Värme allmänt
Rupert: Den typ av styrning jag hade tänkt mig att använda är först och främst att dela upp det till två separata motorer så att jag kan välja att köra mer i golvet om det behövs, eller då exempelvis mer luft i fönstren när det är som kallast.. Hade tänkt att använda mig av en tyristor eller trafo eller vad nu visar sig vara lämpligt. A motorn kan jag inte mäta något med. Får helt
silversmeden: Ni kan läsa på lite om golvvärme på Törefors golvvärme installationsanvisningar tror jag att det står.
Missionären: Mycket beror även på hur välisolerad och väldrenerad din källare är..
pickels: Ja du, jag vet inte varför befintligt rör inte skulle duga. Det var sotaren som sa att det var osäkert med tanke på att man inte visste hur isoleringen var sa han. Jag skall kolla röret, får väl skicka ner en lampa och en kamera eller nått.
ljjanson: Hej! Jag skulle vilja sätta ett elementskydd framför ett element som sitter under ett fönster, ungefär såhär: http://www.ljung-bygg.com/images2/Element/7mindre.jpg men problemet är att själva reglaget (det man vrider på för att höja sänka värmen) pekar utåt mot rummet i stället för åt sidan i elementets riktning. Går det att vrida om reglaget, så att skydd kan sättas utanpå.
svartöra: [citat] Oftast, ja, men på jobbet har alla våra Samsung plattskärmar lagt av efter drygt tre år. Det är alltid bakgrundsbelysningen som slutar fungera. Därmed vare sagt att spillvärme från apparater kan vara ett dyrt sätt att värma ett hus. Det är kanske bättre att stänga av apparaterna och värma med ett elektriskt värmeelement, med livslängd > 50 år. Men det är förstås inte
spaedgris: Tack för hjälpen!
virre86: Jag ska hjälpa mina föräldrar att koppla ihop ett värmesystem i en verkstad. Vi använder oss av gamla prylar. Norrahammar Gjutjärnspanna 16,8 kW "kökspanna". Dubbelmantlad varmvattenberedare, 100 liter vatten. 7 liter värme-vatten. En vattenburen Aerotemper, Golvvärme finns ingjutet i plattan. 17mm slang, längd okänt, men ca 50m2 yta. Vi har påbörjat endel rördragning, med 1"
jag5i: hej, någon som vet hur tätt man ska lägga golvvärmeslanglist, ska gjuta platta. jag märker väl när jag lägger ut slangen, måste röra sig om flera meter mellan.
ats: Ska snart till att börja skruva ihop vattenburet system i mitt "nya" hus (100 m2 tillbyggnad på betydligt mindre stuga). Eftersom det inte finns plats för något pannrum (och jag har ingen panna) i huset, så hamnar merparten av anläggningen i krypgrunden (har runt 1m höjd där, samt isolerat och avfuktat). Det fanns helt enkelt inget givet ställe att avvara på plan1 i huset. Acktankar
xdigger: Tjena! Har köpt en KBE 500 tank till mitt hus, är det någon som vet om jag ska koppla in den, finns 4 anslutningar dom heter Kv-anslutning, Vv-anslutning, Vvc-anslutning samt Vvx-anslutning? Kv och Vv är 42mm, Vvc är 28mm och Vvx är 45mm. Mvh Kim
pizzi_h: Halloj. Jo det har bara funkat riktigt bra i vinter faktiskt :) men har dock inte någon shuntautomatik. gick faktiskt i dagarna och tänkte på det. men vet fan inte riktigt hur fan jag ska lösa det. Jag har då iaf hittat varför det knackade i elementen. detta va pga att ena cirk pumpen som sitter på laddomaten hadde lagrena farit illa. så bytte ut den pumpen och nu är det tyst och lungt
Zero: Läste att LK använder någon självmoduleringsteknik som skall ge kontinuerlig värmereglering medan Thermotech använder on/off teknik för temperaturstyrning. Låter väl som LK kan vara bättre i det fallet?
