Jag skall byta ut oljepannan och den lilla ackumulatortanken nu i vår. Tänker bygga solfångare och snarast koppla till en vattenmantlad braskamin modell större. Senare kommer jag koppla på en stor vedpanna eller alternativt en pelletspanna.

Jag har 3.8m i takhöjd i utrymmet där ackumulatortanken skall stå och tänkte därför nyttja höjden på bästa sätt. Planen är att göra en 3.4m hög cylindrisk tank, 0.8m i diameter (ca 1.7m3). Den blir i rostfritt (syrafast) som jag isolerar med massvis av linull. Skiktningen borde bli mycket bra i en sådan tank eller tänker jag fel?

Eftersom jag inte får tag på billiga kamflänsrör för interna slingor kommer jag uteslutande ha direktuttag/intag (för kamin, panna, radiatorer och för dumpvärma)och varmvattenväxlare (för solslingan och tappvarmvatten).

Dumpvärmesystemet kommer bestå av fem stora gjutjärnselement monterade i krypgrunden för att samtidigt som solpaneler och acktank kyls kunna torka ur grunden ordentligt årligen.

Kan det ställa till problem att blanda rostfritt, koppar och gjutjärn i samma system?

När jag nu börjar tillverka tanken är det några speciella uttag jag behöver tänka på att ha med?
Vad är bästa dimension på kopplingarna?

Om inget annat nämns kommer jag sätta minst 5 uttag mycket lågt (retur tappvvx och dumpvärme, ut till panna, kamin och sol), minst 3 uttag på mitten (in för sol, och radiatorretur samt ut dumpvärme och uttag 1 för radiatorvärme) samt minst fyra i toppen (ut tappvvx och radiator uttag 2, in från panna och kamin).

Jag kommer även sätta ett par extra uttag för kopplingar till eventuell extra slavtank (lika stor) i framtiden. Vart tycker ni de och platser för termostater/termometrar skall sitta samt hur många tror ni behövs?

Vilka styrsystem och specialventiler tror ni att jag kommer behöva?

Men fram för allt; verkar det som en gångbar och hållbar plan?

Spontant utan att ha räknat på det så skulle då aldrig jag göra en så smal och hög tank. Du får alldeles för mycket kylande mantelyta i förhållande till vattenmängden.
För det andra, varför i herrans namn rostfritt? En acktank rostar inte sönder under överskådlig tid utan använd pengarna till utrustning istället. Har Du problematiskt vatten skaffa hellre bättre på annat håll.

Titta på Stocksbros tankar med skiktrör. Det tror jag (vet dock ej) är rätt väg att gå om man vill kosta på.

I mitt föräldrahem byggdes en acc tank runt 75, den började läcka runt 00, så kan man få tag på rostfritt till rätt kurs och kan svetsa det så är det ingen nackdel skulle iaf jag säga.

Jag kan komma över en del 800mm rostfritt rör varför jag överhuvudtaget började fundera på att göra tanken själv. Alltså är materialet gratis. Därför också det fasta diametermåttet samt att det passar väldigt bra i utrymmet. Höjden för att nyttja takhöjden. Onödigt att göra lägre då jag har plats. Att isolera ordentligt är inget problem.
Hörde efter med de mest välkända tillverkarna om priser och utformning.
Strömnäspannan kunde bara göra 2500mm hög tank och med diameter 750mm blir den bara på 1.1m3. Med slingor skulle den kosta drygt 18kkr + moms.
BoRö hänvisade till sina standardtankar...

Visst funkar det med rostfritt, men tanken blir för liten till en riktig panna. Varför inte satsa på en riktig vedpanna istället för kamin och sol??

Planerar att ha riktiga pannan i uthuset med kulvert in. Ett projekt som inte kommer vara klart till vintern. Därför börjar jag med "lilla" systemet och sen tänkte jag koppla till en identisk tank (eller 2) som slavtank(ar) när tiden finns. Antagligen nästa sommar. 3,4/5,1 m3 bör väl räcka?
20m2 plan egenbyggd solpanel kommer förhoppningsvis pryda taket inom kort.

Jag är väldigt nyfiken på vilka styrsystem ni rekommenderar till en dylik anläggning. Jag är helt obildad när det gäller sånt.

Du kommer i vart fall att få väldigt bra förutsättningar för en bra skiktning i tanken. Tycker nog du ska satsa på ännu fler uttag - de kan man aldrig få för få av!

Räcker dumpvärmesystemet till?

Eftersom du har billigt material kan det ju vara en ide att bygga en tank till för låga soltemperaturer som du använder för att förvärma VV.

.[/QUOTE]
Jag är väldigt nyfiken på vilka styrsystem ni rekommenderar till en dylik anläggning. Jag är helt obildad när det gäller sånt.[/QUOTE]

Jag har en UVR1611 (dock ej inkopplad än) som styrsystem. Den kan man programera relativt fritt och den skulle nog passa bra till ett så komplext system som du har tänkt. Man kan styra shuntar, tappvattenväxlare, sol, laddning av acktankar, radiatorsystem/golvvärme, varvtalsstyra pumpar mm. Ganska dyr men bra. Köpte min från Echt shop i Tyskland

Tack för tipset nybyggarn. Såg helt klart intressant ut.

Min inte så gamla oljepanna har en viessmann trimatik till styrning. Är det någon som har försökt sig på att programmera om en sådan och använda som styrning i andra system?

Till pannan som av förra husägaren köptes ny 1999 hör en viessmann verticell 130l förrådsberedare. Kanske kan jag använda den istället för tappvattenvärmare om jag låter värmebäraren från solfångaren (i ett lågflödessystem) arbeta mot beredaren initialt för att sedan bottenvärma den stora ackumulatortanken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.