3 967 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Luftvärmepump Funai modell FC70SH
Jag har en Funai Luftvärmepump. Vi köpte huset för två månader sen och vet ej när den sattes upp eller hur gammal modellen är FC 70 SH. Googlade utan resultat hittade info. om att Funai gör LCD tv och andra media apparater men inga värmesystem. Tror inte dem gör värme system längre. Vet någon nått om den modellen
Mitt problem är att jag håller på att renovera huset och den sitter mitt på innevägen i vardagsrummet precis där vi ska spackla och måla. Har tänkt köpa nytt luftvärmepump kanske en Coolix från Jula och vill gärna ha den på samma plats men nu måste den ner så vi kan renovera den vägen. Fundera längre på att skruva ner den själv men läste om luftvärmepumpar som har kylvätska i sig och från en lucka på backsidan av vägen kan man se två koppar rör som sticker ut man kan skruva ner dem men jag vet inte om det kommer att spruta en massa kylvätska på mig eller om det är värt att ringa en hantverkare som kan sin sak och hur mycket detta kommer att kosta kanske är det lika bra att sätta upp en ny i alla fall. Men ner monteringen är mitt största oro, vet ej vad jag ska göra skulle uppskatta lite hjälp.
Tack i förhand
Mitt problem är att jag håller på att renovera huset och den sitter mitt på innevägen i vardagsrummet precis där vi ska spackla och måla. Har tänkt köpa nytt luftvärmepump kanske en Coolix från Jula och vill gärna ha den på samma plats men nu måste den ner så vi kan renovera den vägen. Fundera längre på att skruva ner den själv men läste om luftvärmepumpar som har kylvätska i sig och från en lucka på backsidan av vägen kan man se två koppar rör som sticker ut man kan skruva ner dem men jag vet inte om det kommer att spruta en massa kylvätska på mig eller om det är värt att ringa en hantverkare som kan sin sak och hur mycket detta kommer att kosta kanske är det lika bra att sätta upp en ny i alla fall. Men ner monteringen är mitt största oro, vet ej vad jag ska göra skulle uppskatta lite hjälp.
Tack i förhand
Redigerat:
Den går att montera ner men du får inte göra det själv enligt lagen idag och sen avråder jag eftersom riskerna att du skadar dig själv och miljön är avsevärda, man vill inte få sig en dusch av köldmedia under några omständigheter.
Funkar den så plasta in den och spackla måla runt den istället, så hade jag gjort i alla fall.
/Kent
Funkar den så plasta in den och spackla måla runt den istället, så hade jag gjort i alla fall.
/Kent
Kolla testresultat på Energimyndigheten innan du väljer värmepump.
Jag bytte ut en Foma som satt i huset när jag köpte det till IVTs nya och enligt Energimyndighetens beräkningar och testet ger det en besparing på 4500 kwh per år. (skillnad mot Foman alltså, 12900 annars)
Coolix finns inte med i listan om den inte finns under flera namn men jag gissar den håller ungefär samma kvalitet som min gamla Foma. I testet är den rätt kass redan som ny och efter 3 år på huset gav den knappt ljummet trots milt ute.
/Johan
Jag bytte ut en Foma som satt i huset när jag köpte det till IVTs nya och enligt Energimyndighetens beräkningar och testet ger det en besparing på 4500 kwh per år. (skillnad mot Foman alltså, 12900 annars)
Coolix finns inte med i listan om den inte finns under flera namn men jag gissar den håller ungefär samma kvalitet som min gamla Foma. I testet är den rätt kass redan som ny och efter 3 år på huset gav den knappt ljummet trots milt ute.
/Johan
Glömde länka till testet...
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2
Rörande det med att en LVP inte ger någon värme efter ett tag så prova att blås rent innedelen med tryckluft. Täck möbler etc innan för det är inte lite damm som samlas där och förbered er för en storstädning.
Nej, filtrerna kan inte ta allt och gör det inte heller.
Tror jag nästan våga garantera att det blir som en ny pump efter den rengöringen.
/Kent
Nej, filtrerna kan inte ta allt och gör det inte heller.
Tror jag nästan våga garantera att det blir som en ny pump efter den rengöringen.
/Kent
Hej och för alla inlägg
Hittade en beskrivning på hur man monterar ner luftvärmepumpen den är likadant på flera olika forum så detta är vad jag ska försöka med:
Börja med att starta maskinen i kyl drift så den kyler inne, därefter drar du igen kranen
på utedelen på det tunna röret, låt sedan maskinen gå en stund ca 1-1,5 minuter därefter stänger du kranen för det grövre röret, och sen kan du slå ifrån hela maskinen.
Nu skall köldmediet vara tillbaka i utedelen och rör och innerdel skall vara tömda.
Du kan börja att demontera pumpen.
Försökte hitta rörmokare som skulle ta jobbet utan framgång alla sa att dem bara monterar nya pumpar. vad jag förstår med det är att det kostar mellan 5000 till 6000 kronor per installation och det jag behövde att den skulle monteras ner och upp igen skulle max gå på 1000 kronor tillsammans då det tar typ 5 - 10 minuter att ta ner den. jag försökte i 2 dagar att hitta nån som kunde utföra jobbet utan framgång. ringde runt,lämnade offert på olika webbsidor ingenting gav resultat. Nu tar jag hela demonteringen i egna händer önska mig lika till.
