5 946 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Nattsänkning, lönsamt?
Hej alla kunniga och smarta människor!
Jag bor i ett hus från 1960. I huset sitter en gaspanna från sent 90 tal. Pannan är sedan tidigare ägare inställd på att under klockan 20:00 - 05:00 gå ner i natttemp. Under dagen så är det rätt bra flås i elementen när man väl har dom igång. Under natten så sjunker temraturen rätt bra i huset och elementen känns helt kalla fast man hör att det är cirkulation på vattnet i dom!
Min fundering är hur mycket man igentligen sparar på att ha pannan inställd på detta sättet.
Under förra vintern så fick man ganska höga gasräkningar! Snål som man är
så började jag nu fundera på om inte det igenligen är bättre att upprätthålla temraturen på vattnet som strömmar genom elementen under alla dygnets timmar?
Jag menar om nu elementen känns kalla på kvällen, så bör inte pannan fläska på rätt ordentligt under morgontimmarna då, för att värma på vattnet igen?
I dagsläget har jag ingen termostat mer än den som sitter ute och känner av utetemraturen. Alltså ingen i huset som reglerar tempraturen där. Förra vintern var ju i och för sig jävligt kall ursäckta språket, men då hade jag alldrig mer än 20 max 21 grader i huset framåt eftermiddagenm, när elementen har jobbat häcken av sig! För att sedan när nattsänkningen kommer sjunka rätt snabbt igen.
Så frågan är då följande, är det inte bättre att försöka hålla en jämn tempratur i huset och i elementen hela dygnet ekonokiskt sett? :S
Jag bor i ett hus från 1960. I huset sitter en gaspanna från sent 90 tal. Pannan är sedan tidigare ägare inställd på att under klockan 20:00 - 05:00 gå ner i natttemp. Under dagen så är det rätt bra flås i elementen när man väl har dom igång. Under natten så sjunker temraturen rätt bra i huset och elementen känns helt kalla fast man hör att det är cirkulation på vattnet i dom!
Min fundering är hur mycket man igentligen sparar på att ha pannan inställd på detta sättet.
Under förra vintern så fick man ganska höga gasräkningar! Snål som man är
Jag menar om nu elementen känns kalla på kvällen, så bör inte pannan fläska på rätt ordentligt under morgontimmarna då, för att värma på vattnet igen?
I dagsläget har jag ingen termostat mer än den som sitter ute och känner av utetemraturen. Alltså ingen i huset som reglerar tempraturen där. Förra vintern var ju i och för sig jävligt kall ursäckta språket, men då hade jag alldrig mer än 20 max 21 grader i huset framåt eftermiddagenm, när elementen har jobbat häcken av sig! För att sedan när nattsänkningen kommer sjunka rätt snabbt igen.
Så frågan är då följande, är det inte bättre att försöka hålla en jämn tempratur i huset och i elementen hela dygnet ekonokiskt sett? :S
Eftersom huset kylls av så snabbt när nattsänkning går igång har du antingen dålig isolering eller mycket ventilation. Med en lägre temp på natten ventilerar du inte så mycket värme ur huset, så du bör spara på nattsänkning.
Om du har en braskamin kan du värma huset på morgonen genom att elda lite i den, då går värmen upp lite fortare och sparar du ännu mer.
Om du har en braskamin kan du värma huset på morgonen genom att elda lite i den, då går värmen upp lite fortare och sparar du ännu mer.
Så att skruva in ventilationslocken lite hade varit en god idè säger du?
Nja, du får naturligt mindre förluster genom ventilation och isolering eftersom temperaturdifferensen är lägre nattetid. Visst kan du skruva in ventilationslocken lite sålänge det inte påverkar inomhusklimatet. Luftväxligen är normalt större på vintern om huset har självdrag så därför kan du skruva in dem en bit på vintern utan fara.
Om man nu ska pyssla med "nattsänkning" är det inte mer ekonomiskt att göra det under längre perioder då? I de flesta fall står ju huset tomt dagtid när man är på jobbet/ i skolan o.s.v. I mitt fall hade det räckt om det varit varmt hemma mellan 18.00 och kanske 23.00.
Enkelt uttryckt så sparar man alltid energi på att sänka temperaturen. Ju längre tid man har kallare desto mer sparar man. Det finns säkert undantag från den regeln, men då beror det sannolikt på dålig utrustning.
Erik
Erik
Allt påverkas ju av hur snabb uppvärmning man har. Jag har också nattläge på min flvp, men som installatören sa, med vattenburen golvvärme tar det 12-24 timmar att få genomslag, så det är lönlöst om du inte ska resa bort längre perioder..
Jovisst, men som andra redan påpekat så är förtjänsten den lägre förlust som blir under de timmar som huset har en lägre temperatur.Pappaharding skrev:
Tackar för alla svar man fått! Ska testa de där med ventilationen först! Som det är nu så är dom uppskruvade rätt mycket. Trodde främst att de måste göra det pga ventilationen! Men det är klart att man kan skruva in dom något så det drar lite mindre!
Var försiktig med att justera ventilationen för mycket bara.. för lite och du får andra problem...
Ventilation har två funktioner:
1 Vädra ut koldioxiden och få in ny syre i huset
2 Vädra ut fukten som kommer från tvätt, matlagning, utandningsluft, mm
Om man minskar ventilationen kan man kontrolera den relativa fuktigheten för att se om man ventilerar tillräckligt. Optimal ligger den mellan 30 % och 40 % men på sommaren oftast högre.
Om man har mekaniskt ventilation minskar man ventilationen i första hand genom att ställa ventilatorn in på ettlägre varvtal. Tilluftsventiler påverkar framförallt var i huset luften släpps in och inte hur mycket luft kommer in totallt.
Om man har självdrag, borde man kunna stänga ventiler något, men kontrollera att luften inte blir dålig.
Själv har vi frånluftsvärmepump och vi dra ner ventilationen på vintern och får lägre elförbrukning och bättre inomhusklimat (mellan 20 % och 30 % rel. fukt i stället for mellan 10 % och 20 %)
1 Vädra ut koldioxiden och få in ny syre i huset
2 Vädra ut fukten som kommer från tvätt, matlagning, utandningsluft, mm
Om man minskar ventilationen kan man kontrolera den relativa fuktigheten för att se om man ventilerar tillräckligt. Optimal ligger den mellan 30 % och 40 % men på sommaren oftast högre.
Om man har mekaniskt ventilation minskar man ventilationen i första hand genom att ställa ventilatorn in på ettlägre varvtal. Tilluftsventiler påverkar framförallt var i huset luften släpps in och inte hur mycket luft kommer in totallt.
Om man har självdrag, borde man kunna stänga ventiler något, men kontrollera att luften inte blir dålig.
Själv har vi frånluftsvärmepump och vi dra ner ventilationen på vintern och får lägre elförbrukning och bättre inomhusklimat (mellan 20 % och 30 % rel. fukt i stället for mellan 10 % och 20 %)
Klicka här för att svara