Gammsmurfen skrev:
Varför inte dra allt med PEX om man nu ska dölja rördragningen?
Du syftar på stammen då? Det är givetvis inget hinder om man hittar rätt dimension.

Är det okej att använda vanlig PEX-slang som ledning i ett radiatorsystem? Måste ju bli bra mycket billigare än kopparrör?! Om man drar allt med PEX. Först en stam till en fördelare sedan dubbla rör till varje radiator. Har jag förstått det rätt då?

Vill man inte stoltsera med en vacker rördragning, utan föredrar att gömma undan dem ser jag två alternativ. Prisol eller PEX, eftersom de inte behöver skarvas. Prisol kostar väl ca dubbelt mot PEX. Har man inte över 70°C i rören ser jag inga argument att använda koppar.
Vill man göra en synlig rördragning lär PEX-Alu som är mera formstabil funka. Har dock ej provat.
Att hitta rätt dimension är inget problem då de finns i motsvarande som Cu.

Pawwen skrev:
Är det okej att använda vanlig PEX-slang som ledning i ett radiatorsystem? Måste ju bli bra mycket billigare än kopparrör?! Om man drar allt med PEX. Först en stam till en fördelare sedan dubbla rör till varje radiator. Har jag förstått det rätt då?
Jag körde plusprisol till fördelaren, men det skulle gå lika bra med PEX eller Alu PEX.

För att undvika missförstånd:

Det blir ju två fördelare (framledning och retur) och varje radiator har ett pex rör i varje fördelare.:)

När du planerar din rördragning; tänk på att alla högpunkter måste kunna luftas.

piloten skrev:
Men detta beror väl på villans storlek och därav effektbehovet?

Max effekt på 22 mm bukar anges till 5 kW och 28 mm 9 kW.

Har man ett effektbehov på 10 kW och delar detta på två fördelare kan ju 22 mm stammar räcka.

Jag upplevde att detta största problemet var att finns lämpliga vägar att lägga stammarna. Det skulle inte bli påtagligt enklare eller billigare med 22 än med 28 mm.

Nu var effektbehovet på en av fördelarna över 5 kW så jag hade dessutom inget val.
Det är oftast inga problem att köra betydligt mer än 5kw på en 22:a. De 5 kw är ju en tumregel för att undvika problem och inget annat. Exakt hur mycket du kan överföra beror på systemets uppbyggnad och det går alldelels utmärkt att räkna på det.

Vill man lägga 25-50 kr mer/meter så har jag inget emot det personligen, ju större efterfrågan på metaller ju bättre :P

Hur är det med Pax det har sagts att den syresätter vattnet

mexitegel skrev:
Det är oftast inga problem att köra betydligt mer än 5kw på en 22:a. De 5 kw är ju en tumregel för att undvika problem och inget annat. Exakt hur mycket du kan överföra beror på systemets uppbyggnad och det går alldelels utmärkt att räkna på det.

Vill man lägga 25-50 kr mer/meter så har jag inget emot det personligen, ju större efterfrågan på metaller ju bättre :P

Det fungerar ju säkert med klenare dimension men hur många kronor mer blir det att gå upp till 28 mm? Det brukar ju inte blir så långa dragningar och i en komplett konvertering så är ju den kostnadsökningen marginell.

Elkludde skrev:
Hur är det med Pax det har sagts att den syresätter vattnet
De pexrör som du använder måste vara diffusionstäta för användning i värmesystem.

Jag använde LK PE-X 16 till radiatorerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.