Vill byta ut två radiatorer till några med större effekt. Enklast vore kanske att hitta lika stora radiatorer men "dubbla" sådana..? Min förhoppning är att då skulle anslutningarna vara likadana och jag slippar dra hem en rörkrökare.
Går det att säga vad det är för fabrikat utifrån bilderna?
32253633.jpg

32253634.jpg

Krilleman
Det intressanta här är ju att veta centrum-måttet mellan anslutningarna och hur långt ut anslutningarna sitter från vägg...

Alltså:
centrum till centrum på anslutningarna (tillopp och retur)
Vägg ut till centrum anslutning

Du kan ju antingen köpa radiatorer som har exakt samma anslutning på själva radaitorn, då får du ta reda på det vertikala avståndet mellan anslutningarna.

Eller så kan du troligen koppla loss de nu synliga rören nere vid golvet (sitter oftast ett par kopplingar där) och OM rören där har cc40 i avstånd så kan man sätta ett modernt radiatorkoppel, en färdig rördel som finns färdiga för de flesta radiatorer idag.

En annan sak du måste titta på är avståndet till väggen, dvs hur långt från väggen sitter kopplingarna, detta varierar från tillverkare till tillverkare, och också med tjockleken på radiatorn. Beroende på åt vilket håll det ev. är fel så kan man ev. fixa det med distanser mellan upphägningen och väggen. Jag tror att det även finns excenterkopplingar som Kan användas för att flytta kopplingen lite utåt i värsta fall.

Titta hos rinkabyrör eller sigro på nätet de säljer lite olika fabrikat, med lite olika "standardmått".

Nåja, det får väl bli en rörkrökare i alla fall. Gjorde om väggen helt med en ny regelstomme mot ytterväggen. Gamla avstånd stämmer alltså inte längre. Beställde två maffiga Lenhovda REX sektionsradiatorer från Rinkaby. Det sitter redan sådana i övriga rum så det kändes rätt att köra på detta även i kallaste rummet.

Upptäckte under rivningsarbetet att dom gamla radiatorerna var felkopplade. I våningen under passerar fram- och reurledning fullt synliga utmed väggen och försvinner upp genom mellanbjälklaget; framledningen till vänster, returen till höger. Upp genom golvet på andra våning kommer returen till vänster och framledningen till höger..!:x I kutterspånen under golvet har en tidigare rörkrökare korslagt rören. Ytterligare en fixare har glad i hågen "kontrollerat" hur rören ligger våningen under och där efter kopplat "likadant" även på nästa våning.
Jag grämer mig att jag inte löst detta mysterium tidigare, har ju ändå varit och känt på ledningarna många gånger och tyckt att det var något skumt med temperaturerna. Dom gamla radiatorerne blev bara varma i anslutningssidan, resten ganska kalla. Trots det hög returtemp... Extraisolerad vägg, större radiatorer och framför allt rättkopplade radiatorer kanske kan göra det kallaste rummet till det varmaste.

Tänkte förekomma rörkrökaren och hänga upp dom, men är osäker på hur jag ska veta vilket avstånd som det ska vara mellan konsollerna. Vill göra en ordentlig förstärkning i väggen där radiatorerna ska hänga. Kan dessa konsoller placeras på väggen (i sidled) lite var som, eller måste dom sitta exakt i ett mellanrum mellan två sektioner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.