Rigor: Om du lägger nytt golv så kan du göra en konvektorgrop (man sänker ner en långsmal radiator under ett galler)
smurfen72: [citat] Finns väl nästan inget märke i dag som jobbar med fast kondensering och därefter shuntar ut värmen. Ivt skiljer sig inte mot tex Nibe eller Thermia enda skillnaden är att Nibe och Thermia har bättre vv beredare om man är intresserad av ivt bör man kolla på Bosch samma grejer fast lägre pris om jag skulle köpa vp i dag skulle jag vänta nån vecka tills ctc lancerar sin nya
spaedgris: Jag håller med avemo, en spis byggd på det där viset är inget att ha inomhus. Där vill man ha beständigare material än oljefat eller spirorör. Det där är ju likt en rörspis, satsa på en sån istället. Om du tycker att det blir för dyrt så finns det mängder av begagnade kaminer och vedspisar på blocket till billiga priser. Dom är gjorda för att eldas inomhus, och du slipper
byggarätt: Har haft värmepump ivt sedan 1996 inget underhåll ingen tillsyn inga problem alls!Scrollerkompressor vilket alla moderna pumpar har. Det du bör tänka på är att sätta in separat varmvattentank och välja storlek på den så att du med enkla medel kan använda den som ackumulatortank för sol eller gas. VP ska vara så stor effekt på kompressorn som möjligt för då ökar verkningsgraden
silversmeden: Glöm inte lin och den berömda linoljan! Den där vita tejpen som vissa använder är inge vidare, kanske till mässing men jag kör lin och linolja till allt, nästan. Lycka till med gängningen, verkade lite konstigt att bara gängorna skulle försvinna så där.
smurfen72: [citat] Undvika är väl att ta i men klart är att nuvarande ctc ecoheat har dålig vv kapacitet om man inte låter elpatron hjälpa till en del är nog inget problem vid duschning men ska man bada så blir det. Nu är det ju så att ctc har en ny modell på gång kommer nån gång efter semestern på den bör dom ha en bättre vv lösning. Om man inte har stort badkar klarar man sig med den
Sheena: Ja det kanske är enda sättet. Tycker ändå det borde finnas något tänkt verktyg man skall använda.
LaT: @chxbyggarn Jag tror att jag skulle låta ventilationen skötas av ett bra FTX-aggregat med roterande vvx, så att man kan stänga av återvinningen sommartid men ändå köra ventilationen t.ex. nattetid för att kyla ned huset (om det behövs). För värmen skulle jag välja en luft/vatten-värmepump som gav bra effekt och högt cop ned till -10/15C, som spets skulle jag använda gas. Vill du
åke jonsson: Hej igen de är Åke som har byggt om en oljetank, vill ha synpunkter på min tänkta varmvattenkoppling(Slingorna i tanken). Jag har 4st slingor i tanken varav jag har seriekopplat två av dem till varmvattnet, vardera 15 meter långa, totalt 30 m för varmvattnet alltså. Jag har då två st. slingor över som jag inte kopplat in, dessa två är också seriekopplade och nu tänkte jag att jag
Tyloh: Fick svar av Maxitherm: "Normalt lägger man KV frostfritt. Det vanligaste är att man lägger KV under kulverten med sand mellan. Tyvärr kan jag inte svara på om KV-röret kommer att frysa även om ni lägger den under kulverten. Jag rekommenderar att ni lägger den på frostfritt eller lägger en värmekabel i den." Ja, det är väl alltid säkrast... Tar dit grannen med stora grävaren, så
clain: Det har bara varit "gamla" panel-radisar på bottenvåningen, tills jag bytte 2st av totalt 5st förra året mot nytillverkade 'lenhovda sektions' med slottsventil.. Således inga andra ventiler som kan hjälpa mig. Vi har ett rött expansionskärl i källaren, gissar att det är det du menar.. Har inte full koll på vad det gör..
FELLE: Enligt anvisningen från LK ska det vara en 22m spånskiva på golvreglar med max c/c600mm. Frågan är vad för avstånd du har på bjälkarna under din 35 mm golvpanel? Det är det i kombination med golvets tjocklek som avgör hur mycket svikt det kan bli i golvet.
Avemo: Det går givetvis att göra, men frågan är vad du vill vinna på det. En ny transformator kanske låter lite mindre, men den kommer inte vara effektivare. Jag antar att den dessutom står inomhus så att spillvärmen från transformatorn kommer huset till godo. En ny golvvärmetermostat kan fungera genom att bara mäta temperaturen i luften, men det brukar beskrivas som en dålig nödlösning