Ja, jag är väl inte den förste som insett att spillvärmen är närmast obefintlig från bergvärmepumpen jämfört med gamla elpannan...

Nu är frågan hur jag ska gå vidare. Efter kalla november är jag nu nere på 11 grader i pannrummet och något varmare i den angränsande tvättstugan. Har ingen uppvärmning i något av dessa rum nu. Ringde min VP-installatör för att höra hur vi ska göra och han föreslog

a) installera ett vanligt vattenburet element som ger 1000 W vid en framledningstemperatur på 45 grader (om jag minns rätt). Kostnad 5 100 kr efter rot.

b) installera ett vattenburet element med fläkt som ger 2 200 W vid liknande framledningstemp. Kostar 7 900 kr efter rot, exkl. eldragning.

Det är alltså tvättstuga (7-8 m2), pannrum (7-8 m2) plus en genomgångshall på kanske 3 kvadrat och en mindre viktig bastu på 6-7 m2 som saknar uppvärmning (utöver aggregat..) idag och som jag vill värma upp. Tycker dock priserna blir ganska höga, det är ju nästan lockande att köpa ett elelement och betala lite el istället...

Vad säger expertisen, jag vill ändå ha en långsiktig och bra lösning som klarar av att värma dessa ytor hyfsat.

Mvh J
 
Redigerat:
Ingen expert, men spontant tycker jag ju att båda alternativen verkar ganska billiga med tanke på alternativen. Hängtorkar du mycket tvätt i källaren löper du dessutom ganska stor risk att drabbas av fuktskador på sikt om du inte har värme och DET blir bra mycket dyrare att åtgärda…

Dessutom är det "ei saa päittää" som gäller även på oljefyllda element så de är alltid bökigare att ha att göra med. Vanliga vattenfyllda element kan du ju slänga på strumporna på som du m-å-s-t-e ha imorgon samma dag som torktumlaren pajat eller så.

Satsa på det bästa du kan få för pengarna. Det lönar sig alltid i längden.
 
Ett tusen watts elelement drar minst 3 gånger så mycket ström som ett vattenburet, om man har värmepump. Så på ca 5 år har vattenelementet betalt sig och på 10 år har du tjänat 5000:-
 
Tack för era svar! Jo, vattenburet lutar det nog åt. Men jag funderar på det här med effekten - är 2200 W overkill? Läste i någon annan tråd om någon som nu värmer sin källare på 80 m2 till 15-20 grader m h a ett element på 1000 W. Och den ouppvärmda ytan jag har är väl kanske max 30 m2. Fläkten tyckte jag dock lät bra för att sprida värmen mellan rummen...

Har för övrigt isolerat med 10 cm pordrän i samband med dränering i somras.
 
Har inte din instalatör informerat om att det kommer att bli kallt?
Har ni diminsionerar värmepumpen efter den extra effekt du nu kommer att behöva när du ska värma upp en oisolerad källare också, inte bara huset!!!
 
Nja, fick ingen rekommendation om att sätta in ett element där, men någonstans innerst inne kände jag väl på mej att det skulle kunna komma att behövas. Helt oisolerad är den ju inte, men jag hoppas effekten ska räcka.

Om ingen kommer med något som går stick i stäv så börjar jag nog luta åt 1000 W-varianten nu... Är fläkten viktig för att sprida värmen till nästa rum? Pannrummet är ytterst i huset och resten av de ouppvärmda ytorna ligger mellan pannrummet och uppvärmd boarea.
 
Om du inte vet säkert att effekten kommer att räcka till går det ju att sätta "större" vanliga element, blir dom för "stora" är det ju inga problem att strypa in dom så att dom avger en lägre effekt. Fläktelement tycker jag är en lite sämre lösning, där får du en fläkt som förr eller senare måste bytas.
 
Vi satte in ett vattenelement i pannrummet när vi satte in bergvärmen. Det blir ju varmt och gott därinne men redan i rummet bredvid är det svalare trots att det sedan tidigare finns ett element där. De två rummen i källaren som inte har element har 11-14 grader. Värmen sprider sig inte särskilt bra mellan rummen utan fläkt. Vi har dock inget behov av att värma de rummen. Funderar faktiskt på att sätta in en liten gjutjärnskamin där nere eftersom murstocken finns och fungerar. Då kan man bränna av en laddning ved lite då och då när andan faller på :)
 
BiFuel: Intressant, det låter som ni har väldigt liknande förutsättningar. Vi har också funderingar kring en kamin, vore mysigt då vi funderar på att göra pannrummet till tvättstuga och tvättstugan till badrum. En brasa vid badet låter inte galet :)

Är det någon som har koll på ungefär vilken watt spillvärmen från en gammal elpanna kan ha motsvarat?
 
Enkelt att kontrollera vad du behöver i effekt är att ställa dit kupevärmaren, prova med 1200 watt och kör minst 2 dagar, blir det för varmt så räcker nog 1000W. Är det fortfarande kallt så får du satsa på 2 element eller ett med fläkt.

Protte
 
Här har jag btw en planskiss på delen av källaren som är ouppvärmd nu. Med matkällare borträknat är det nog ca 24 m2. Ju mer jag tänker på det desto mer lutar det åt det vanliga vattenelementet på 1000 w. Det är inte så viktigt att ha jättevarmt där nere och i en framtid kan en kamin kanske användas till att värma upp rummet vid ev. bubbelbad.

kallare.gif
 
Redigerat:
Fläktkonvektor. Med strypventil på returen så du kan reglera med fast instrypning. Snåla inte. Du får jämn och skön värme i hela källaren. Med en vanlig radiator kommer du ha tokvarmt vid radiatorn och ingen värme alls i andra änden av källaren.
 
Det jag skulle vara mäst orolig för är om anläggningen är bygd för att värma upp 70 dåligt issolerade kvadrat till.
kansk ekulla du ha 30m borra till i 2kW kraftigare värmepump ??
 
Eller använda bastun lite oftare ?:D
 
Man måste väl vara en god forumsnubbe och avrapportera hur det gick också. Satte in en fläktkonvektorradiator som kan ge upp till 3 500 W. Blev lite större än jag tänkt mig, 120 cm brett, men jag fick det till priset av vad ett 100 cm skulle ha kostat. Anledningen var att de inte hade det mindre på lager.

Kostnaden blev 7 900 kr efter Rot och det har inte varit några problem för bv-pumpen att orka med. Tror den gått några hundra timmar på el totalt i vinter. Ligger på en 17-18 grader i hela utrymmet nu med fläkten på lägsta effekt och termostaten rejält nerdragen.

Tvätttorkning går otroligt snabbt nu, särskilt om man höjer fläkten. Är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
JonathanWT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.