6 669 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Gamla Radiatorventiler vad behövs för att byta
Medlem
· västra götaland
· 16 inlägg
Hejsan allihopa!
Jag fick en "trevlig" överraskning i går kväll, en radiatorventil i tvättstugan började läcka.....:S
Ungefär hälften av mina radiatorer i mitt hus från -61 har dessa TA ventiler med ett slätt koniskt vred (ser ut som en kinesisk rishatt). Dessa fanskap börjar läcka bara du råkar titta lite snett på dem..:@
Ventilerna börjar läcka i packboxen mellan ventilaxeln och resten av ventilen, när de rubbas.
Första gången detta hände var på övervåningen när vi tapetserade om för två veckor sedan, lösningen blev helt sonika att plocka bort elementet och invänta sommaren och värmen så att systemet kan tömmas och ventilerna bytas. Det var ingen större match att ta bort detta elementet då det var på övervåningen. Tyvärr sitter det här elementet i tvättstugan i nedervåningen. Jag har provisoriskt lyckats täta elementet med gängtejp och svordomar, dock så droppar det lite från ventilen. Nu till frågorna........
Så här ser ventilerna ut TA RVO 1978.10 , går det kanske att bara byta insatserna?
http://www.tourandersson.com/sv/Pro...r-valves/Manual-valves-/RVO-RVO-F/RVO-197810/
Tack på förhand
//Nervös första husägare
Jag fick en "trevlig" överraskning i går kväll, en radiatorventil i tvättstugan började läcka.....:S
Ungefär hälften av mina radiatorer i mitt hus från -61 har dessa TA ventiler med ett slätt koniskt vred (ser ut som en kinesisk rishatt). Dessa fanskap börjar läcka bara du råkar titta lite snett på dem..:@
Ventilerna börjar läcka i packboxen mellan ventilaxeln och resten av ventilen, när de rubbas.
Första gången detta hände var på övervåningen när vi tapetserade om för två veckor sedan, lösningen blev helt sonika att plocka bort elementet och invänta sommaren och värmen så att systemet kan tömmas och ventilerna bytas. Det var ingen större match att ta bort detta elementet då det var på övervåningen. Tyvärr sitter det här elementet i tvättstugan i nedervåningen. Jag har provisoriskt lyckats täta elementet med gängtejp och svordomar, dock så droppar det lite från ventilen. Nu till frågorna........
- Vad krävs förutom själva ventilerna egentligen för att byta dessa ventiler? Lin, Ventiler, Pasta, Eller rå linoja?
- Dimension på ventilerna?, jag har mätt rören och fått dem till 17 mm ytter Ø.
- Ska man satsa på ventiler eller termostater? (Har bergvärme)
- Ni som varit på ventiler som suttit 50+ år hur djävligt sitter de? går de att lossa utan att göra allt sju resor värre?
- Det hela verkar ju väldigt enkelt egentligen men med tanke på ovanstående kanske man skulle ringa en röris ändå?
- Antar att det finns en massa andra saker att tänka på som jag missat......
Så här ser ventilerna ut TA RVO 1978.10 , går det kanske att bara byta insatserna?
http://www.tourandersson.com/sv/Pro...r-valves/Manual-valves-/RVO-RVO-F/RVO-197810/
Tack på förhand
//Nervös första husägare
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Du kan välja byta insatser eller hela ventilen. Själv skulle ja valt byta ventil då det i en villa inte rör sig om så många. Har du bergvärme med bra styrning väljer du handratt. Du använder lin och pasta. De brukar inte sitta så hårt åt, men det kan ju variera. Har du dåliga returventiler är det vettigat att byta dessa på samma gång.
Detta arbete tycker jag är skitlätt, men har gjort det x antal gånger. Räkna över antaler å ring rörisen och fråga, de e ju gratis iaf.
Detta arbete tycker jag är skitlätt, men har gjort det x antal gånger. Räkna över antaler å ring rörisen och fråga, de e ju gratis iaf.
Klicka här för att svara