Hittade en beskrivning på hur man monterar ner luftvärmepumpen den är likadant på flera olika forum så detta är vad jag ska försöka med:
Börja med att starta maskinen i kyl drift så den kyler inne, därefter drar du igen kranen
på utedelen på det tunna röret, låt sedan maskinen gå en stund ca 1-1,5 minuter därefter stänger du kranen för det grövre röret, och sen kan du slå ifrån hela maskinen.
Nu skall köldmediet vara tillbaka i utedelen och rör och innerdel skall vara tömda.
Du kan börja att demontera pumpen.
Försökte hitta rörmokare som skulle ta jobbet utan framgång alla sa att dem bara monterar nya pumpar. vad jag förstår med det är att det kostar mellan 5000 till 6000 kronor per installation och det jag behövde att den skulle monteras ner och upp igen skulle max gå på 1000 kronor tillsammans då det tar typ 5 - 10 minuter att ta ner den. jag försökte i 2 dagar att hitta nån som kunde utföra jobbet utan framgång. ringde runt,lämnade offert på olika webbsidor ingenting gav resultat. Nu tar jag hela demonteringen i egna händer önska mig lika till.
Jag önskar dig lycka till. Har själv flyttat en Foma från bv till öv och den fungerar hur bra som helst! Bättre än en nästan ny Pana som installetades på bv.
Och Coolixen är värd varenda krona. Enda nackdelen är den låga COP. Dom dyrare pumparna har en COP på nära 6!
Lycka till med att bryta mot lagen
;-)
Och Coolixen är värd varenda krona. Enda nackdelen är den låga COP. Dom dyrare pumparna har en COP på nära 6!
Lycka till med att bryta mot lagen
;-)
Ovanstående beskrivning stämmer men är där köldmedia kvar ändå så är skyddshandskar och visir ett måste.
Koppla för guds skull inte in den igen utan att vaccumsuga den också, pysmetoden är inte att rekommendera direkt.
En korrekt vaccumsugning tar cirka en halv till en timme beroende på temperatur så det är faktiskt omöjligt att göra på 5-10 minuter.
/Kent
Koppla för guds skull inte in den igen utan att vaccumsuga den också, pysmetoden är inte att rekommendera direkt.
En korrekt vaccumsugning tar cirka en halv till en timme beroende på temperatur så det är faktiskt omöjligt att göra på 5-10 minuter.
/Kent
Fast "Enda nackdekel är lågt cop"?
Det är väl ändå just copet som är intressant och då helst under lite strängare kyla än 7 grader eller vad det nu är dom mäter vid.
Vid milt väder kan alla ge värme så bara ett ok cop säger inte så mycket men dom sämre kroknar rejält när det nlir kallare.
Jag hade slängt ut min Foma även om den gått som den skulle just för att den är kass när det är kallt.
Stängde av sig automatiskt vid -16 har jag för mig.
Min IVT lovas fungera vid -30 och mina föräldrar i Härjedalen körde sin hela vintern med många -30 dagar och som kallast -37 utan knorr.
Nu är det ju kanske inte helt smart att köra dom så hårt men det går iaf, min Foma stod stilla alla kalla vinterdagar medan elmätaren snurrade för fullt.
/Johan
Det är väl ändå just copet som är intressant och då helst under lite strängare kyla än 7 grader eller vad det nu är dom mäter vid.
Vid milt väder kan alla ge värme så bara ett ok cop säger inte så mycket men dom sämre kroknar rejält när det nlir kallare.
Jag hade slängt ut min Foma även om den gått som den skulle just för att den är kass när det är kallt.
Stängde av sig automatiskt vid -16 har jag för mig.
Min IVT lovas fungera vid -30 och mina föräldrar i Härjedalen körde sin hela vintern med många -30 dagar och som kallast -37 utan knorr.
Nu är det ju kanske inte helt smart att köra dom så hårt men det går iaf, min Foma stod stilla alla kalla vinterdagar medan elmätaren snurrade för fullt.
/Johan
Oj. Min Pana stängde vid - 15. Medan Foman gick. Och även kakel ugnen hehe.
Jag tyder det att det finnes undantag. Men jag har fullt förtroende för Toshiba och Mistu.
p.s. min vän köpte 2 olika pumpar till garage o öv/delvis. Får se hur det slutar...
Jag tyder det att det finnes undantag. Men jag har fullt förtroende för Toshiba och Mistu.
p.s. min vän köpte 2 olika pumpar till garage o öv/delvis. Får se hur det slutar...
Att en pump fungerar vid -30 grader innebär inte att den har speciellt hög verkningsgrad (COP) vid den temperaturen. Sen är det stor skillnad mellan t ex norrland och skåne, här nere så ligger oftast temperaturen över nollan och sen de få månader där en LVP inte räcker till kan man stötta med el eller ved.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara