3 714 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Om acktanken skall ner till 40-50 grader - hur håller man tappvarmvattnet varmt...
...utan att samtidigt värma en onödigt stor del av ack-tanken med den elpatron man har för att stötta tappvarmvattnet?
Står inför en systemmoderniserig och inser att en 2-2.5 kbm ackvolym behövs (t.ex. till Baxi Solo Inova 30 bör man ha 2400L).
Då tänker man sig gärna en multifunktions-ack med slingor för solfångare samt uttag för VV med tillhörande elpatron för att stötta VV-delen om/när det svalnat mer än betänkligt eller när man är bortrest.
Tittar i Baxis manual och läser...
Och när man stöttar, då värmer man ju även upp det vatten som går ut i golvvärmen i huset med samma patron?
Och slutligen - det nya systemet skall släpas in genom en 100-dörr (öppningen är väl ca 92 cm) så någon mega-tank kan det inte bli frågan om.
Hur löser man detta? Flera parallella tankar (och hur skickar man värme mellan dessa utan att röra runt allt och förlora skiktningen totalt)?
Finns det något system med flera låga/platta tankar man kan stapla ovanpå varandra (typ, "seriekoppla" i ett skiknings/värme-perpektiv snarare än paralellkoppla) och där den översta endast agerar VV-beredare medan golvvärme tas ut från toppen på den näst översta? På det viset kan den översta aldrig av misstag värma upp de nedanför...
Ju mer jag tänker på det, desto bättre gillar jag tanken på t.ex. tre "platta" tankar (höjd ca 65-70 cm men med en "bottenarea" på ca 1.2 m2) eftersom dessa kan bäras in var och en för sig genom smala dörrar, placeras på varandra med isolering mellan och ha röraslutningar som låter värme självcirkulera nerifrån och upp...?
Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!
Står inför en systemmoderniserig och inser att en 2-2.5 kbm ackvolym behövs (t.ex. till Baxi Solo Inova 30 bör man ha 2400L).
Då tänker man sig gärna en multifunktions-ack med slingor för solfångare samt uttag för VV med tillhörande elpatron för att stötta VV-delen om/när det svalnat mer än betänkligt eller när man är bortrest.
Tittar i Baxis manual och läser...
Men då skulle jag få ljummet vatten i kranarna, riskera bakterietillväxt alternativt stötta med elpatronen varje dag?
Och när man stöttar, då värmer man ju även upp det vatten som går ut i golvvärmen i huset med samma patron?
Och slutligen - det nya systemet skall släpas in genom en 100-dörr (öppningen är väl ca 92 cm) så någon mega-tank kan det inte bli frågan om.
Hur löser man detta? Flera parallella tankar (och hur skickar man värme mellan dessa utan att röra runt allt och förlora skiktningen totalt)?
Finns det något system med flera låga/platta tankar man kan stapla ovanpå varandra (typ, "seriekoppla" i ett skiknings/värme-perpektiv snarare än paralellkoppla) och där den översta endast agerar VV-beredare medan golvvärme tas ut från toppen på den näst översta? På det viset kan den översta aldrig av misstag värma upp de nedanför...
Ju mer jag tänker på det, desto bättre gillar jag tanken på t.ex. tre "platta" tankar (höjd ca 65-70 cm men med en "bottenarea" på ca 1.2 m2) eftersom dessa kan bäras in var och en för sig genom smala dörrar, placeras på varandra med isolering mellan och ha röraslutningar som låter värme självcirkulera nerifrån och upp...?
Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!
Jag har 2 st tankar som är parallellkopplade, där funkar skiktningen alldeles utmärkt. Dessutom kan man ju då stänga av den ena när det är sommar och man inte behöver hela kapaciteten.
Sätt en 100L varmvattenberedare efter acktamkarna ställd på t.ex 65C, när acktankarna är "kalla" behöver den bara värma vattnet från temperaturen i tankarna till 65C medans om temperaturen i tankarna är 65C eller över behöver den inte jobba alls.
Så har jag gjort, fungerar utmärkt.
Så har jag gjort, fungerar utmärkt.
Använd sökfunktionen och läs de många trådar om ämnet så klarnar det. Men enkelt förklarat för TS så eldar man innan tanken blivit helt tom.. Då behöver ingen elpatron starta!
I ett rätt installerat skiktande acksystem så har man oftas minst 80 grader i tanktoppen ända till slutet så att säga. Detta oavsett om acktanken är 1 kubik eller 10 kubik.
Så därför en endaste stor välisolerad acktank..
I ett rätt installerat skiktande acksystem så har man oftas minst 80 grader i tanktoppen ända till slutet så att säga. Detta oavsett om acktanken är 1 kubik eller 10 kubik.
Så därför en endaste stor välisolerad acktank..
Jag har två 15m slingor i min tank för varmvatten. Inga problem att hålla tillräcklig värme på vattnet ner till 45-50 grader, sedan kan man känna att det börjar bli lite svalare, men der räcker ju gott och väl att duscha i...
