller kallt men där har jag ännu inte lyckas öppna luftningsventilen

Fråga 1
Hur länge kan nytt syrerikt vatten avge luft och hur mycket luft kan det finnas i diverse fickor i ett värmesystem? Jag tycker att det borde vara slut på det nu efter 3 ,5 månader eller??!

Fråga 2
Jag får ibland efter jag har luftat även fylla på med nytt vatten då trycket gått ned något. Ibland upplever att jag trycker går ner även när jag inte har luftat och befarar att det kan finnas ytterligare läcka i systemet. Jag vet att trycket varierar med temperaturen men upplever det ändå som så att trycket går ner trots allt annat lika.

Kan luft som förflyttas i systemet ge denna effekt (att trycket minskar) eller när luft finns i elementen medför detta att trycket fluktuerar mer vid temperaturförändringar i vattnet än annars skulle vara fallet?

Ooops det blev mycket skrivet, tack för att du tog dig tid att läsa och tackar på förhand för svar:>)

Vänliga hälsningar
Mats

Gasernas löslighet i vattnet brukar minska med temperaturen, vilket gör att det frigörs gaser när vattnet blir varmare, så när det blir kallare ute och värmesystemet försöker hålla värmen inne kan man behöva lufta. Man kan köra upp temperaturen ordentligt och lufta om man vill slippa lufta senare.

Så fort du fyller på kommer det in mer gaser med det nya vattnet. Försök fylla ordentligt (oftast max 1.5 bar) och lufta utan att behöva fylla mer igen.

Fortsätter problemen ändå kan du testa om expansionsvolymen duger och expansionskärlet fungerar som det ska genom att värma upp systemet ordentligt och kolla att trycket håller sig under 1.5 bar (och skulle trycket försöka bli högre öppnar förhoppningsvis säkerhetsventilen) och sedan stänga värmen så radiatorerna blir kalla och kolla att du har tillräckligt högt tryck (säg minst 0.7 bar eller så, du behöver minst 0.1 bar per meters höjdskillnad från manometern upp till högsta radiatorn). Blir det för lågt tryck finns risk att luft sugs in i de översta radiatorerna, även om systemet är tillräckligt tätt för att inte läcka vatten.

Det är väl bara att tålmodigt fortsätta att lufta, jag är väldigt rädd om mitt vatten som till vissa delar är från 1954.

Protte

Man får lufta tills det inte finns mer luft och det kan finnas en jädra massa luft, så gneta på med din nya vinterhobby.;)

Ett så gammlat system är säkert bygg för självcirk, och därmed väldigt lättluftat. Du har inte för lågt tryck då, när trycker i källaren går under säg 0,6, så kan det suga in luft på ovanvåningen?

• Gilla
Anni1966
  • Laddar…
Tack för era svar. Det låter som att jag får forsätta att lufta ett litet tag till innan jag ger mig på någon större felsökning, Beträffande trycket så låter jag det aldrig gå under 0,8 innan jag fyller på för att minimera risken att luft sugs in i elementen på ovanvåningen. Så det får bli min nya vinterhobby då:>)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.