Jag har idag ett hus byggt på slutet av 70-talet.
Ett vattenburet system med element runt om hela huset.
Lät installera en luft-luft pump förra året för att få ner kostnaden för uppvärmning.
Nu har tyvärr pumpen som värmer varmvatten och vattnet ut till elementen börjat läcka och jag behöver investera i något nytt.
Nu till själva frågan:
Är det en bättre idé att låta installera en luft-luft pump till till övervåningen (då den på nedervåningen i stort sätt täcker hela uppvärmningen på nedervåningen)
och sedan bara köpa en ny varmvatten beredare?
Skulle det inte räcka med två stycken luft-luft pumpar för att hålla huset varmt kan man ju alltid sätta in el-element i några rum om man vill.
Elen som det kostar att värma upp vattnet till elementen kan jag ju lika gärna pumpa ut via el-element istället för att satsa på en ny vattenpump till vatten elementen eller?

Mycket tacksam för synpunkter och idéer.

Det finns luft-vattenvärmepumpar som alternativ till en ren elpanna, elelr så köper du bergvärme eller fjärrvärme. En kombipanna med ved/pellets/el är inte heller tokigt, elda när du orkar, använd el när du är lat.

Ta ALDRIG bort ett vattenburet värmesystem! Med vattenburet värmesystem kan du välja vilken värmekälla du vill, värmepump, el, olja, fjärrvärme, pellets eller vad du nu hittar. Tar du bort det är du låst till el eller luft/luftvärmepump.

Bara luft/luftvärmepump är inte bra, du måste ha tillskott för att klara de få kallaste dagarna. I vintras var ju dessa rätt många. Hur denna vintern blir vet vi inte än.

Personligen funderar jag på, när nu vår varmvattenberedaren måste bytas och badrummet renoveras, att lägga vattenburen golvvärme i badrummet och sätta upp solpaneler, då kan man köra lite värme på golvet även på sommaren om man så vill.

När sedan köket ska göras om kan golvvärmesystemet byggas ut dit också.

Tack för svar.

Men jag förstår itne vad skillnaden blir i elkostnad för mig.
Skrotar jag vattensystemet helt så kostar ju den el till de extra element jag kanske behöver sätta in lika mycket som den el jag måste ge till vattnet för att det ska värmas upp innan det går ut till elementen....det borde därför inte bli dyrare osm jag ser det.

Tanken är kanske att gå in på bergvärme om en 5-10 år...

Vad blir kostnaden för mig i dessa två fall?

Fall1:
Jag köper en ny varmvattenberedare
en ny luft-luft pump till övervåningen
några el-element till de rum där jag inte får inte tillräckligt med varmluft

Fall2:
Jag köpen en ny varmvattenberedare samt elpatron som värmer upp vattnet till elementen.
Fortästter köra med luft-luft kombinerat med vatten-element i hela huset (ingen luft-luft på övervåningen dock)

Du har rätt så sett, och elkostnaden blir nog lite lägre med en luftvärmepump till. Problemet med fall 1 är att du inte kan välja någon annan energikälla än el. I fall 2 kan du köpa en annan värmekälla än elpatron.

När du nu dessutom skriver att du tänker köpa bergvärme i framtiden är ju valet enkelt, bergvärmen kräver vattenburet. Du kan ju knappast ha både ett oanvänt vattenelement och ett elelement som du använder högst en månad om året i samma rum.

Ett alternativ kan var en luft/vatten-pump till nedervåning. Flytta upp befintlig pump till öv om det visar sig att l/v-pump inte täcker upp för hela huset. Om jag förstår rätt så har du vattenburet även på öv? Här hittar du några varianter på l/v-pumpar.

Hur ser ventilationen ut idag? Om du kör ut luften utan återvinning kan en frånluftsvärmepump vara ett alternativ. Idag kan man hitta hyfsat nya (fem-sex år) på Blocket då folk bytt till ex fjärrvärme. Ex kan en Nibe 200P räcka till värme o varmvatten på bv.

Det här blir förstås lite provisoriskt tills du har bestämt hur din framtida uppvärmning ska se ut. Men som nämnts, ta inte bort ett befintligt vattenburet system, det är det mest energieffektiva sättet att värma hus. (En del säger golvvärme, jag ger mig inte in på den diskussionen).

Kjell G

En värmepanna håller 25-30år och det är helt naturligt att det är dags att byta och naturligtvis skall du ersätta denna tillsammans med en luft/vatten vp eller bergvärme.
Du kan välja att behålla din luft-luft alt sälja den.

Vad du än gör, ta inte bort det vattenburna systemet, gör i framtiden huset svårsålt alt att värdet sänks markant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.