13 288 läst ·
7 svar
13k läst
7 svar
Vilken termostat är detta?
Hejsan!
Undrar ifall det finns nån här ute som vet lite info om termostaten på bilden nedan.
Ja, det är ju ganska uppebart att det är en elementtermostat av märket Honeywell, men den har slutat att funka och jag hittar inga nya sån här någonstans.
Har även försökt kolla efter utbytes men inte lyckats.
Så alltså, jag skulle vilja veta om den går att köpa ny, eller om det finns en utbytestermostat som passar snabbt och enkelt :
Tack på förhand!

Undrar ifall det finns nån här ute som vet lite info om termostaten på bilden nedan.
Ja, det är ju ganska uppebart att det är en elementtermostat av märket Honeywell, men den har slutat att funka och jag hittar inga nya sån här någonstans.
Har även försökt kolla efter utbytes men inte lyckats.
Så alltså, jag skulle vilja veta om den går att köpa ny, eller om det finns en utbytestermostat som passar snabbt och enkelt :
Tack på förhand!

Ja, precis sådana termostater har undertecknad. Skall bytas ut, inklusive ventilhuset. Men de nya ventilerna som finns hos Danfoss/MMA tycks inte passa direkt. Den nedre anslutningen i bilden ovan sticker "ner" ca 1cm längre än Danfoss/MMA.
Kapa röret lite till, gänga om och skruva på en nippel? Det *måste* finnas ett enklare sätt...
Kapa röret lite till, gänga om och skruva på en nippel? Det *måste* finnas ett enklare sätt...
Nu har jag bytt mina ventiler, det fanns spelmån och det behövdes. Skruvade inte ner ventieln helt i botten heller, det skiljde runt 1 cm i "djup", dvs hur långt ner rörkopplingen slutade sett från anslutningen till radiatorn.
Ett element fick jag banka ner i golvet med en hammare, 1mm för varje slag. Hoppas inte trollen som bor under golvet tog illa upp och biter hål på rören...
Köpte "Ventilhus Danfoss RA-N avig vinkel" som Sigro kallar dem. Finns ej på Rinkaby.
Ett element fick jag banka ner i golvet med en hammare, 1mm för varje slag. Hoppas inte trollen som bor under golvet tog illa upp och biter hål på rören...
Köpte "Ventilhus Danfoss RA-N avig vinkel" som Sigro kallar dem. Finns ej på Rinkaby.
Gammal tråd, men termostaten på bilden finns omnämnd i denna broschyr: www.gelia.se/upload/277/termostat_0705.pdf
Och med följande kan termostat från MMA användas:
Adapter till Honeywell/Stato/Minor
M28x1,5 MMA-M Art nr 30 1400 4162
Och med följande kan termostat från MMA användas:
Adapter till Honeywell/Stato/Minor
M28x1,5 MMA-M Art nr 30 1400 4162
Klicka här för att svara