1 791 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Merkostnad trådlösa golvvärmetermostater?
Har konverterat från direktverkande el till vattenburet med golvvärme.
I offerten jag fick ingick trådbundna termostater till den vattenburna golvvärmen.
Totalt 8st termostater (två fördelare, en per våning, 4 slingor uppe och 4 nere i huset).
Jobbet har pågått sen i höstas och jag märkte snart att det skulle bli smidigare att ha trådlösa termostater och meddelade VVS-firman detta. Blev lovad deras nettopriser såklart.......
Vad kan jag räkna med för pristillägg för materialet? Vad är det mer än själva termostaten som tillkommer? Nån mottagare antar jag? En per fördelare? Nått mer? Vad kostar sånnt?
Ska få pris nästa gång vi ses men det vore bra att ha lite koll själv.
I offerten jag fick ingick trådbundna termostater till den vattenburna golvvärmen.
Totalt 8st termostater (två fördelare, en per våning, 4 slingor uppe och 4 nere i huset).
Jobbet har pågått sen i höstas och jag märkte snart att det skulle bli smidigare att ha trådlösa termostater och meddelade VVS-firman detta. Blev lovad deras nettopriser såklart.......
Vad kan jag räkna med för pristillägg för materialet? Vad är det mer än själva termostaten som tillkommer? Nån mottagare antar jag? En per fördelare? Nått mer? Vad kostar sånnt?
Ska få pris nästa gång vi ses men det vore bra att ha lite koll själv.
Köpte själv 2 trådlösa termostater till golvvärmen, men insåg sedan att det var helt bortkastat eftersom jag har ingjutna slingor.
Merkostnaden för mig med trådlöst mot trådbundet var ungefär 800 :-.
Kommer köra utan termostater och köra en fast strypning istället.
/Xilak
Merkostnaden för mig med trådlöst mot trådbundet var ungefär 800 :-.
Kommer köra utan termostater och köra en fast strypning istället.
/Xilak
Dubbla kostnaden säger inte såmycket eftersom jag inte vet vad trådbundet system kostarbyggarätt skrev:
Har utegivare men solinstrålningen i några rum gör att det blir väldigt varmt där vissa dagar. Samma om man tänder en brasa.CarMan skrev:
Mina slingor ligger i gles och plåtar så det svalnar betydligt snabbare jmf ingjutet i betongxilak skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Kolla priserna på rinkabyrör eller sigro på nätet. Dels kostar själva temostaten mer, dels kostar reglercentralen som skall "lyssna" på termostaterna mer.
Jag har trådbundet, om jag minns rätt kostade temostaterna ca 250 kr st. Centralen kommer jag ihåg sämre, men det kan ha varit ca 1000 kr.
Jag har trådbundet, om jag minns rätt kostade temostaterna ca 250 kr st. Centralen kommer jag ihåg sämre, men det kan ha varit ca 1000 kr.
Klicka här för att svara