Hejsan,
Här kommer bild på mitt koppel. Vad gäller slingor så gissar jag att de är fyra till antalet, i alla fall så delar sig 'stammen' ut från shunten i fyra klenare rör vart och ett med en on/off ventil. Givetvis kommer det fyra klena rör som förenas innan dom kommer upp till returen.

• koppel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electra76 skrev:
Här kommer bild på mitt koppel.
OK, om det då är så att det vänstra röret som kommer upp ur golvet är hett, det högra är något svalare, men fortfarande väldigt mycket varmare än radiatorn är i botten, så är ventilen du kan justera där på bilden och/eller inloppsventilen (som antagligen sitter högre upp på röret som går uppåt) för strypt, eller också har någon av dem satt igen (eller fastnat stängd).

@electra76
Du justerar sling-flödet med en ställskruv under täcklocket till vänster.

"Bara" att börja följa handboken frånsida 39.

Börja med att räkna ut ung. effektbehov per radiator/rum (beroende på var du bor 50-100W/m2), summera sedan varje slinga. Då har du totaleffekt.
Kolla i tex. Lenhovdas tabeller vad dina radiatorer ger vid det Delta-T och framledning du vill ha.
Räkna fram totala flöden utifrån detta.
Följ sedan boken för att fördela flödena.

Det låter/ser krångligare ut än vad det är.

lat skrev:
Börja med att räkna ut ung. effektbehov per radiator/rum (beroende på var du bor 50-100W/m2), summera sedan varje slinga. Då har du totaleffekt.
Kanske OT men hur räknar man ut ungefärligt effektbehov. Vilka tal behöver jag som grund för dessa uträkningar. Ber om ursäkt men jag är novis och är i "lära"

@AndersD
Det finns en massa trådar här om det, sök på U-värde eller effektberäkning så hittar du dem.

Generellt för Mälardalen kan man säga hus
äldre än 1974 ~100-150W/m2
mellan 1974-2005 ~75-125W/m2
nyare än 2005 ~25-75W/m2

uppvärmd yta.
OBS dessa siffror är mycket generella, men ger en fingervisning om effektbehov vid DUT.

Så hamnade vi då i det här med flöden ........ allt går ju faktiskt att räkna ut enligt de formler ni har redovisat samt länkat till, problemet är ju att flödet ingår i formlerna. Den enda indikeringen av flödet jag har så är det ju kapaciteten på pumpen (någon flödesmätare har jag ju inte). Kan jag använda pumpens kapacitet i formlerna och hur gör jag i sådana fall med mina fyra slingor? Ska jag förutsätta samma flöde i alla slingorna ( flöde per slinga = pumpens kapacitet / 4 )?

@electra76
pumpen är den sista biten, och den ska anpassas till behovet!

Vi gör lite enkla antaganden.
- Effektbehov 75W/m2
- 4 rum med 1radiator i varje rum.
- Rum 1, 20m2
- Rum 2, 15m2
- Rum 3, 40m2
- Rum 4, 25m2
-Totalt 100m2 * 75W/m2= 7.500W i max effektbehov
-Önskat/dimensionerat DeltaT vid DUT 60C-40C=20C

-Totalt flöde 7.500 / 20 * 1,16(omräkning kcal/W) = 435l/h
-Flöde rum 1, (20 * 75) / 20 * 1,16 = 87l/h
-Flöde rum 2, (15 * 75) / 20 * 1,16 = 65 l/h
-Flöde rum 3, (40 * 75) / 20 * 1,16 = 174l/h
-Flöde rum 4, (25 * 75) / 20 * 1,16 = 109l/h

Har du flera radiatorer per rum så får du fördela flödet över dom i förhållande till storlek.

Har du 1-rör system, summera de rum som ligger på resp slinga.
Titta i handboken för fördelning över slingor & radiatorer (oftast är de så att radiatorn först i slingan är minst och sedan ökar de i storlek eftersom du inte har samma framledningstemp i hela slingan)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.