8 202 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Kan man kallställa ett äldre hus?
Hej.
Jag undrar om man vågar kallställa ett äldre hus? Det är nog byggt på 50- eller 60-talet. Det står i Norra Norrbotten, det vill säga kalla vintrar.
Rörmokaren säger att det kommer att mögla efter några år om man kallställer det. Det blir dock för dyrt att sätta in jordvärme och att underhållsvärma det skulle också kosta en hel del per år på grund av att det är så kallt här uppe.
Så jag undrar om rörmokaren har rätt eller om man vågar kallställa det?
Med vänlig hälsning
Pongy
Jag undrar om man vågar kallställa ett äldre hus? Det är nog byggt på 50- eller 60-talet. Det står i Norra Norrbotten, det vill säga kalla vintrar.
Rörmokaren säger att det kommer att mögla efter några år om man kallställer det. Det blir dock för dyrt att sätta in jordvärme och att underhållsvärma det skulle också kosta en hel del per år på grund av att det är så kallt här uppe.
Så jag undrar om rörmokaren har rätt eller om man vågar kallställa det?
Med vänlig hälsning
Pongy
Använder ni det på sommaren?
Vi kallställer 2 sommarstugor vintertid, har aldrig varit några problem med mögel, däremot så luktar det ju unket och instängt när vi kommer på våren.
Nu ligger dom iofs i bohuslän så klimatet skiljer sig lite.
Har sett att det finns en lite lösning mot dålig lukt och fukt vid kallställninbg, ngn form av liten solpanel och fläktar och avfuktare. Jag får skriva företagsnamn, för få inlägg men jag jobbar på det
Mvh
Henke
Vi kallställer 2 sommarstugor vintertid, har aldrig varit några problem med mögel, däremot så luktar det ju unket och instängt när vi kommer på våren.
Nu ligger dom iofs i bohuslän så klimatet skiljer sig lite.
Har sett att det finns en lite lösning mot dålig lukt och fukt vid kallställninbg, ngn form av liten solpanel och fläktar och avfuktare. Jag får skriva företagsnamn, för få inlägg men jag jobbar på det
Mvh
Henke
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Går det att tömma alla vattensystem fullständigt? Ofta så finns det krökar på rören där det samlas vatten som inte rinner ut när man tömmer systemet. Där fryser rören sönder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden