2 390 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tappar tryck i hydroforen
Har provat att stänga av pumpen samt stänga ingående och utgående kran till hydroforen och tömt den på kranen som sitter 1/3 upp.
Men följden blir att pumpen jobbar upp tryck till 4bar. När sedan en kran öppnas faller trycket snabbt ner till noll och pumpen går igång.
Vatten trycks ut om jag öppnar ventilen på toppen av hydroforen.
Varför tappar hydroforen tryck direkt när kranen öppnas? Trasig backventil, kanske?
För lite luft i hydroforen? Men med tanke på att jag inte får ut mer vatten ur kranen som sitter 1/3 upp på hydroforen, så borde där ju vara 2/3 luft. Fast då borde det ju bara komma luft när jag öppnar toppventilen, och inte vatten.
Men följden blir att pumpen jobbar upp tryck till 4bar. När sedan en kran öppnas faller trycket snabbt ner till noll och pumpen går igång.
Vatten trycks ut om jag öppnar ventilen på toppen av hydroforen.
Varför tappar hydroforen tryck direkt när kranen öppnas? Trasig backventil, kanske?
För lite luft i hydroforen? Men med tanke på att jag inte får ut mer vatten ur kranen som sitter 1/3 upp på hydroforen, så borde där ju vara 2/3 luft. Fast då borde det ju bara komma luft när jag öppnar toppventilen, och inte vatten.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Använd en fotpump eller en oljefri kompressor. Blir inte så trevligt med tiden om tryckluften du lägger in innehåller kompressorolja.
Klicka här för att svara