Hej,
Jag skickade detta meddelande till LK systems, men jag tänkte att jag kanske får snabbare svar här:

Jag har installerat LK-s golvvärme och jag har en liten fundering kring shuntgruppen som skall mata golvvärmen.
Jag har problem med framledningstemperaturen.
I bifogade bilder ser du hur gruppen är installerad.

Den är inkopplad direkt efter el-pannan, parallellt med stigaren till radiatorkretsen. En del vatten går således till shuntgruppen och resten cirkulerar i radiatorerna. Temperaturen från elpannan varierar med hjälp av utomhusgivare.

Shuntgruppen är inkopplad till en fördelare för 9 slingor. Dock är bara en slinga inkopplad för närvarande. Vi kommer att bygga ut systemet allt eftersom rummen blir renoverade.

Som jag förstått funktionen har den övre ratten som uppgift att begränsa maximala temperaturen i slingorna, tex se till att temperaturen aldrig går över 45 grader, och ratten nere till vänster används för att justera framledningstemperatur genom att shunta in lagom mycket varmvatten från radiatorsystemet.

Trots att jag vridit shunt-ratten så mycket det går mot minus så får jag i princip samma framledningstemperatur i golvvärmeslingorna som i radiatorerna. Meningen måste väl vara att den nästan inte skall släppa in någon värme alls i det läget? Hittills har det inte ställt till några stora problem, men i vinter kommer jag att komma upp i 55-60 grader till radiatorerna och det vore ju inte så bra att golvvärmen får samma temperatur.

Min fråga är således: har jag gjort något fel? Har jag missuppfattat funktionen eller är det något fel på shunten?

• 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.