11 722 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Koppla in eget elverk vid strömavbrott?
I går kväll fick vi tillbaka strömmen efter den beryktade stormen, en kvart innan två hela dygn hade gått. Två dygn med förlängningssladdar och grenkontakter överallt där man kan gå, samt ett högljutt bullrande dieselelverk utanför dörren. Då detta är andra perioden med strömavbrott för vår del har nu frågan blivit akut:
Hur gör man för att koppla in elverket på elsystemet istället för att köra med lösa sladdar?
Grannen som är mjölkbonde har en dyr lösning för att få in elkraft från sin traktordrivna generator i sitt elsystem, kostade enligt honom ca 10 000. Jag är ute efter en enklare lösning om det finns, men vill ändå vara (tillräckligt?) laglig. Därför vänder jag mig nu till alla experterna här
Är det till exempel tillåtet att sätta en sedvanlig hona och hane på ledningen efter elmätaren (detta för att få elverket så långt från huset som möjligt) som man helt sonika kan ta isär och plugga in sin generator på?
Finns det någon här som har löst problemet på något smart och prisvärt sätt? Jag hade tänkt anlita fackfolk för att göra jobbet sedan.
Hur gör man för att koppla in elverket på elsystemet istället för att köra med lösa sladdar?
Grannen som är mjölkbonde har en dyr lösning för att få in elkraft från sin traktordrivna generator i sitt elsystem, kostade enligt honom ca 10 000. Jag är ute efter en enklare lösning om det finns, men vill ändå vara (tillräckligt?) laglig. Därför vänder jag mig nu till alla experterna här
Finns det någon här som har löst problemet på något smart och prisvärt sätt? Jag hade tänkt anlita fackfolk för att göra jobbet sedan.
Det står en hel del under "Teknik" i forumet i tråden :Var kopplar jag in reservkraft ?
Annars får du göra som jag, bygg din egen reservkraftbrytare och montera in den själv.
Vet man bara vad man gör så är det ingen fara men gör du det minsta fel så blir det allmänfarlig vårdslöshet enligt lagen.
Jodå, energiverket har besiktat och godkänt anläggningen, vad skulle dom annars göra när den funkade som den skulle och var inkopplad enligt alla gällande normer?
Annars får du göra som jag, bygg din egen reservkraftbrytare och montera in den själv.
Vet man bara vad man gör så är det ingen fara men gör du det minsta fel så blir det allmänfarlig vårdslöshet enligt lagen.
Jodå, energiverket har besiktat och godkänt anläggningen, vad skulle dom annars göra när den funkade som den skulle och var inkopplad enligt alla gällande normer?
Ja, problemet är väl bara att jag inte vet vad jag gör i det här fallet. Jag tyckte inte att informationen i tråden under Teknik gav fullödigt svar heller...
Jag hittade på nätet en reservkraftbrytare som kostade knappt 6000 pix, antar att det är plus moms. Det känns lite hårt. Hur gjorde du när du byggde en själv?
Dessutom kvarstår frågan: Är det ok att montera en skarvkoppling på matarledningen?
Min tanke är att med en sådan så är det ju idiotsäkert att man inte kopplar sitt elverk ut på elnätet.
Jag hittade på nätet en reservkraftbrytare som kostade knappt 6000 pix, antar att det är plus moms. Det känns lite hårt. Hur gjorde du när du byggde en själv?
Dessutom kvarstår frågan: Är det ok att montera en skarvkoppling på matarledningen?
Min tanke är att med en sådan så är det ju idiotsäkert att man inte kopplar sitt elverk ut på elnätet.
Jag vet inte om det är okej med skarvkoppling men jag höll på att göra så själv innan jag byggde brytaren. Jag har använt em Kraus-Naimerbrytare som jag byggt om invändigt. Det är inget man gör första gången för när man öppnar den exploderar innanmätet formligen i en kaskad av fjädrar,rullar,kontaktbleck och en drös oidentifierade föremål. Jag skulle råda dig till att köpa färdiga prylar om du inte är väldigt haj på mekanik och har en dåres envishet eller känner till brytaren i fråga väldigt väl.
kontaktor 3 fas skiftande mellan nät och generator. spole styrs av nätspänning med fördröjningsrelä för att invänta stabil spänning. skiftar automatiskt till nätet när strömmen kommer. Motorn stannas via ett separat tidrelä. Uppstart likaså, nätspänningen faller, kontaktor släpper, motor startar.
Klicka här för att svara