Hmmm - betyder att man har perioder när det är risk för legionella-tillväxt? Då vill det till att man säkerställer ordentlig uppvärmning mellan dessa. Såg en rekomendation på www.sakervatten.se om att VV-beredare bör hålla 60 grader för att undvika den risken (på Boverket anges att 50 grader räcker för at motverka bakterietillväxt - om än så långsamt at man inte hinner avliva bakterier som kommer in i systemet innan de går vidarte till vattenkranen)
Hur går det till om man tappar värme via en slinga nära toppen? Då lär ju vattnet kylas däruppe, bli tyngre och glida nedåt för att ersättas av det något kallare vattnet strax nedanför? I den panna/acktank jag har så svalnar toppen gradvis och utjämnas med temperaturn strax nedanför, varefter en något större del av toppen svalnar och utjämnas med det som finns ytterligare strax nedanför, och på slutet har jag 40 grader i hela tanken varefter hela tanken sakta fortsätter att sjunka. Det verkar som att det blandas runt av sig själv - och värmen tas ändå ut via en slinga, inte genom att man pumpar in/ut vatten till radiatorkretsen...
Det här får jag "forska" vidare i...
Jag köpte en 2m3 tank frän borö. den var 695mm bred och gick in via en 80 dörr på håret. Annars beställer du bara en från husqvarna tanksvets skräddarsydd.
Sätt förvärmningsslinga i tanken plus vanlig vvb så har du massor av varmvatten. Måste du promt duscha DIRekT! Efter ha varit borta en vecka, så sätt en elvvb i serie med tanken så kan du duscha i 65 bakteriefria grader även då.
Sätt förvärmningsslinga i tanken plus vanlig vvb så har du massor av varmvatten. Måste du promt duscha DIRekT! Efter ha varit borta en vecka, så sätt en elvvb i serie med tanken så kan du duscha i 65 bakteriefria grader även då.
Om legionella:
Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50 °C. Tillväxten av Legionella i vattenledningssystem är beroende av framförallt temperaturen på vattnet men även av material i ledningssystemet. Den optimala tillväxttemperaturen är 37 °C men bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45 °C. Däröver kan den inte föröka sig och över 50 °C dör bakterien efter några timmar, över 60 °C efter några minuter och över 70 °C efter några sekunder.
På ren svenska innebär det att det inte är någon fara om tanken håller 45-50 under lång tid eftersom vattnet inte är stillastående. Det omsätts ju hela tiden i och med varmvattenanvändningen. Dessutom är legionellabakterien mindre farlig för friska personer. Personer som i övrigt är friska kan drabbas, men det är främst personer med nedsatt immunförsvar som blir sjuka. Risken är även större för rökare.
Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50 °C. Tillväxten av Legionella i vattenledningssystem är beroende av framförallt temperaturen på vattnet men även av material i ledningssystemet. Den optimala tillväxttemperaturen är 37 °C men bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45 °C. Däröver kan den inte föröka sig och över 50 °C dör bakterien efter några timmar, över 60 °C efter några minuter och över 70 °C efter några sekunder.
På ren svenska innebär det att det inte är någon fara om tanken håller 45-50 under lång tid eftersom vattnet inte är stillastående. Det omsätts ju hela tiden i och med varmvattenanvändningen. Dessutom är legionellabakterien mindre farlig för friska personer. Personer som i övrigt är friska kan drabbas, men det är främst personer med nedsatt immunförsvar som blir sjuka. Risken är även större för rökare.
Tackar för all feedback. Det blir troligen en skräddarsydd tank för att komma in i dörren.
Hittade även http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/sol_till_bade_vatten_och_varme.pdf - ett läsvärt dokument som har mycket att berätta om hur skiktning i ack-tankar kan bibehållas eller varför man har sönder densamma.
Hittade även http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/sol_till_bade_vatten_och_varme.pdf - ett läsvärt dokument som har mycket att berätta om hur skiktning i ack-tankar kan bibehållas eller varför man har sönder densamma.
Om du är rädd för legionellabakterier så köp en acktank med kopparslingor istället för en förrådsberedare. Det är en väldigt liten mängd vatten i dessa rör som omsätts väldigt snabbt. Jag har haft en sådan i flera år och det funkade ypperligt. Jag kopplade senare en mindre beredare i serie med utgående varmvatten för att toppa detta dom dagar solen inte räckte till, då behövde jag inte använda acktankens elpatroner under speciellt många timmar.
Just därför som det är värdelöst att ta ut värme via slinga i tanken, det motverkar effektivt skiktning.Petlo skrev:I den panna/acktank jag har så svalnar toppen gradvis och utjämnas med temperaturn strax nedanför, varefter en något större del av toppen svalnar och utjämnas med det som finns ytterligare strax nedanför, och på slutet har jag 40 grader i hela tanken varefter hela tanken sakta fortsätter att sjunka. Det verkar som att det blandas runt av sig själv - och värmen tas ändå ut via en slinga, inte genom att man pumpar in/ut vatten till radiatorkretsen...
Det här får jag "forska" vidare i...
Utdragna slingor för varmvatten förstör ingen skiktning. Förrådsberedare är sämst. TVA bra men medför andra problem, finns många trådar om det. Legionella är inget problem om vattnet inte står länge. Varmvattenslingor eller TVA innehåller inte mycket vatten för bakterier att växa i.
Klicka här för att svara