Denna fråga har varit uppe tidigare men jag hittar den inte .....
Problemet är följande:
Jag är vedeldare så det är till stor del fullt ös som gäller för att ladda tankarna.
Shuntautomatik med inomhusgivare.
Framledningstemperaturen hamnar på 70-80C
Returtemperaturen ligger bara 10-20C under framledningstemperaturen
Borde jag inte ha en mycket lägre retur för att utnyttja tankarna bättre?
Vad kan orsaka en så hög returtemperatur?
Vattenburet 1-rörssystem.
Tacksam för goda ideer.
Problemet är följande:
Jag är vedeldare så det är till stor del fullt ös som gäller för att ladda tankarna.
Shuntautomatik med inomhusgivare.
Framledningstemperaturen hamnar på 70-80C
Returtemperaturen ligger bara 10-20C under framledningstemperaturen
Borde jag inte ha en mycket lägre retur för att utnyttja tankarna bättre?
Vad kan orsaka en så hög returtemperatur?
Vattenburet 1-rörssystem.
Tacksam för goda ideer.
Själv eldar jag med ved, som det är nu har jag ca 38 fram och 36 i retur. Fullt öppna termostater och innetempstyrt.
Jag har dock inte enrörssystem. Pumpen går på treans hastighet.
Går det inte få upp flödet och ner tempen på något vis?
Då borde ju tankarna hålla längre.
Jag har dock inte enrörssystem. Pumpen går på treans hastighet.
Går det inte få upp flödet och ner tempen på något vis?
Då borde ju tankarna hålla längre.
Hur blir temperaturen i nederkant på radiatorerna?
Är det termostater på radiatorerna som "bypassar" vattnet och gör att returen blir varm?
Ja, du borde ha lägre returtemperatur för att utnyttja tankarna så bra som möjligt. Nyckeln till det är hög framledningstemperatur och lågt flöde. Hög framledningstemperatur har du ju uppenbarligen lyckats väldigt bra med, kanske lite väl bra t.o.m. med tanke på skållningsrisken. Gissar att du måste justera flödena genom radiatorerna så att returtemperaturen närmar sig returen från sista radiatorn.
Är det termostater på radiatorerna som "bypassar" vattnet och gör att returen blir varm?
Ja, du borde ha lägre returtemperatur för att utnyttja tankarna så bra som möjligt. Nyckeln till det är hög framledningstemperatur och lågt flöde. Hög framledningstemperatur har du ju uppenbarligen lyckats väldigt bra med, kanske lite väl bra t.o.m. med tanke på skållningsrisken. Gissar att du måste justera flödena genom radiatorerna så att returtemperaturen närmar sig returen från sista radiatorn.
Gordon Sänk till 2 så borde du få större diff
Aha, då är problemet att för stort flöde bara skickas vidare. Skulle nästan gissa att du har radiatorventiler med termostater eftersom själva radiatorn verkar så strypt?electra76 skrev:
Testa att öppna dem och låt innegivaren sköta regleringen via shunten och se var du hamnar. Ev. får du väl trixa och justera lite för att få tillräcklig värme på sista radiatorn.
Om du vill försöka optimera mer kan du även testa att minska flödet, t.ex. om det går att minska farten på cirkulationspumpen eller om det finns någon ventil du kan strypa, t.ex. på framledningen eller returen (undvik dock att strypa precis före pumpen).
Redigerat:
Hej Kan du inte höja hastigheten ett snäpp på cpn så du inte får så stor diff mellan fram och retur innan du börjar justera flödet.Okej nu är jag med du kör 80-60system
Ett tips är om du justerar flödet så sätt ett papper på vägen hur många varv du justerar skruven.Om du vill ha mer flöde så skruvar du skruven mot dig (öppnar)om du vill minska flödet skruvar du från dig(stryper).Tänk på att ditt system är uträknat (kvs)värde en gång i tiden så därför är det bra om du vet hur systemet var innan du började justera flödet om du skulle få obalans i det.
