Hej,
Jag är medveten om behovet av att dra alla rör vågrätt eller med stigning mot luftningspunkter.

Men jag har funderat mycket på toleransen vid själva dragningen. Ett pex 16 mm RiR är ju inte fixerat i ytterröret (25 mm) utan kan ju hamna +/- ett antal millimeter som man inte har koll på.

Min fråga är: Skapar en "berg och dalbana" på säg +/- 5 mm luftfickor som inte kommer att flytta sig till den ordinarie luftningspunkten?

Nej, pumpen drar ganska lätt med sig ev. luft.

Tack det lät ju bra. Finns det någon måttgräns när det inte längre är acceptabelt?

Krilleman
Försök att hålla så raka ledningar som det går, alt lite stigning på dom, men någon exakt mm gräns är nog svårt att läsa sig till. Har installerat en del värmesystem med RIR och dom funkar fint!

Hej, jag var väldigt noga med lutningen på rören när jag drog till radiatorkretsen, vilket jag gjorde hela vägen från tank till element. På högsta punkten satte jag en avluftning. Den avluftningen har det aldrig kommit luft ur......
Liten fingervisning om hur noga man måste vara...

Har dragit pex som ett uppochner vänt u. Man ser att pumpen trycker iväg luften som kom i början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.