Hade en diskussion med polaren som vi inte riktigt blir överens om, så nu undrar jag om ni kan hjälpa till :)

Min kompis hävdar att varmvattnet i pannan värmer längre (elda mer sällan) om man shuntar ut lägre temp och har en högre retur temp till pannan än om man har en högre ut temp och låg retur temp.

Jag tycker att det inte borde göra någon större skillnad, man tar ju ur X kW ur en viss vattenmängd och en temperaturskillnad, sen borde det väl inte göra någon skillnad på hur man tar ur värmen ur vattnet?

Jag shuntar ut fullt på min panna, ca 70 grader och en retur på 34 grader, nu borde ju inte returen spela någon roll för min del, då jag kör pellets och inte har tank.

Tvivlar på att jag skulle spara 2/3 på hans sätt att tänka?
Allt handlar väl om ved/pellets in (energi) och hur mycket som avges som värme (energi - förluster).

Hoppas ni förstod hur jag menade :)

Har du ingen tank och kör pelle" spelar det ingen roll..det är ju bara om du får övertemp för dig i huset som det är sk svinn... sparar gör du om du sänker innetemp några grader:)

Mvh

Mjo, men jag vill nog inte spara mer :)
Ligger på 18-19°C i sovrummet och lite svalare i rummen brevid och en trappa upp har jag ca 15°C, vrider på elementet om jag ska kolla på någon film eller så :)

Mnja, 2/3 låter dramatiskt. Alla hus är ju olika också, men om du har dina stammar ogynnsammt placerade och dåligt iosolerade så får du så klart mer värmeläckage om du skickar ut varmare vatten än vad som behövs.

Men frågan är omdebatterad, jag har sett den någonstans tidigare. Tror det var på pellets.info och sålänge jag följde tråden så kom de inte till någon slutsats såvitt jag kan minnas.

Där det är lite förluster är i källaren, men det är ju bra att ha frostfritt där också :)
Annars går rören i golvet i kåken så då får man ju lite lokal "golvvärme" av det som läcker ut ;)

Sant är väl att du behöver elda oftare om du måste shunta ut högre temp, då du måste hålla en högre temp i tanken. Men det betyder inte att det går åt mer energi (du behöver ju inte elda lika länge varje gång då heller), det kommer gå åt lika mkt tillförd energi för att värma huset. Det är då förlusterna jag tror är nyckeln.

Jag tror förlusterna blir större då du har högre temp ut
- värmeutstrålning är väl proportionell mot temperaturdifferens mot omgivning, förutsatt då att värmen försvinner någonstans där du inte vill ha den blir det större förlust, annars bidrar det bara till uppvärmningen
- jag gissar att det är mer effektivt att elda mer intensivt under längre tid än lite grann då och då. Vore intressant om någon hade fakta runt detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.