2 564 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Risk för luftfickor i radiatorrör av Pex RiR
Hej,
Jag är medveten om behovet av att dra alla rör vågrätt eller med stigning mot luftningspunkter.
Men jag har funderat mycket på toleransen vid själva dragningen. Ett pex 16 mm RiR är ju inte fixerat i ytterröret (25 mm) utan kan ju hamna +/- ett antal millimeter som man inte har koll på.
Min fråga är: Skapar en "berg och dalbana" på säg +/- 5 mm luftfickor som inte kommer att flytta sig till den ordinarie luftningspunkten?
Jag är medveten om behovet av att dra alla rör vågrätt eller med stigning mot luftningspunkter.
Men jag har funderat mycket på toleransen vid själva dragningen. Ett pex 16 mm RiR är ju inte fixerat i ytterröret (25 mm) utan kan ju hamna +/- ett antal millimeter som man inte har koll på.
Min fråga är: Skapar en "berg och dalbana" på säg +/- 5 mm luftfickor som inte kommer att flytta sig till den ordinarie luftningspunkten?
Hej, jag var väldigt noga med lutningen på rören när jag drog till radiatorkretsen, vilket jag gjorde hela vägen från tank till element. På högsta punkten satte jag en avluftning. Den avluftningen har det aldrig kommit luft ur......
Liten fingervisning om hur noga man måste vara...
Liten fingervisning om hur noga man måste vara...
Klicka här för att svara