1 136 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hur protrycks golvvärmeslingorna
Nu när övervåningen börjar ta form är det snart dags att lägga golvärmeslingorna. De ska ligga i 28mm gles och sedan tänkte jag lägga på ett lager golvgips. Dock blir det enklast om man kan lägga halva övervåningen, provtrycka och sedan skruva golvgipsen. Därefter ta andra halvan. Förutom det skulle jag vilja vänta helt med toaletten. Så min frågeställning är:
Kan man provtrycka en slinga i taget alternativt tre i taget? Eller måste alla sex var inkopplade i fördelaren för att provtrycka?
Kan man provtrycka en slinga i taget alternativt tre i taget? Eller måste alla sex var inkopplade i fördelaren för att provtrycka?
Koppla in en efter en i fördelaren. Plugga de utgångarna du inte anslutit ännu. På med en klocka och sen i med luft. Tänk på att det är väldigt lite lufttryck du behöver.
Någon kan säkert svara mer exakt men jag har för mig jag hade 0.5bar.
Någon kan säkert svara mer exakt men jag har för mig jag hade 0.5bar.
Luft är som sagt förbjudet att provtrycka med, finns en lång tråd i forumet om det...
Men visst! Det förekommer.
Jag har gjort båda och föredrar faktiskt vatten, syns direkt om det läcker. Enklast tycker jag är att bara gå på med vattenslangen, så har du tryck på en gång, komunalt ca 4 bar. (slangen klarar minst 6) eget vatten lite mindre. Sen måste man ju självklart beakta smidigheten kontra säkerheten med frysrisken så här års...!
Jag har varie med på några ställen som kunder skulle bygga hus/tillbyggnad sommar/höst men av okänd anledning avslutat med plattan... Till följd med frysning av all golvvärme, tok-läck.
Men visst! Det förekommer.
Jag har gjort båda och föredrar faktiskt vatten, syns direkt om det läcker. Enklast tycker jag är att bara gå på med vattenslangen, så har du tryck på en gång, komunalt ca 4 bar. (slangen klarar minst 6) eget vatten lite mindre. Sen måste man ju självklart beakta smidigheten kontra säkerheten med frysrisken så här års...!
Jag har varie med på några ställen som kunder skulle bygga hus/tillbyggnad sommar/höst men av okänd anledning avslutat med plattan... Till följd med frysning av all golvvärme, tok-läck.
Provtryck med vatten, 2bar under ett par timmar. första timmen kommer trycket minska pga utvidgning av rören, sen ska det vara stabilt.
När du är klar så släpper du trycket och blåser eller suger slingan så klarar du frysrisken.
PEX klarar frysning, men inte upprepad eller under högt tryck.
När du är klar så släpper du trycket och blåser eller suger slingan så klarar du frysrisken.
PEX klarar frysning, men inte upprepad eller under högt tryck.
Nej absolut inte luft, farligt och svårt att upptäcka läckage med vatten räcker det att det läcker några droppar för att det ska synas på mätaren.
Mätare kan sjunka något hg det första dygnet pga att slangen expanderar.
Brukar låta mätaren sitta tills golvet är lagt så är det större chans att upptäcka om man skulle skada slangen
Jag brukar göra så här:
stänga alla slingor
ansluta trägårdsslang till tillopp och returfördelare och lägga den från returen i golvbrunn eller ut.
öppna en slinga i taget och spola tills ingen luft kommer.
sedan stänga utloppet öppna alla slingor och släppa på lagom tryck.
Mätare kan sjunka något hg det första dygnet pga att slangen expanderar.
Brukar låta mätaren sitta tills golvet är lagt så är det större chans att upptäcka om man skulle skada slangen
Jag brukar göra så här:
stänga alla slingor
ansluta trägårdsslang till tillopp och returfördelare och lägga den från returen i golvbrunn eller ut.
öppna en slinga i taget och spola tills ingen luft kommer.
sedan stänga utloppet öppna alla slingor och släppa på lagom tryck.
Klicka här för att svara