Hej hur mcket effekt får man ut av en kopparslinga

har ju säkert betydelse hur varmt vatten det är i tank.

Skulle man kunna säga att t.ex. ett kopparslinga som är 22m.m och 9.5 meter långt
(säljs på rinkabyrör)

Ger t.ex. 15 kw vi 60garder i acctank ???

Tacksamm för svar

Hmm att beräkna hur mycket en kopparslinga ger innan man vet saker som ingående vatten temperatur och vilket flöde är inte möjligt men..om man gör en enkel formel så är energin =värmeinnehållet per l vatten och grad gånger gradskillnaden mellan utgående och inkommande vatten delat med flödet i liter per sekund..

Givetvis så måste inkommande vatten vara varmare än vattnet i tanken för att värma..annars har det en kylande effekt...

Jo det är så sannt med funderar på om t.ex. Jag har pannan och tankarna i ett system , sedan tar jag en kopparslinga och svetsa in i tanken som jag kopplar till kulvert till mina 2 gammla timmer hus 1 st på 80 m2 1 st på ca 150m2 bägge är tilläggsisolerade, kommer den hinna växla så man har 20C i bägge hus om det är -20 ute

Funderar på om en funkar att göra på detta viset.

Varför via kopparslinga? Är det någon ny fluga här?

Kör direkt från tanken och om det inte är för långt så shunta i pannrummet och skicka iväg shuntat vatten till dina hus, då blir väl en utegivare lite mera praktisk eftersom det är två hus..

Blir ju pannrum i vedboden 3x1500L+ expantions , kulvert till husen.

Lillstugan ligger lägre än mitt öppna expantions kärl i vedbod
Stora huset ligger högsta elementen ca 2 meter över expantionskärl i vedbod

Fördelen som jag tror (som nykommling) med kopparslinga till kulvert Är:

+ Vid läckage i husen läcker det "bara" ut det vatten som är i elemtet +rör +kulvert Inte 4.5 m3 som är i tankarna i vedboden.

+ Kan köra trycksatt system om man vill.

/David

DU kan inte köra trycksatt med dina farmartankar skulle jag tro, och du kommer få mycket svårt att dra nytta av energin i dina tankar om du bara har en slinga i tanken.. Det känns om en halvdan lösning faktiskt, men eftersom du bara har 2 meter till översta radiator så kan du ju sätta expkärlet på c:a 3 meter om du har takhöjd nog för det..

Hej !
Nej tyvär har jag inte takhöjd till det Vedboden ligger några meter lägre ner!

några andra förslag?

en riktig värmeväxlare borde väl funka?

okay är det bättre än kopparslingor?
för och nackdelar

Nackdelen är väl mer grejer som kan krångla och dyrare i drift iom en extra cirkulationspump.
Fördelen är väl effekten. Och som sagt, kunna köra trycklöst vid acktankarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.