Ett tips är om du justerar flödet så sätt ett papper på vägen hur många varv du justerar skruven.Om du vill ha mer flöde så skruvar du skruven mot dig (öppnar)om du vill minska flödet skruvar du från dig(stryper).Tänk på att ditt system är uträknat (kvs)värde en gång i tiden så därför är det bra om du vet hur systemet var innan du började justera flödet om du skulle få obalans i det.
Redigerat:
Då är problemet att termostaterna tycker det är för varmt och skickar största delen av flödet vidare utan att gå genom radiatorn, medan innegivaren tycker det är för kallt och höjer framledningstemperaturen. Eftersom bara en liten del av vattnet går genom radiatorerna får du hög returtemperatur.electra76 skrev:
Växelventil -> Jag tror detta system är 'sönderskruvat' sedan länge av tidigare ägare så jag behöver nog inte vara rädd för att ställa till något. Obalans är det säkert redan idag. Skruven du pratar om är det den som sitter bakom en mutter i kopplet? Vad gör jag med termostaterna? Fullt öppna eller ... ?
Termostaterna stryper nog inte om du ställt upp dem, det är snarare den fasta injusteringen i kopplet som är ställd så att stor andel av flödet går bypass. Vad har du för typ av anslutning, de flesta har denna justermöjlighet? Har det varit olje eller elpannedrift förut?
Detta med enrörssystem är ju en typisk 60-80 tals konstruktion när dessa pannor funkade fint med hög temp, låg difftemp över slinga och man kunde spara lite installationsjobb och rör. För en vedeldare med ackumulator är det ju inte helt optimalt men du ska väl ändå kunna komma bättre till med lite justering.
Detta med enrörssystem är ju en typisk 60-80 tals konstruktion när dessa pannor funkade fint med hög temp, låg difftemp över slinga och man kunde spara lite installationsjobb och rör. För en vedeldare med ackumulator är det ju inte helt optimalt men du ska väl ändå kunna komma bättre till med lite justering.
GK100 -> Kopplet har en skruvskalle gömd bakom en mutter. Kastade för två år sedan ut den gamla pannan (anno 1980), en kombipanna el-ved. Nu kör vi 100% ved med en "nödpatron" i en av tankarna. Önskar mig ett tvårörssystem, det skulle till och med jag begripa mig på men vad gör man när allt ligger nedgjutet i plattan. Vi har alltså en modern panna med Laddomat, går fint att ladda tankarna. Skiktar sig bra ...... men det är det där med returtemperaturen som stör mig.
Kan du ge mig en fingervisning om hur man justerar/balanserar systemet?
Kan du ge mig en fingervisning om hur man justerar/balanserar systemet?
Nej, det borde de inte, om det inte är väldigt varmt inne förstås.electra76 skrev:
Fast problemet är fortfarande att flödet bara skickas vidare utan att gå genom radiatorerna. Lite förvånande att det kan ha hamnat så fel utan att termostaterna är där och stryper. Har du kollat att ventilen inte fastnat (den klassiska "piggen" som termostaten trycker in)?
Om det inte är termostatventilerna får du försöka justera med skruven. Öppna eller plocka bort termostaterna för att vara helt säker. Du kan väl börja t.ex. med sista radiatorn, för där vill du antagligen ha igenom hela eller åtminstone en stor del av flödet för att inte störa skiktningen i tanken.
mulpac -> Jag gör så när gryningen randas .....
Bort med termostaten på sista radiatorn
Motionera piggen (tror jag gjorde det nyligen)
Skruva på skruven i kopplet så att hela radiatorn blir varm (inte bara överkant som nu)
Rätt uppfattat??
Bort med termostaten på sista radiatorn
Motionera piggen (tror jag gjorde det nyligen)
Skruva på skruven i kopplet så att hela radiatorn blir varm (inte bara överkant som nu)
Rätt uppfattat??